Kjellg Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Lars H. skrev 13 minutter siden: med propper for etterfylling av vann, type semitraction, CCA 1000Ah Hva er «Semi-traction»? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Det er vel akkurat det jeg beskrev, robuste batterier for både forbruk og store strømtrekk, brukes mye i anleggsmaskiner. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sgullak Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Var kansje dumt skrevet av meg. Men tenkte for å ha ca 350ah. Om jeg da burde ta eit stort AGM på 350 ah eller 2-3 syrebatteri på ca 120ah hver. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 (redigert) Hvor sterk er du ??? 226Ah AGM veier 64kg. De er ikke veldig håndterbare... 350 veier 99kg ?????? Redigert 25.Juni.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 (redigert) Klart vekt betyr noe når en monterer et nytt batteri eller bytter det ut, men det skjer jo ikke før det går opp mot 10 år! Og da er det jo mulig med litt hjelp fra en sterk nabo? Jeg er snart 75 år nå, men med så mange gode venner her, får jeg sikkert hjelp med å få på plass nye batterier når jeg blir 84 år! He he, he Redigert 25.Juni.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Bitteliten skrev 56 minutter siden: Hvor sterk er du ??? 226Ah AGM veier 64kg. De er ikke veldig håndterbare... Byttet til ett batteri på 220Ah, eller230 i forrige seilbåten. Eneste grunnen var at jeg fikk det billig, for det var ekstremt upraktisk når jeg skulle ha det ned i båten. Grenser til helskeskadelig å løfte ett batteri på rundt 60 kg inn i bil, ut av bil, ned i cockpit, ned i båten og inn under stikk- køye. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Et annet alternativ (i tillegg til å parallelkoble to mindre 12V batterier) er å bruke to 6-volts "golf cart" batterier som kobles i serie. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.