Jump to content

Lithiumbatteri på skjærgårdsjeep uten landstrøm

jotto

Recommended Posts

Jeg har en skjærgårdsjeep (Nordkapp Enduro 805) med separat forbruksbatteri på 50 Ah for vinsj, baugpropell, kjøleboks, plotter, dieselvarmer, lyd etc. Når jeg ligger overnatter eller ligger stille en hel dag, så kunne jeg tenkt meg litt mere kapasitet på batteriet.

Jeg har sett på diverse LiFePo4-batterier, men de løsningene jeg har sett har vært basert på lading fra landstrømsanlegg og større båter. Er det et gangbart alternativ når man stort sett kun lader fra påhengsmotor? Batteriene lades fra generatoren på motoren via et enkelt skillerelé. Mange LiFePo4-batterier som f.eks. Skanbatt har vel integrert ladekrets, men jeg er usikker på om jeg bare kan erstatte AGM-batteriet med en LiFePo4 Skanbatt uten ekstra spenningsregulator e.l.

Jeg antar at jeg uansett bør flytte baugpropellen over til startbatteriet pga høyt strømtrekk.

Nå er jeg ingen ekspert på LiFePo4 men har lest mye her på forumet og hos de ulike leverandørenes sider. To viktige poeng:

1. Lading:

Dynamo bør levere opp mot 14,4v på batteriet. Det kan du jo sjekke ut ved å måle med et multimeter.

2. Dynamokapasitet og varme: 

LiFePo4 batterier suger til seg det de kan av ladestrøm. Større batterier suger til seg mer. Men ladestrøm inn på batteriet styres av BMS'en i batteriet. Dette er spesifisert for hvert batteri. Du trenger en dynamo som kan levere nok strøm uten å gå varm. Da har du to alternativer: 

A: montere ekstern laderegulator på dynamo som regulerer ned ladestrømmen fra dynamo.

B: finne et LiFePo4 batteri med max ladestyrke tilsvarende 1/2 til 3/4 (min antakelse) av ladestyrke til din dynamo (antall Ampere).

Redigert av theppan07 (see edit history)

Jeg hadde nok valgt en løsning med å sette inn et større AGM batteri til forbruk. 

Årsaken er at lithiumbatterier fort kan overbelaste dynamoen din.

Alternativt kan en dyr men god løsning for dere være å sette inn en liten Efoy for lading når motoren ikke går. Den er enkel å installere og tar liten plass. https://seatronic.no/efoy-brenselcelle-batterilader-comfort-80

Denne kan også enkelt flyttes over til neste båt eller selges om man ikke trenger den lenger

Den optimale løsningen tenker jeg er å sette inn 100A AGM forbruksbatteri og en Efoy.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Så fremt du ikke har spesiell interesse for emnet og du liker å skru, måle strøm, spenning, temperatur osv, så er det greit å ligge unna. Lithium KAN gi utfordringer men kan også gå helt greit. Utgangspunktet må være at har du kontroll på hvilken dynamo du har og kjenner både ladespenning og temperatur på dynamo så bruker det gå greit. Men som sagt så kan det også gi utfordringer som du kanskje ikke oppdager før det er for sent, om du ikke har full kontroll da. 

Redigert.

Ser det er antydet at BMS styrer ladingen, men så enkelt er det ikke. Batterier tar det det får av strøm og de data som er oppgitt er Max ladestrøm og anbefalt ladestøm, i tillegg til max ut av batteriet da. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
andersb skrev 3 minutter siden:

du har vel ny G2? statoren der gir MYE futt så hadde ikke vært superbekymra

G2 har også standard egen ekstra ladekobling for forbruksbank, separat fra start. 

AGM er ikke helt wow (har agm selv) og synes de er litt lette å kvelde

Jeg har G2 ja. Ser ut til at den har 50A ladestrøm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...