ronbirke Startet 25.Juni.2018 Del på Facebook Startet 25.Juni.2018 Hadde en diesel lekkasje rundt "hatten" på føde/lufte-membran pumpen. Skrudde denne av og demonterte den så... noe jeg tydeligvis skulle angre bittert på.. for inni denne "hatten" sitter det en liten fjør i kobber, en liten plast skive uten hull, og ei tykk aluskive med hull og en forsenkning. Dette skal sitte sammen i en liten brønn, men i hvilken rekkefølge? Noen som har peiling? Finner ikke noen eksplosjonstegning av selve pumpa, bare med pumpen som en enkelt enhet.. Tips mottas med stor takk. Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Fødepumpe vp md 17c". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Vet ikke om denne hjelper? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Dette er en tilbakeslagventil som har løsnet fra festet. Denne må presses på plass igjen. Hvilken rekkefølge det skal inn igjen kommer an på om det er i utløpet eller innløpet den sitter. Det enkleste er og kaste hele pumpa og kjøpe ei elektrisk fødepumpe på biltema samt litt slange og slangeklemmer. Den plasserer du hvor du vil og det koster halvparten av å fikse på denne. Rep settet Lazyjack linker til ser ikke ut og inneholde ventiler desverre, tviler faktisk på om du får tak i. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 (redigert) Det ser ut som Volvo selv lagerfører både repsettet og komplett pumpe. https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742230-23-15126.aspx Komplett pumpe fra Boatparts.no https://www.boatparts.no/mekanisk-bensinpumpe-til-volvo-7922.html Redigert 25.Juni.2018 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ronbirke Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 ronbirke skrev for 2 timer siden: Hadde en diesel lekkasje rundt "hatten" på føde/lufte-membran pumpen. Skrudde denne av og demonterte den så... noe jeg tydeligvis skulle angre bittert på.. for inni denne "hatten" sitter det en liten fjør i kobber, en liten plast skive uten hull, og ei tykk aluskive med hull og en forsenkning. Dette skal sitte sammen i en liten brønn, men i hvilken rekkefølge? Noen som har peiling? Finner ikke noen eksplosjonstegning av selve pumpa, bare med pumpen som en enkelt enhet.. Tips mottas med stor takk. Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Fødepumpe vp md 17c". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
ronbirke Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 hegra skrev for 1 time siden: Dette er en tilbakeslagventil som har løsnet fra festet. Denne må presses på plass igjen. Hvilken rekkefølge det skal inn igjen kommer an på om det er i utløpet eller innløpet den sitter. Det enkleste er og kaste hele pumpa og kjøpe ei elektrisk fødepumpe på biltema samt litt slange og slangeklemmer. Den plasserer du hvor du vil og det koster halvparten av å fikse på denne. Rep settet Lazyjack linker til ser ikke ut og inneholde ventiler desverre, tviler faktisk på om du får tak i. Tusen takk Hegra! Er nok det som har skjedd ja. Men hvilken av pumpene fra biltema vil funke da? Forbannet drit dette greiene her altså! Ikke rart jeg stadig har hatt problemer med luft i systemet + at mye fuel har lekket ut i kjølen fra lekkasjen i pakningen.. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Dette er utløpsventilen , altså den som leder drivstoffet mot motoren. Fjæra skal i først. Så legges den sorte oppå fjæra. Til slutt legges ringen med hull i øverst med sporet ned mot den sorte. Så må alt trykkes inn og de to kantene som du ser skal klemmes til rundt ringen med hull i slik at ikke alt faller ut igjen. Alt dette har nå ligget løst oppå pumpemembran mens motor har gått går jeg utfra så sjekk membran nøye. Får du det ikke til var det jo ikke så ille for ny pumpe likevel. Trodde de kostet mye mer. Sitér dette innlegget Link to post
ronbirke Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 hegra skrev 3 minutter siden: Dette er utløpsventilen , altså den som leder drivstoffet mot motoren. Fjæra skal i først. Så legges den sorte oppå fjæra. Til slutt legges ringen med hull i øverst med sporet ned mot den sorte. Så må alt trykkes inn og de to kantene som du ser skal klemmes til rundt ringen med hull i slik at ikke alt faller ut igjen. Alt dette har nå ligget løst oppå pumpemembran mens motor har gått går jeg utfra så sjekk membran nøye. Får du det ikke til var det jo ikke så ille for ny pumpe likevel. Trodde de kostet mye mer. Takk igjen! Satser på å fixe det da. Eller prøver ihvertfall. Ha en fortsatt god kveld og takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
ronbirke Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Sikkert skjedd fordi jeg har satt på en belg pumpe mellom tank og delphi filteret.. blitt for høyt trykk rett og slett.. Var plaget av dieseldyr i hele fjor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Mest sannsynlig ja. Du har presset den ut med belgpumpa rett og slett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Ved bruk av belgpumpa åpner begge ventilene og ventilen presses i grunnen enda mer på plass. Det er heller vakuum som suger den ut. Og høyt vakuum blir det om forfilter er tett. Ikke noe og krangle om , men det er nå min teori ? Sitér dette innlegget Link to post
ronbirke Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 hegra skrev 26 minutter siden: Ved bruk av belgpumpa åpner begge ventilene og ventilen presses i grunnen enda mer på plass. Det er heller vakuum som suger den ut. Og høyt vakuum blir det om forfilter er tett. Ikke noe og krangle om , men det er nå min teori ? Nå er jo alt av slanger nytt og filtrene er og topp noch, + at tanken er grundig rengjort. Men det kan jo self ha skjedd i fjor, når jeg hadde sjauen med dieseldyr. Så og nå at fin-filteret som sitter i fødepumpen var bedritent. Men vil det holde å presse tilbakeslags ventilen på plass? Håper bare ikke at setet er ødelagt.. Sitér dette innlegget Link to post
ronbirke Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Liten oppdatering: var ute på skilsø hos Sør Marine som er VP mekaniker i Arendal. Han mente pumpen var skadet, da det var kommet noen hakk i den lille plastskiven. Heldigvis hadde jan ei kasse med 7stk brukte fødepumper, så jeg kjøpte like gjerne en. Kostet meg en halv båtlapp, så jeg er igrunn godt fornøyd.. Så nå er det bare å få montert alt sammen og få luftet systemet, så er det forhåpentligvis rett ut på fjorden igjen... -hopefully NOT to be continued.. Sitér dette innlegget Link to post
ronbirke Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 ronbirke skrev for 5 timer siden: Liten oppdatering: var ute på skilsø hos Sør Marine som er VP mekaniker i Arendal. Han mente pumpen var skadet, da det var kommet noen hakk i den lille plastskiven. Heldigvis hadde jan ei kasse med 7stk brukte fødepumper, så jeg kjøpte like gjerne en. Kostet meg en halv båtlapp, så jeg er igrunn godt fornøyd.. Så nå er det bare å få montert alt sammen og få luftet systemet, så er det forhåpentligvis rett ut på fjorden igjen... -hopefully NOT to be continued.. -startet og går som ei klokke!!! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Flott Selvgjort er velgjort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.