Per Erik Løvdal Startet 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2018 Noen som har en formening om dette? http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 mi umiddelbare meining: 1 er vel nokolunde grei. 2 anser eg som heilt flott 3 grei hvis du skal ha strøm til ein DIGER starter, ellers altfor mykje knot 4 Altfor mykje knot. Jadda, der er nokon som har rekna seg fram til - - -, men du har ein batteribank som du såvidt klarer å plassera, og dette skal koblast med rimelig heftige kabler. Det er stor forskjell på å leggja desse kablane, og få plass til dei, og å tegna nokre strek på eit papir og so få datamaskino til å beregna kva som er best. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Glem tegningen. Koble pluss til pluss og minus til minus. Ferdig! Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Om en sammenkobling av batterier blir suksess tror jeg avhenger like mye av bruken og ladingen som av installasjonen. Store lade og forbruksstrømmer vil kreve mer av installasjonen. Har man lavt A forbruk og lav ladestrøm så kan man sikkert si at pluss til pluss, minus til minus er greit nok. Men stadig flere kjøper store ladere og har store forbrukere. Man må da tenke mer på koblingen slik at batteriene slites relativt jevnt. Er man først her inne på BP for å spørre eller lese om temaet, så er sjansen stor for at man bør legge litt energi i dette. Alternativ 2 med korte og kraftige kabler vil være bra nok for de aller fleste. Trekker man ut store strømmer, så anbefales også færrest mulig batterier, dvs. heller 2x200Ah enn 4x100Ah om det er en inverter eller annen stor forbruker/dynamo tilkoblet. Jeg ville gått for alternativ 2 i alle tilfeller ombord i en lystbåt, og heller gått ned på antall paralellkoblede batterier og opp i mm2 kabel ved stor belastning. Men som sagt, hva slags bruk og lading man har tror jeg er minst like viktig som om koblingen er perfekt. Derfor vil alltid noen si at de har god erfaring uavhengig av kobling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.