Kjellg
@Komodo, jeg kan prøve meg
Du har 2 banker, start og forbruk samt diodeskille. Kort fortalt så er Det er diodene som skaper dette fenomenet.
Du starter motor og lader. Forbruksbank trekker til seg store mengder strøm slik at spenningsfallet er målbart. I gitte situasjoner når startbatteri er fulladet og ikke tar til seg lading, så kan spenningesfallet du registrerer på forbruk forplante seg over til startbatteri men da med motsatt effekt, nemlig spenningsøkning. Feilt forklart men bare for å illustrere - Den spenningen du mister i spenningsfallet til forbruk må ha en vei å ta. Den forsvinner ikke i løse luften men ser sitt snitt til å en annen vei og nå finner den veien ut gjennom startbatteri. Derfor kan du i gitte tilfeller faktisk se en høyere spenning på startbatteri en det som dynamo gir.
Teit og feilt forklart men er bare ment for å prøve å lage en billedlig forklaring av fenomenet.
Og ja, det kan være et problem. Om du har bly/syre og setpoint på 14.8V. Som jørg skriver så kan det dreie seg om så mye som 0,7V i spenningsøkning/spenningstap, og da kan du selv tenke deg. 0,7V beregnes ut fra setpoint på 14,8V. Teoretisk spenning på 15,5V er mye når forbruksbank samtidig bare har 14,1V, dette da i verst tenkelige tilfelle.
Redigert
Jørg, du må rette meg om jeg har oppfattet det feil