ko-stens
Da har man vært ute og kjørt litt med hengeren. Det ble noen start og stopp, for dette jeg har gjort, fungerer ikke i det hele tatt, men greit å få noen erfaringer før en tar turen over til Jølstervannet på fisketur om et par uker.
Turen gikk fra Hamar til Trysil. Først tenkte jeg ikke på å feste med stropp foran. Trodde det skulle holde med å ha stropp på bakre del (ses på bilder. Derfor måtte jeg stoppe ganske kjapt, siden båten reiste seg opp i motvinden. Jeg hadde strammet båten inntil disse gummiklossene jeg laget til, men det ble ikke stramt nok, og siden vinsjen trekker oppover, ble det slakt. Jeg strammet til skikkelig, men da lettet jo kjølen fra fremre kjølrulle. Det funket for så vidt det, men jeg vil nå helst la den hvile oppå den og. I tillegg havnet fortøyningsøyet innpå stålet inni støtta, og det hamrer og slår ganske godt. Ikke helt bra, føler jeg.
Stoppet innom Biltema på veien og kjøpte spennebånd og festet grundig. Så etter hvert bar det inn på seriøs drittveg. Da løsnet jo selvsagt båten, for disse gummidingsene ble dyttet ut av stilling, og da ble det skikkelig leven. Dermed endte det med å slakke av på vinsjen og spenne fast fronten med spennebåndet. Da gikk det jo bedre. Hjemover gikk det ganske greit, bortsett fra at det ene båndet holdt på å ryke av. La merke til at det var en skade på det da jeg tok det av vel fremme. På tur tilbake var det halvveis avrevet, så jeg måtte selvsagt stoppe igjen og bytte foran og bak. Det foran tok jeg så langt fram som mulig, og da ble det såpass kort at jeg fikk det skadede området forbi strammeren.
Har ellers prøvd å lage til med sideruller foran, men å få kappet til inni dem for å få dem på disse "vingene" på støtta, er ikke lett.
Det beste jeg kan gjøre, ser det ut til, er å kappe hele j..la tårnet og få det såpass lavt at vinsjen trekker bortover i stedet for oppover og slik at "vingene" havner under bærehåndtakene på båten. Det blir vel seende noe rart ut, men det er vel også det eneste som blir helt bra.
Blir muligens en runde med vinkelsliper i dag, så får en se om jeg går på med sveiseapparat og setter sammen skiten eller om jeg får tak i 3 mm stålplater og skjøter på den måten.
Nok engang angrer jeg på kjøp av brukt båthenger! At jeg aldri lærer... Ny Tredal 13-500 har justerbart tårn, nemlig. Hadde spart meg for en del vonde ord!
Dessuten vibrerer driten ganske godt mellom 60 og 70 km/t, så det er vel ubalanse i hjulene og. En tusenlapp for nye på Biltema, ser jeg, om de passer.
Nå må jeg vel egentlig ikke gjøre noe, dersom jeg får strammet i alle bauger og kanter, men jeg liker at baugen kommer helt inn i støtta uansett.
Edit: Det positive med hengeren er at den er perfekt med tanke på størrelsen. Med nærmere 50 kg bakpå hekken (motor 38 kg og ca 10 liter bensin i tanke rett foran) er det fremdeles god tyngde på kula. Virker som det er god balanse i ekvipasjen. Ikke hopper den over humpene heller. Er nok greit med spiralfjører.