inline6 Startet 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2018 Jeg hadde tidligere en runde her inne med veivakselkåpe på min bb motor. Etter å ha konstatert denne feilen og det faktum at jeg ikke kunne klare å gjøre jobben selv, ble båten kjørt til verksted. Siden bytte av kåpe har den stått. Siste nå er problem med start på bb motor, og jeg håper på noe ekspertise her inne: I fjor var bb startmotor veldig treg før første oppstart. Den gang ble booster satt rett på innslag, og da startet motoren når nøkkel ble vridd om. Siden gikk det veldig greit, altså startet motor uten problem igjen neste gang (da hadde jeg riktignok kjørt motoren 4-5 timer første tur, så den hadde blitt god og gjennomvarm) og resten av sesongen. I år, når nå motor er satt inn i båt igjen etter veivakselkåpe er byttet, bare klikker det i starter/relé. Setter strøm rett på starter, og den går da, men tregt. Finner dårlig jordingspunkt, og når det utbedres går starter OK når strøm settes rett på, men fortsatt kun et klikk når tenningsnøkkel vris om. Har nå klart å starte motor ved å sette strøm rett på starter, så motoren går i det minste, men startproblemet er i og for seg det samme. Finner at signalstrøm til innslag (fra EDC) faller ganske raskt etter å ha vridd om nøkkel. Strøm i instrumentpanel forsvinner også umiddelbart (og det skal det vel ikke gjøre), MEN det klikker ikke (i "retur") i starter/innslag mens jeg holder nøkkelen på start; altså virker det som om startmotor trekker all strøm, men at den fortsatt ikke klarer å dra rundt, kun et klikk. Teorien her stemmer dog dårlig, for den drar altså rundt når strøm settes rett på. Har også målt at starter ikke trekker for mye strøm på denne måten. Spørsmålet er da: hvor kan synderen mest sannsynlig være? I EDC? Innslag eller startmotor? Relé? Tenningslås? Dessuten: Burde ikke det klikkes i "retur" dersom signalstrøm til starter forsvinner helt? SB motor starter greit. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 I mitt hode høres det ut som dårlig kontakt et sted mellom batteri og starter. Alternativt dårlig startbatteri... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
inline6 Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Ja, det hadde vært greit, men jeg har også prøvd med startbooster og friskt batteri rett på innslaget, for å eliminere denne feilen, men det hjelper ikke. Når jeg setter strømmen rett på starter, går den derimot rundt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 OK! Da har du I alle fall eliminert kablene. Hva med innslaget, kan det være brent? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Windy37GM Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 På min forrige båt med KAD32 byttet jegvtenningslåsen faktisk. Fant ut det ved å shorte opp ved brytern :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
inline6 Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Innslaget kan vel være brent, kanskje. Får prøve å sette strøm direkte på signal/styrestrøm, så finner man antakeligvis det ut. Hvis det funker, så er iallfall feilen før innslag. Skal forsøke å kortslutte/"tjuvkoble" tenningslås også, da det ikke er prøvd ut. Dette kan jeg egentlig ikke, så det blir forsøk, men så vanskelig kan det da neppe være... Sitér dette innlegget Link to post
inline6 Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Nei, stemmer, styrestrøm på innslag er allerede testet ut, det, så feilen ligger altså ikke i starter eller innslag. Går i ball her, gitt. Får sjekke tenningslås. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.