Ask Startet 21.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2018 Hei Eg har ein eldre PolarCirkel 15, og ein 2012 mod. Evenrude E-tech 50. Totakt. Dette er ein tung båt, og eg brukar båten mest til dykking. Dvs. at det ofte er tung last om bord. I følje boat.no veg båten ca. 400 kg. http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=19111&mid=52674 Båten har neppe blitt lettare med åra. Båten er 205 cm brei, og forholdsvis flatbotna. Toppfart er ikkje viktig, men det er viktig å få båten i plan med mange dykkarar. Maks turtal er oppgitt til ca. 5600 omdr., om eg hugsar rett. Det tek tid å få båten i plan, når det er fleire dykkarar om bord, og motoren får ikkje maks turtal. Det siste får meg til å tru at det kan vera ein føremon med mindre propell. Propellen som står på er 13,5*16. Det står og eit nummer på propellen, 765182. Eg er takksam for synspunkt, og eventuelle tips om kva propell eg bør ha på båten. Ask Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 Har du turteller? Dette er jo ingen fartsbåt uansett, så kanskje like greit å bare gå ned 2" på stigninga Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ask Svart 21.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 Hei Båten har turteljar ja. Toppfart er ikkje viktig. Eg vil helst kjøpa rett propell første gang. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 21.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 Har gjort noen beregninger utifra utveksling på 1:2,67 som jeg fant i en test fra 2011 og 10% slipp. Max turtallsorådet oppgitt til 5500-6000rpm. Har du annen utveksling blir dette under feil.... Med propellen du har no er toppfart i underkant av 25 knop v 5600 rpm? Bytter du til 14" får du i overkant av 23 knop v 6000 rpm. Bytter du til 12" får du ca 20 knop v 6000 rpm, motor vil da gå i turtallsperren ved lett belastning..... Les av turtallet når båten er lastet full. Turtallet øker grovt ca 200rpm pr tomme du reduserer i stigning..... Jeg vet ikke hvilke propeller som finst til din motor, men propell med ekstra stor diameter eller en 4-blader gir mer skyv og kan gi bedre planingsegenskaper ved tung last.... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Hei Takk for svar. Båten har ein 4-bladar. Er det ikkje slik at mindre propell gjev høgare turtall, og dermed meir kraft framover? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Det er helt riktig Ask, så må du gå ned i stigning i forhold til hvor mye du skal belaste båten. Hvilket turtall oppnår du med båten full i dykkere? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Ask skrev for 3 timer siden: Er det ikkje slik at mindre propell gjev høgare turtall, og dermed meir kraft framover? innenfor samme propellserie så går gjerne diameter opp når diameter går ned, for å passe bedre til tyngre båter som krever mer skyvekraft på bekostning av toppfart. Toppturtall må jo tilpasses motorens anbefalte turtallsområde om man skal ha ut maks effekt. Hva får du av turtall med hhv lett lastet og godt lastet båt? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ask Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Hei Eg skal bruka båten i helga, og notera meg turtal. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Hei Med berre meg om bord i båten fekk eg turtallet opp i nesten 5200 omdreiningar. Med to komplette (tech-)dykkarsett fekk eg turtalet opp i nesten 5000 omdreiningar. Då vil eg tru det var nesten 300 kg last i båten. Begge turane var på flatt vatn. Ask Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 ned 2" til 14" burde gjøre susen da. Og burde gi 5-600 omdreininger mer på fullt - og mer skyvekraft for å få båten i plan når det trengs Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Max turtall på etec 50 skal være 5500-6000 rpm. Dette gjelder 2008 mod og 2018 mod. Jeg ville da kjøpt en propell som gir max turtall helt opp mot 6000 rpm pga at du kjører en del med tung last. Det som er viktig er at du får over 5500 rpm med full last, ellers går motor for tungt..... Min erfaring sier 200 rpm endring pr tomme endring, det kan gi turtall på 5400 rpm med full last og 2 tommer ned på stigning, det er litt lite, hvertfall hvis du kjører mye med slik belastning. Kan godt hende 2 tommer ned blir riktig, men blir heller ikke overrasket om du må 4 tommer ned. Uansett så får du ikke fasit før du tester, vi kan bare gi velmente råd her... Nr på den propellen stemmer ikke med stigningen du oppgir, det er nok en lesefeil en plass. Hvis du googler nr du oppgir på proppellen får du treff på 13,5 x 15, greit å være oppmerksom på det før du bestiller. https://www.ebay.com/itm/Evinrude-Johnson-OMC-New-OEM-Propeller-13-1-2x15-Prop-765182-0765182-13-5-x-15-/190548604266 Hvis du har en ok forhandler i nærheten av deg, kan det hende de har en propell du kan låne for å se at du treffer.... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Hei Takk for svar. Mort1 har rett. Eg skreiv feil. Propellen er 15 tommar. Eg håpar på å få lånt nokre ulike propellar hjå den lokale pusharen. Rett nr. er altså 13,5 * 15 765182 Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Kva skjer dersom eg kjøper for liten propell? Er 13,5*11 eit godt utgangspunkt? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Med for lett propell risikerer du å møte turtallsperren ved fullgass og lite last ombord. Du mister et par knop på full gass. Det er ikke skadelig for motor så lenge du ikke kjører med turtall over 6000 rpm. Ser at du spør i en annen tråd om å montere en slik foil på kavitasjonsplaten. Prøv det, den hjelper på å komme raskere i plan med tung last. Ulempen kan være at du mister et par knop på full gass med lite last i båten. Billig test hvis du får den til 200 kr. Hvis denne fungerer kan det hende du slipper å kjøpe ny proppel. Den typen som festes uten å bore hull i kavitasjonsplaten er kanskje lett å ta av og på, slik at du bare monterer den etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.