Marius.S Startet 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2018 Hei, jeg skal lime noen lekter i taket for så å montere plate med skrogtrekk, hvordan lim fungerer godt til dette ? Tidligere eier hadde brukt Tec7 men dette har nå løsnet,men om det skyldes dårlig rengjøring kan jo være årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Monteringslim (NoMoreNails, eller tilsvarende) burde funke. I båten min er tilsvarende lister limt med epoxysparkel (ikke av meg). Sitter 100%, men er kanskje litt vanskelig å holde på plass til limet er tørt. Uansett ville jeg rengjøre og rense først og vaske med Aceton, deretter rødsprit. Forr monteringslim ville jeg prime listene før liming. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hakkannen Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 NilsPils skrev 30 minutter siden: Uansett ville jeg rengjøre og rense først og vaske med Aceton, deretter rødsprit. Hvorfor avslutte med rødsprit etter aceton? Enig angående monteringslim til en slik jobb, men ville kun ha avfettet med aceton, rødsprit legger på tross av avfettende egenskaper igjen rester som fører til dårligere heft. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Jeg brukte PL400 til en tilsvarende jobb og det sitter fremdeles. Sitér dette innlegget Link to post
Marius.S Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 NilsPils skrev for 3 timer siden: Uansett ville jeg rengjøre og rense først og vaske med Aceton, deretter rødsprit. Forr monteringslim ville jeg prime listene før liming. Hvordan primer anbefaler du ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 (redigert) 6 hours ago, Hakkannen said: Hvorfor avslutte med rødsprit etter aceton? Enig angående monteringslim til en slik jobb, men ville kun ha avfettet med aceton, rødsprit legger på tross av avfettende egenskaper igjen rester som fører til dårligere heft. Jeg trodde det var omvent: at aceton kan legge igjen fettrester . . .? Men lar meg gjerne belære. Jeg er ingen ekspert her . . . . Redigert 22.Juni.2018 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 3 hours ago, Marius.S said: Hvordan primer anbefaler du ? Jeg bruker som regel det jeg måtte ha av ikke vannløslig lakk som jeg tynner en del med løsningsmiddel så det trenger godt inn i veden. Ellers er ufortynnet Owatrol D1 også egnet, men den trenger lang tøketid før du kan lime. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hakkannen Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 (redigert) NilsPils skrev for 1 time siden: Jeg trodde det var omvent: at aceton kan legge igjen fettrester . . .? Men lar meg gjerne belære. Absolutt ren teknisk sprit/rødsprit i seg selv er forsåvidt en grei avfetting, men den er tilsatt diverse stoffer (blant annet brekningsmiddel og fargestoffer) som kan legge seg igjen på overflaten man ønsker avfette. Derfor pleier jeg alltid si at rødsprit kun er egnet til en ting, og det er i stormkjøkken Isopropanol er en annen variant av teknisk sprit som ikke legger igjen rester, men isopropanol er dessverre dyr og ofte utilgjengelig da slikt ikke selges over alt. Derfor er aceton greiere. Aceton fordamper helt og brukt riktig tar den med seg fettstoffer fra overflaten av emnene i fordampingen. Fordelene med aceton er hovedsaklig to ting; den er rimelig i innkjøp og den er veldig effektiv. Bakdelen er at den er noe hissig mot enkelte typer plast. Aceton er stort sett den eneste formen for avfetting som brukes av trebåtbyggere, møbelsnekkere, osv. Også i forbindelse med glassfiberarbeid er aceton mye brukt hvis man ønsker få overflaten helt ren for fett. Det er ikke lett å vurdere om ei limfuge er bedre enn andre hvis man stort sett limer litt her og der og dermed ikke får skikkelig sammenligningsgrunnlag. Derfor kan gjerne følgende historie gi et lite pekepinn på forskjellen mellom rødsprit og aceton i praksis. En bekjent skulle lage seg en del akvarier av litt størrelse til å ha i kjelleren (han drev flere år med oppdrett av søramerikanske akvariefisker i forholdsvis stor skala). Han har laget akvarier i mange år før denne hendelsen og lager så vidt jeg vet akvarier enda. Dessverre hadde han verken isopropanol eller aceton tilgjengelig da han skulle til med akkurat denne jobben. Så da valgte han å heller avfette med rødsprit før han fuget glassene sammen med glassilikon (eddiksyrebasert akvariesilikon). Dette gikk tilsynelatende greit. Men! Alle akvariene fikk lekkasjer i løpet av et halvt års tid. Fugene glapp fra glassene, enkelte steder glapp de på større områder. Det endte opp med at han måtte dele dem opp og fuge dem på nytt, denne gang etter avfetting med aceton. Samme type silikon. Dette er flere år siden, de lekker fremdeles ikke en dråpe. I følge ham var det tydelig at silikonen hang merkbart dårligere til glassene enn vanlig, sammenlignet med akvarier avfettet med aceton eller isopropanol før fuging. Selv bruker jeg en del aceton i forbindelse med liming og før lakkering. Så da det ble snakk om at aceton skulle bli forbudt å selge til privatkunder for et par år siden tok jeg tak og hamstret Har over 50 bokser stående, så bør da ha nok til noen år til I ettertid ser jeg at det fremdeles selges aceton som aldri før, så sånn sett viste det seg at hamstringen ble unyttig, men man kunne jo aldri vite. Redigert 22.Juni.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Ja gott å være føre var selv hamstret jeg TRI som jeg fremdeles har før den gikk ut av handelen. men ikke alle lim er like kritisk til at flatene er absolutt fettfrie og tørre. PL400 hefter utrolig bra selv om det er lit fett og fukt på limflatene. Men det beste er selvsagt at de er rene og tørre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.