twskansen Startet 20.Juni.2018 Del på Facebook Startet 20.Juni.2018 Kjapt spørsmål, når båten skulle settes på land i fjord ble den kjørt varm en siste tur i ferskvann. Lå og kjørte i 25-30 knop med 5 personer i båten og plutselig mistet jeg all fremdrift og motor ruset seg opp, ingen stygge lyder eller noe. Slapp umiddelbart gassen ned på tomgang og tok båten ut av gir, satte den i gir ga litt gass og båten dro som normalt, helt til jeg var akurat på planingsterskel da slapp den igjen. Åpnet motorluke, fant ikke noe umiddelbar feil på girovefføring etc. Prøvde noen ganger til og det samme skjedde hver gang, kjørte pent inn til brygga oghar siden det ikke hatt tid til å forske noe særlig mere på problemet..... Ser nå på propell om «navet» kan ha sluppet og at det kan ha vært årsaken, men finner ingen tegn til det. Har separat gir og gass, hadde en følelse av at girspaken måtte veldig langt frem før den ble satt i gir, skulle jeg ha den i reverse så trengte jeg ikke å dra den så langt bakover. Kan jeg ha så flaks at vaiere, justering etc. Har gjort at den rett og slett ikke gikk ordentelig i gir ? Selve girmekanismen/overføringa ligger lett tilgjengelig på topp/siden av motor er dette i såfall noe som kan justeres der ? Japp, har ikke stor erfaring med båt med innenbords motor... Skansen Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 20.Juni.2018 Del på Facebook Svart 20.Juni.2018 Neppe gir, enten så er den i gir eller ikke. Sjekk navet igjen. Ikke lett å se eller teste med nevene. Bruk sprittusj og lag et merke, gi gass til det slipper igjen og sjekk om merkene har flyttet på seg. Sitér dette innlegget Link to post
twskansen Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2018 (redigert) Ok, takker for info, jeg er for såvidt enig i at ting enten er i gir eller ikke. Tanken min var at hvis dette var litt ujustert så kunne den dette ut av gir akkurat i det vi var på tur ut av vannet og presset på propellen ble litt mindre..... Men for å få testet om det er propellen så må jeg med andre ord sjøsette og teste, eller er det andre som har funnet andre metoder som har fungert ? Ps. Takker for svar ? Redigert 20.Juni.2018 av twskansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 21.Juni.2018 Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 Du har ikke kommet borti tiltingen på drevet? Litt flaut men det skjedde hos meg. Når jeg ga full gass lå knappene slik at jeg kom borti tiltingen med håndbaken. Halve båtforeningen ble involvert og alle mulige problemstillinger ble lansert. Drevene var for høyt montert, propellinnmat ble skiftet osvosv. Sitér dette innlegget Link to post
twskansen Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2018 Tiltingen er nok ikke synderen her hos meg. Står her må med ny propell, er vel 99,9% sikker på at den er synderen, så da får vi se over helga om di antagelsene er riktige. Takker så mye for hjelp??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.