Hakkannen
NilsPils skrev for 1 time siden:Jeg trodde det var omvent: at aceton kan legge igjen fettrester . . .? Men lar meg gjerne belære.
Absolutt ren teknisk sprit/rødsprit i seg selv er forsåvidt en grei avfetting, men den er tilsatt diverse stoffer (blant annet brekningsmiddel og fargestoffer) som kan legge seg igjen på overflaten man ønsker avfette. Derfor pleier jeg alltid si at rødsprit kun er egnet til en ting, og det er i stormkjøkken
Isopropanol er en annen variant av teknisk sprit som ikke legger igjen rester, men isopropanol er dessverre dyr og ofte utilgjengelig da slikt ikke selges over alt. Derfor er aceton greiere.
Aceton fordamper helt og brukt riktig tar den med seg fettstoffer fra overflaten av emnene i fordampingen. Fordelene med aceton er hovedsaklig to ting; den er rimelig i innkjøp og den er veldig effektiv. Bakdelen er at den er noe hissig mot enkelte typer plast. Aceton er stort sett den eneste formen for avfetting som brukes av trebåtbyggere, møbelsnekkere, osv. Også i forbindelse med glassfiberarbeid er aceton mye brukt hvis man ønsker få overflaten helt ren for fett.
Det er ikke lett å vurdere om ei limfuge er bedre enn andre hvis man stort sett limer litt her og der og dermed ikke får skikkelig sammenligningsgrunnlag. Derfor kan gjerne følgende historie gi et lite pekepinn på forskjellen mellom rødsprit og aceton i praksis. En bekjent skulle lage seg en del akvarier av litt størrelse til å ha i kjelleren (han drev flere år med oppdrett av søramerikanske akvariefisker i forholdsvis stor skala). Han har laget akvarier i mange år før denne hendelsen og lager så vidt jeg vet akvarier enda. Dessverre hadde han verken isopropanol eller aceton tilgjengelig da han skulle til med akkurat denne jobben. Så da valgte han å heller avfette med rødsprit før han fuget glassene sammen med glassilikon (eddiksyrebasert akvariesilikon). Dette gikk tilsynelatende greit. Men! Alle akvariene fikk lekkasjer i løpet av et halvt års tid. Fugene glapp fra glassene, enkelte steder glapp de på større områder. Det endte opp med at han måtte dele dem opp og fuge dem på nytt, denne gang etter avfetting med aceton. Samme type silikon. Dette er flere år siden, de lekker fremdeles ikke en dråpe. I følge ham var det tydelig at silikonen hang merkbart dårligere til glassene enn vanlig, sammenlignet med akvarier avfettet med aceton eller isopropanol før fuging.
Selv bruker jeg en del aceton i forbindelse med liming og før lakkering. Så da det ble snakk om at aceton skulle bli forbudt å selge til privatkunder for et par år siden tok jeg tak og hamstret Har over 50 bokser stående, så bør da ha nok til noen år til
I ettertid ser jeg at det fremdeles selges aceton som aldri før, så sånn sett viste det seg at hamstringen ble unyttig, men man kunne jo aldri vite.