Jump to content

What3words - en ny måte å oppgi lokasjon

Code0

Recommended Posts

Jeg kom over denne hjemmesiden www.what3words.com som identifiserer 3x3 meters ruter på hele kloden med tre ord. Du kan velgeengelsk, norsk eller over 20 andre språk. Veldig grei om du skal fortelle noen hvor i Middagsbukta du er, eller hvor på Jomfruland du sitter med knekt fot. Kartkoordinater gjør samme jobben, men eklere å gjengi tre ord over telefon, enn lange tall-koordinater. Mange har vært her: ///fortsettelse.overveid.utenfra
http://w3w.co/fortsettelse.overveid.utenfra

Bruk mobilen...

Lars H. skrev 10 minutter siden:

OK, slo på cookies, men videre? Jeg klikker ikke på hva som helst. Og hvordan skal programmet vite hvor jeg er?

Bruk mobilen...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

OK, Dersom jeg trenger hjelp med å få kona opp av vannet før hun drukner, jeg klarer ikke å få henne opp i båten selv, hvordan vil da stedet oppgis med dette systemet? Ta feks. posisjonen: N58,3574   E011,2687

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har fortsatt et turkompass fra min speidertid som er inndelt i 400 grader rundt rosa. Jeg tror det ble kalt nygrader eller GON og tanken var vel at det skulle passe bedre med alt annet desimalt i vår verden.  Øst lå på 100*, syd på 200*, - og for noen var sikkert DET mye mer ryddig...Problemet er  bare at så lenge ikke land, internasjonale instanser eller standardiseringsorganisasjoner blir enige om at "sånn gjør vi det heretter" så blir slike tiltak som det vises til her bare en potensiell kilde til misforståelser og tap av tid i kritiske situasjoner.

Nå ble ikke nygrader noen stor suksess og jeg tror jeg holder meg til grader og minutter for posisjon også,-  til det eventuelt kommer en ny standard..

bellen skrev On 24.6.2018 at 23.29:

Jeg skjønner ikke helt nytteverdien med dette. Om jeg sier desse tre ordene til politiet, finner dei meg da? 

Jeg har lite med redningsselskap og politi å gjøre. Men hvis jeg hadde båtplass på Kongen (Oslo) som du ville låne, så er det jo lett å finne den om du kommer båtveien og ikke vet hvor plassen er. 

http://w3w.co/jobbing.slalåm.bokhyllene
http://w3w.co/setting.alas.minds
///jobbing.slalåm.bokhyllene
///setting.alas.minds
59° 54.81324'N, 10° 41.96292'E

Eller du sitter på et pledd på Jomfruland i en lun bukt og ønsker å tipse frua...

Send adressen på SMS, og med et trykk så vet de hvor plassen er

Og hva ville de 3 ordene du sender på SMS være for å fortelle at du sitter på et pledd på Jomfruland være?

Eller hva ville de ordene være dersom jeg skulle sende deg en SMS om hvor jeg befinner meg i Hunnebostrand Sverige?

Et eksempel på slike 3 ord hadde vært artig å få sett.

Linkene dine får jeg forresten ingenting opp på

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her er min søknad om å bli tatt opp i klubben for gretne gamle gubber:

Kontrafaktisk tenkning er til tider klargjørende. La oss tenke oss at w3w var den eneste måten man kunne få oppgitt koordinater på. Altså som meningsløse ordsammensetninger som må tolkes via orakelet i Delfi (w3w sin hemmelige algoritme) for å kunne brukes. En algoritme som er så viselig innrettet at pølse.lompe.ketchup befinner seg langt unna pølse.lompe.sennep. Som er slik at en og samme posisjon kan oppgis på en drøss ulike måter, avhengig av hvor mange språk orakelet forstår. DA ville man hatt et problem som ville skreket etter en løsning i form av en metode for å oppgi posisjoner meningsfylt og entydig tolkbart for enhver med elementær kunnskap. En metode universelt forståelig for alle folk, til alle tider.

Tilbake til den faktiske virkeligheten: Det finnes heldigvis metoder forståelig til alle tider for alle folk med elementær tall- og geometrikunnskap. Ganske genialt i grunnen. Og helt gratis. Det er derimot vanskelig å se det lille problemet w3w forsøker å løse i haugen av nye problemer som oppstår. 

Men noen har klart å lokke både investorer og partnere til konseptet. Noen ler nok hele veien til banken. Gretne gamle gubber ser det som et endetidstegn, i allefall at rasjonalitet og opplysningstidens idealer er på vikende front. Sukk.

Redigert av HaHa (see edit history)
Lars H. skrev for 3 timer siden:

Og hva ville de 3 ordene du sender på SMS være for å fortelle at du sitter på et pledd på Jomfruland være?

///kolleger.badedrakt.anstendig
http://w3w.co/kolleger.badedrakt.anstendig

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Eller hva ville de ordene være dersom jeg skulle sende deg en SMS om hvor jeg befinner meg i Hunnebostrand Sverige?

///glansen.bestefedre.garantere
http://w3w.co/glansen.bestefedre.garantere

Det blir vel som å sende en pin i google maps. Så lenge man kan sms'e eller maile den går det fint, men om man må skrive ned url'en, huske den, si den på telefon eller lignende funker det dårlig. Da kan dette være løsningen. Erstatter seif ikke kartkoordinater og ikke noe man bruker til å oppgi posisjon i nødsituasjoner osv.

Morsom tjeneste, ser for meg dette er genialt for rebusløp, geocaching og sosiale happeninger. 

Men om man skal oppgi ordene muntlig til noen betinger det svært presise rettskrivingsferdigheter, og ikke minst at man er svært nøye på å få med korrekt bøyninger, flertallsformer etc. Eksempel med første posisjonen, så med https://map.what3words.com/fortsettelse.overveie.utenfra (byttet overveid med overveie) havner en i Alaska...

Tall har i motsetning bare en skrivemåte. Får jeg en tilfeldig posisjon kan jeg grovt anta hvor den er uten å måtte slå opp noe digitalt. Da hadde jeg reagert på både ca 64*N mot forventa ca 59* og ikke minst ca 150*V mot forventa ca 10*E.  "Overveie" og "overveid" er derimot kliss likt å høre...

Redigert av LM 9725 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...