Jump to content

Edit History

hegra

hegra

Henningsen skrev 45 minutter siden:

Jeg hadde jo koblet den siste ledningen på pluss på batteriet, derfor den er borte.

Og det var da du fikk start ? Tror jeg begynner og forstå dette opplegget. Dioden har to gule og en grå ledning. Den ene gule går til stopperen, den du tok av. Den andre gule går til gløderele. Den grå går trolig til nøkkelen og er strømførende så snart tenning er på. Hvordan virker dette ?

Jo, dioden er ikke aktiv før du vrir nøkkel til gløding som er trinnet før start. Først da åpner den for strømmen som er på den grå og sender den videre til stoppen. Når den først har fått impuls fra gløderele holder den seg åpen så lenge den får strøm fra den grå. Dermed er det trolig bare spenning på den grå når nøkkel står i vanlig kjøreposisjon før start.  Først når du vrir til gløding får du spenning på alle tre som det må være for og få start. 

Da kan feilen være tre ting :

1 : Den grå har ikke spenning selv om nøkkel står i kjøreposisjon.

2 : Gløderele får ikke strøm når nøkkel vris til gløding.

3 : Det er spenning både på den grå og den gule som kommer fra gløderele når nøkkel holdes i glødeposisjon , men dioden er defekt og slipper ikke strømmen gjennom .

Har mest tro på at feilen er en av de to første punktene. 

Mål først om det er spenning på den grå med nøkkel i kjøreposisjon. Hvis ja, så måler du om det er spenning på den gule fra glødereleet når nøkkel holdes i glødeposisjon. Er begge disse to punktene ok skulle det altså komme strøm frem til den gule som går til stoppen.

Nå er jo bare dette en teori jeg tar nærmest fra lufta, så ikke ta det for go fisk at det er slik det skal fungere. 

hegra

hegra

Henningsen skrev 13 minutter siden:

Jeg hadde jo koblet den siste ledningen på pluss på batteriet, derfor den er borte.

Og det var da du fikk start ? Tror jeg begynner og forstå dette opplegget. Dioden har to gule og en grå ledning. Den ene gule går til stopperen, den du tok av. Den andre gule går til gløderele. Den grå går trolig til nøkkelen og er strømførende så snart tenning er på. Hvordan virker dette ?

Jo, dioden er ikke aktiv før du vrir nøkkel til gløding som er trinnet før start. Først da åpner den for strømmen som er på den grå og sender den videre til stoppen. Dermed er det trolig bare spenning på den grå når nøkkel står i vanlig kjøreposisjon. Først når du vrir til gløding får du spenning på alle tre som det må være for og få start. 

Da kan feilen være tre ting :

1 : Den grå har ikke spenning selv om nøkkel står i kjøreposisjon.

2 : Gløderele får ikke strøm når nøkkel vris til gløding.

3 : Det er spenning både på den grå og den gule som kommer fra gløderele når nøkkel holdes i glødeposisjon , men dioden er defekt og slipper ikke strømmen gjennom .

Har mest tro på at feilen er en av de to første punktene. 

Mål først om det er spenning på den grå med nøkkel i kjøreposisjon. Hvis ja, så måler du om det er spenning på den gule fra glødereleet når nøkkel holdes i glødeposisjon. Er begge disse to punktene ok skulle det altså komme strøm frem til den gule som går til stoppen.

Nå er jo bare dette en teori jeg tar nærmest fra lufta, så ikke ta det for go fisk at det er slik det skal fungere. 

• Create New...