Jump to content

Edit History

theppan07

theppan07

Nå er jeg ingen ekspert på LiFePo4 men har lest mye her på forumet og hos de ulike leverandørenes sider. To viktige poeng:

1. Lading:

Dynamo bør levere opp mot 14,4v på batteriet. Det kan du jo sjekke ut ved å måle med et multimeter.

2. Dynamokapasitet og varme: 

LiFePo4 batterier suger til seg det de kan av ladestrøm. Større batterier suger til seg mer. Men ladestrøm inn på batteriet styres av BMS'en i batteriet. Dette er spesifisert for hvert batteri. Du trenger en dynamo som kan levere nok strøm uten å gå varm. Da har du to alternativer: 

A: montere ekstern laderegulator på dynamo som regulerer ned ladestrømmen fra dynamo.

B: finne et LiFePo4 batteri med max ladestyrke tilsvarende 1/2 til 3/4 (min antakelse) av ladestyrke til din dynamo (antall Ampere).

theppan07

theppan07

Nå er jeg ingen ekspert på LiFePo4 men har lest mye her på forumet og hos de ulike leverandørenes sider. To viktige poeng:

1. Lading:

Dynamo bør levere opp mot 14,4v på batteriet. Det kan du jo sjekke ut ved å måle med et multimeter.

2. Dynamokapasitet og varme: 

LiFePo4 batterier suger til seg det de kan av ladestrøm. Større batterier suger til seg mer. Men ladestrøm inn på batteriet styres også av BMS'en i batteriet. Dette er spesifisert for hvert batteri. Du trenger en dynamo som kan levere nok strøm uten å gå varm. Da har du to alternativer: 

A: montere ekstern laderegulator på dynamo som regulerer ned ladestrømmen fra dynamo.

B: finne et LiFePo4 batteri med max ladestyrke tilsvarende 1/2 til 3/4 (min antakelse) av ladestyrke til din dynamo (antall Ampere).

• Create New...