Grand Banks jr Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Tenkte meg litt om: Du kan enkelt teste om det er henger eller båt som vibrerer. Bare ta av båten og kjør hengeren med vinsjen helt rullet inn. Hvis den vibrerer da er det nok ikke-runde hjul. Hvis den ikke vibrerer da så er det nok enten at du hører stroppene vibrere i luften eller at båten løfter på hengeren. Kommer ikke på en annen årsak nå. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ko-stens Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Da tok jeg sjansen! Ut i garasjen og fant frem vinkelsliperen og kappet ti cm av tårnet. Det er tre år siden sist jeg rørte sveiseutstyret, men det gikk på et vis til slutt. Passet i hvert fall nøye på å fjerne galvaniseringen for å unngå farlige gasser og sørget for gjennomtrekk i garasjen. Etter noe om og men klarte jeg å få det noenlunde bra. Ble litt prøving og feiling, og Biltema sveiseapparat er vel ikke akkurat kongen på haugen av kvalitet. Fant litt hammerlakk og klinte på sveisen. Kommer vel til å ruste ellers. Nå passer baugstøtta perfekt. Vinsjen trekker båten rett frem i stedet for oppover, og de to vingene på støtta passer akkurat som de skal. I tillegg ligger kjølen godt på, på begge kjølruller. Selvsagt finner jeg ikke igjen gummigreiene som satt på vingene, så har bare laget noe midlertidig. Tapet fast bobleplast... Har også tilpasset jekkestropp for å presse baugen ned. Nå ser det jo egentlig ganske bra ut, synes jeg. Når det gjelder risting, kan det selvsagt være at båten blir noe lett på hengeren. Det er ikke plagsomt, men jeg ser jo at båt og motor vibrerer ganske godt der. Akkurat nå orker jeg ikke ta av båten for å sjekke om hengeren rister uten den på, men jeg mener jeg merket litt i bilen da jeg hentet den hjem. Når det gjelder kuletrykk, er det helt umulig å få det til å bli særlig tungt, i og med at båt, motor og bensin knapt runder hundre kilo. Jeg kan selvsagt legge en sandsekk foran i båten. Ekvipasjen er i hvert fall langt mer framtung enn baktung, så balansen er det ikke noe i veien med. Lå fjellstøtt på veien i 80 km/t hjem. Så nå får en håpe siste kapittel er skrevet for en stund! :-) Bilder fra før og etter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.