Jump to content

Wallas 40D vil ikke starte


925Riviera

Recommended Posts

Noen som vet hvordan dette skal startes opp wallas varmer

ikke sikker på hvilken type det er men ser ut som den på bildet

men den sitter litt gjemt bort så ser ikke nr på den

Samme bryter panel som bildet,kun grønn

diode som lyser uansett hva den settes på

den blåser kaldt ikke noe varme.

 

Står i en snekke

55448.jpg

554544.jpg

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Wallas". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.
Link to post
Share on other sites

I snekka jeg hadde tidligere, så stod det en Wallas 2400T. Den gikk best på fritidsparafin. Hadde samme bryterpanel som på bildet. Bryteren til venstre er for varme, mens den til høyre er for friskluft. Skru på varme på fullt (venstre bryter oppover). Det tar så noen minutter før varmen kommer og den røde lampen begynner å lyse. Når man senere skal skru den av, så er det viktig at den får tid til å kjøle seg ned, og stopper av seg selv før strømmen evt. kuttes. Hvis du søker litt på nett, så tror jeg nok du finner en manual der. 

Link to post
Share on other sites

Som nevnt, det tar litt tid før det kommer varmluft. 

Kjenner du varme fra eksosen? Ryker det? 

Hører du en svak tikkelyd? -pumpa skal tikke. 

Du skal bruke det som heter fritidsparafin. 

 

Snart kommer nok wallasservice på banen, og skriver noen kloke ord. 

 

er båten, og varmeren, ny for deg? Har den noen gang fungert i ditt eie?

Link to post
Share on other sites

kai myhre skrev for 1 time siden:

Samme bryter panel som bildet,kun grønn

diode som lyser uansett hva den settes på

den blåser kaldt ikke noe varme.

 

Den skjønte jeg ikke helt.

Lyser det grønt selv om begge bryterne står i midtstilling? Om så, er det i beste fall en koblingsfeil, i verste fall en kretskortfeil.

 

Og for å gjøre noe klart: Kontrollpanelet du viser bilde av tilhører enten en Wallas 1800 Sail, Wallas 2400 eller Wallas 3200. De er like.

Bildet du lagt ut av varmeren er en Wallas 40Dt og er en heeelt annen varmer, med et annet kontrollpanel.

 

I brukerveiledningen side 10-17 finner du svensk tekst, og på side 17 finner du et koblingskjema. Sjekk på baksiden av kontrollpanelet om ledningene er på rett plass. På de aller eldste er ikke kablene i farger, men er merket med nr på hver enkelt leder.

 

Så må du finne varmeren for  komme videre, og aller helst løsne den fra opphengsbraketten.

På undersiden av varmeren er en mutter, skru av denne og trekk bunndekselet rett ned. Nå kommer du til kretskortet. Sjekk alle kontakter inn på kortet. Løsne de og spray med eks: CRC Elektrospray, sett på kontakter og rigle litt på de så du får god kontakt. Hjelper ikke dette mht grønn led, så er det mest sannsynlig noe galt med kretskortet.

 

kai myhre skrev for 1 time siden:

Hørte at det muligens sitter en reset knapp et eller annet sted

på den om den har vært for varm

 

Har ingenting med grønn led å gjøre. Overopphetingstermostaten løses ut når temperaturen ved varmluftutløpet overstiger ca 120 grC. Da kuttes strøm til pumpe slik at forbrenningen stopper og apparatet kjøles ned. Når rød led slukker, venter du 2-3 minutter før du trykker inn termostaten, sjekker om noen ventiler er stengt eller om noe står foran ventilene og sperrer for varmluften. Start varmeren på nytt. (brukerveildedningen side 11). Plasseringen til overopphetingstermostaten finner du på side 12 (figur nr 13).

 

Rød led: Aktiveres av en etterkjølingstermostat som står som en kobbertråd inn i brennkammeren. Når temp passerer ca 60 grader tennes led, og sørger samtidig for at viftemotorer går en stund etter at du slår av varmeren. Når temp kommer under ca 60 grader, slukkes led og vifter stopper.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

zaq skrev for 2 timer siden:

I snekka jeg hadde tidligere, så stod det en Wallas 2400T. Den gikk best på fritidsparafin. Hadde samme bryterpanel som på bildet. Bryteren til venstre er for varme, mens den til høyre er for friskluft. Skru på varme på fullt (venstre bryter oppover). Det tar så noen minutter før varmen kommer og den røde lampen begynner å lyse. Når man senere skal skru den av, så er det viktig at den får tid til å kjøle seg ned, og stopper av seg selv før strømmen evt. kuttes. Hvis du søker litt på nett, så tror jeg nok du finner en manual der. 

 

Sikker på at du hadde en 2400T? Den har et annet kontrollpanel:

Control_panel_with_lights_on_hi_res.png

 

Du kan selvsagt bruke panelet med vippebrytere, men da har du ikke innebygd termostatfunksjon.

 

"Gamle" 1800, 2400 og 3200 kan forøvrig bygges om til T (romtermostat). Da kreves det nytt kretskort og nytt kontrollpanel

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

kai myhre skrev for 4 timer siden:

Da virket den med ny parafin. Takk for svar...

 

Så bra at den nå virker, men det forklarer ikke at grønn led lyser hele tiden uansett hva du gjør. Og det var vel noe av hva denne tråden startet med?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...