KIJ Startet 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2018 Har tatt over en båt jeg fixer, og har nå kommet til toalettet. Dette har stått ubrukt ett år med sjøvann i. En knallhard mørkegrønn tykk skorpe ligger nå der vannet har stått. Har forsøkt det meste...men dette er hardt som porselen. Noen som har tips? Båten har manuelt pumpetoalett med en slik switchknapp. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Stikk på butikken og kjøp 35% eddik. Fyll godt med eddik og vann og la stå et par dager. Ta med dobørste og hansker og skrubb det vekk - da er det mykt. Er det veldig inngrodd kan du gjenta men med mer konsentrasjon. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
KIJ Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Takk for tips. Jeg forsøker dette og melder tilbake :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sholsen58 Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Har god erfaring med å bruke systemrens (til motoren) Sitér dette innlegget Link to post
KIJ Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Forsøkte systemrens i fire timer. Like hardt? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Du må være klar over at det tar noe tid å øse det opp. Hos meg så helte jeg i eddik i skålen hver gang jeg forlot båten - og så vasket når jeg kom tilbake. Det kan hende at om det er så tykt som jeg får inntrykk av, så må du kanskje belage deg på å gjøre dette i flere omganger og la tiden jobbe for deg. Det som er sikkert er at eddikvannet sakte men sikkert løser opp guffa, samt at den er snill mot pakninger etc. Bruker den også i septikslanger for å forebygge urinstein. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Systemrens i 4 dager så er det som nytt igjen Sitér dette innlegget Link to post
KIJ Svart 21.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 Har nå brukt 35% eddik med stor suksess. Blandet 50\50 vann og eddik og lot det stå over natta. Fjernet så belegget lett med dobørsten? Enda et problem løst på Båtplassen.no? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 Mja, hvordan tror du det ser ut inni septikslangene dine ? ? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 21.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 Så bra. Som eureka påpeker kan godt slangene dine være «stygge» på innsiden. Altså urinstein. Foetsett å bruk eddik. Fyll skåla med blanding og så tøm skålen slik at blandingen står i slangene. Når du kommer tilbake neste gang, tøm godt slik at alt blir sirkulert ut. Løser opp urinstein og er en god forebyggende handling. Hilsen Tor Arild som har skiftet alle slanger. Og det er ikke noe hyggelig. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 Et godt tips er å skylle doen etter hver tur med ferskvann. Jeg hadde aldri problem med urinstein, men brukte bare ferskvann på toalettet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.