hegra
Lars H. skrev for 3 timer siden:Hmm, dette må du forklare for meg Jørg. Hvordan kan spenningen på et av batteriene (U2 = 15,2V), ETTER en skillediode bli høyre enn på kilden, dynamoen (U1 = 14,5V)? Jeg er skråsikker på at det ikke kan være korrekt.
I noen tilfeller er det jo riktig , men med de høye spenningene som er nevnt her var det litt merkelig. Senker vi spenningen kan det jo bli riktig på sett og vis. Eksempel : har skillediode og truster på startbatteri. Før bruk av truster ligger både start og forbruk på 14,2 volt. Truster brukes og voltmeter som er tilkoblet start faller til like under 12 volt. Ekkoloddet som også har spenningsmåling tilkoblet forbruk viser 12,8 volt, ja kanskje mer også i samme øyeblikk . Jeg tviler på at det er stort mer enn litt over 12 volt ved dynamoens utgang i samme øyeblikk da den forer truster og startbatteri og dermed er det ei kort tid mer spenning på forbruksbatteri enn det er på diodens inngang. Dette er vi inneforstått med, men de tallene som Komodo satte som eksempel er vel verre og forklare eller,,,, for her er spenningen nesten over det dynamo noen gang har levert