jotto Startet 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2018 Jeg har en skjærgårdsjeep (Nordkapp Enduro 805) med separat forbruksbatteri på 50 Ah for vinsj, baugpropell, kjøleboks, plotter, dieselvarmer, lyd etc. Når jeg ligger overnatter eller ligger stille en hel dag, så kunne jeg tenkt meg litt mere kapasitet på batteriet. Jeg har sett på diverse LiFePo4-batterier, men de løsningene jeg har sett har vært basert på lading fra landstrømsanlegg og større båter. Er det et gangbart alternativ når man stort sett kun lader fra påhengsmotor? Batteriene lades fra generatoren på motoren via et enkelt skillerelé. Mange LiFePo4-batterier som f.eks. Skanbatt har vel integrert ladekrets, men jeg er usikker på om jeg bare kan erstatte AGM-batteriet med en LiFePo4 Skanbatt uten ekstra spenningsregulator e.l. Jeg antar at jeg uansett bør flytte baugpropellen over til startbatteriet pga høyt strømtrekk. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 (redigert) Nå er jeg ingen ekspert på LiFePo4 men har lest mye her på forumet og hos de ulike leverandørenes sider. To viktige poeng: 1. Lading: Dynamo bør levere opp mot 14,4v på batteriet. Det kan du jo sjekke ut ved å måle med et multimeter. 2. Dynamokapasitet og varme: LiFePo4 batterier suger til seg det de kan av ladestrøm. Større batterier suger til seg mer. Men ladestrøm inn på batteriet styres av BMS'en i batteriet. Dette er spesifisert for hvert batteri. Du trenger en dynamo som kan levere nok strøm uten å gå varm. Da har du to alternativer: A: montere ekstern laderegulator på dynamo som regulerer ned ladestrømmen fra dynamo. B: finne et LiFePo4 batteri med max ladestyrke tilsvarende 1/2 til 3/4 (min antakelse) av ladestyrke til din dynamo (antall Ampere). Redigert 22.Juni.2018 av theppan07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Har hørt rykter om at får du sjøvann inn I LiFePo4 så smeller det. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 (redigert) Jeg hadde nok valgt en løsning med å sette inn et større AGM batteri til forbruk. Årsaken er at lithiumbatterier fort kan overbelaste dynamoen din. Alternativt kan en dyr men god løsning for dere være å sette inn en liten Efoy for lading når motoren ikke går. Den er enkel å installere og tar liten plass. https://seatronic.no/efoy-brenselcelle-batterilader-comfort-80 Denne kan også enkelt flyttes over til neste båt eller selges om man ikke trenger den lenger Den optimale løsningen tenker jeg er å sette inn 100A AGM forbruksbatteri og en Efoy. Redigert 22.Juni.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 (redigert) JRK skrev for 2 timer siden: Har hørt rykter om at får du sjøvann inn I LiFePo4 så smeller det. Noen som vet? Jeg vet at det ikke smeller dersom du får sjøvann inn i LiFePO4 batterier. Redigert 22.Juni.2018 av Miranda2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 (redigert) Så fremt du ikke har spesiell interesse for emnet og du liker å skru, måle strøm, spenning, temperatur osv, så er det greit å ligge unna. Lithium KAN gi utfordringer men kan også gå helt greit. Utgangspunktet må være at har du kontroll på hvilken dynamo du har og kjenner både ladespenning og temperatur på dynamo så bruker det gå greit. Men som sagt så kan det også gi utfordringer som du kanskje ikke oppdager før det er for sent, om du ikke har full kontroll da. Redigert. Ser det er antydet at BMS styrer ladingen, men så enkelt er det ikke. Batterier tar det det får av strøm og de data som er oppgitt er Max ladestrøm og anbefalt ladestøm, i tillegg til max ut av batteriet da. Redigert 22.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Ellers tar man naturligvis strøm til vinsj og baugpropell fra startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Regner med det sitter en Etec på, og da tror jeg at jeg ville latt den ha startbatteriet for seg selv. Mulig det ikke er noe problem å dra det ned med tunge strømbrukere av/på, men den sjansen ville jeg ikke tatt. Ville gått for større AGM/ett til, sjekket mulighet for solcelle, eføy og/eller lanstrømslader. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Takk for innspill alle sammen. Jeg er riktignok over gjennomsnittlig nerd og liker å drodle med tekniske løsninger, men det høres ut som det er mere jobb enn nytte. Satser på et 100 Ah AGM istedet. Vekta spiller jo ikke så stor rolle, og det er plass nok. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Er dette ok som forbruksbatteri? https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/vedlikeholdsfritt-batteri-2000028593 Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 (redigert) du har vel ny G2? statoren der gir MYE futt så hadde ikke vært superbekymra G2 har også standard egen ekstra ladekobling for forbruksbank, separat fra start. AGM er ikke helt wow (har agm selv) og synes de er litt lette å kvelde Redigert 26.Juni.2018 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 andersb skrev 3 minutter siden: du har vel ny G2? statoren der gir MYE futt så hadde ikke vært superbekymra G2 har også standard egen ekstra ladekobling for forbruksbank, separat fra start. AGM er ikke helt wow (har agm selv) og synes de er litt lette å kvelde Jeg har G2 ja. Ser ut til at den har 50A ladestrøm. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Les editen, er egen ekstra ladekobling der i ledningsnettet også, til og med egen flusheferskvannsting! ( fra krankobling i skrog f.eks) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.