Jump to content

Edit History

Bellil

Bellil


Innlegget var ikke ferdig og ble feilopplastet.

Mort1 skrev for 12 timer siden:

Sjekk luftslangen inn på røykbegrenser på dieselpumpen.

Hmm. Jeg kikker på deleskissen til VP, men skjønner ikke der hvor denne luftslangen er, men jeg skjønner det vel kanskje bedre når jeg er i båten.

 

Windy 32 skrev for 3 timer siden:

Og O-ringene til lokket på vannutskillerfilteret. 

Eller kan det være så enkelt at krana på dieseltanken ikke står helt åpen? 

 

Begge disse deler skal være i orden, men en påminnelse om å sjekke det igjen tar jeg gjerne imot.

Windy 32 skrev for 3 timer siden:

Hvis du klarer 30 knop på 3000 rpm må du ha noen altfor store propeller.. har selv 32 windy med 2xkad 32 og har 3500rpm og 26-27 knop.

en kamerat har bavaria 29 med samme motorene, og han sleit med akurat det samme som deg , motorene gikk så tungt at den nesten ikke kom i plan uten å legge spakene flate. og alarmen på styrbord slo ut på høy temp.

han hadde c6 propeller og prøvde med mine c4 og problem løst. 

Jeg har allerede C4-propeller.
En mekaniker fra Ringstad som jeg traff tilfeldig mente at motorene mine burde få høyere turtall enn 3.000 rpm, men det er omtrent maks turtall av hva de klarer. Jeg bruker derfor å marsje på ca 22 knop og ca 2.600 rpm.

Det kan jo være at stb ikke gir like mye effekt som bb selv om jeg gir mer throttel og at systemet samlet derfor ikke klarer høyere turtall.

Jeg skal sjekke forbruket på hver motor når de har ujevn throttel og se hvordan det ser ut da.

 

TEST

Eureka skrev for 12 timer siden:

Og luftfilter til motorene. 

Hvor gamle disse er vet jeg ikke, men det så ikke helt feil ut sist jeg sjekket, men ser de koster 314,- så de kan jeg jo bytte.

Hvor ofte byttes vanligvis luftfiltrene? Det er vel begrenset hvor mye støv og dritt de kan få dratt inn ute på fjorden?

 

Windy37GM skrev for 2 timer siden:

Tverrøret mellom turbo og intercooler har en pakning i hver ende.De kan poppe ut...

Er dette noe ala en fustasjeopphengsforkobler?

Spør jeg dumt hvis jeg spør om det er intercooler på en KAD32?

Bilde hentet fra https://www.volvopentashop.com/LaSaBat/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7738870_052?path=MarineDieselEngines%2F7738870%2F7738870_25%2F7738870_052

 

1954940918_Sprengskisseturboluftfileretc.JPG.ef5f4a00f7a898f2bdc81c0adc023425.JPG

 

Takker for all hjelp så langt.

Bellil

Bellil

Mort1 skrev for 12 timer siden:

Sjekk luftslangen inn på røykbegrenser på dieselpumpen.

Hmm. Jeg kikker på deleskissen til VP, men skjønner ikke der hvor denne luftslangen er, men jeg skjønner det vel kanskje bedre når jeg er i båten.

 

Windy 32 skrev for 3 timer siden:

Og O-ringene til lokket på vannutskillerfilteret. 

Eller kan det være så enkelt at krana på dieseltanken ikke står helt åpen? 

 

Begge disse deler skal være i orden, men en påminnelse om å sjekke det igjen tar jeg gjerne imot.

Windy 32 skrev for 3 timer siden:

Hvis du klarer 30 knop på 3000 rpm må du ha noen altfor store propeller.. har selv 32 windy med 2xkad 32 og har 3500rpm og 26-27 knop.

en kamerat har bavaria 29 med samme motorene, og han sleit med akurat det samme som deg , motorene gikk så tungt at den nesten ikke kom i plan uten å legge spakene flate. og alarmen på styrbord slo ut på høy temp.

han hadde c6 propeller og prøvde med mine c4 og problem løst. 

Jeg har allerede C4-propeller.
En mekaniker fra Ringstad som jeg traff tilfeldig mente at motorene mine burde få høyere turtall enn 3.000 rpm, men det er omtrent maks turtall av hva de klarer. Jeg bruker derfor å marsje på ca 22 knop og ca 2.600 rpm.



×
×
  • Create New...