hegra
Vis hele sitatetDen lille boksen er ein brolikeretter, innholdet er fire dioder, men med berre to ledninger tilkobla er den brukt som ein diode.
Takk Dinamo Ja, det var noe slikt jeg også fant ut, og det er vel det samme som diode, men på Wikipedia finner jeg følgende : Diac og triac er styrbare dioder med tre terminaler. De leder ikke fremoverretningen før de får tilført et kortvarig triggersignal på den tredje elektroden. Deretter oppfører de seg som normale dioder og kan ikke slås av igjen. Den ledende tilstanden opphører kun når det ikke ledes strøm gjennom komponenten lengre.
På motoren til Henningsen er det tre terminaler, men den ene er tom. Det skulle vel bety at den ikke leder strøm før den får spenning inn på den tomme terminalen hvis det er en slik diac eller triac diode.
Og hva er hensikten med den? Kan det være for og holde stoppen åpen mens starteren går i og med at spenningsfallet er stort under start? Står noe om kapasitetsdioder på wikipedia også, mulig den har en slik effekt ?
Jeg var innom CAV sine sider også som denne pumpa er. Det var flere typer stoppsolenoid, den som lignet mest het universal. Den skulle kobles rett på tenningsnøkkel uten og gå innom noe annet, men det var som sagt flere som lignet. Men den finnes i to utgaver. En som stopper motoren når strømmen forsvinner, og en som stopper motoren når den får strøm. Sistnevnte trenger naturlig nok ikke noe diodekrimskrams da den bare er aktiv de sekundene det tar og stoppe, mens førstnevnte er aktiv så lenge motoren er i gang og det kan være den skal ha diode. Klarte ikke helt og se forskjell på de to utvendig.