Jump to content

Kobling av lader permanent til forbruksbatteri

jotto

Recommended Posts

Jeg har en båt med separat start-  og forbruksbatteri som er koblet sammen med voltsensitivt spenningsrelé. Forbruksbatteriet tappes ganske mye når man ligger stille en hel dag, så jeg må lade det i havna med jevne mellomrom. Havna har CEE-uttak for landstrøm.

Det er litt prakk å koble opp lader og sånt hver gang, så jeg kunne tenkt meg en enklere løsning der jeg bare plugger inn en landstrømkabel. Jeg ser for meg tre løsninger

1. Landstrømsanlegg montert fra forhandler. Dette koster ifølge prislista over 20000, så det er jeg lite lysten på

2. Kjøpe og montere en plug'n'play landstrømspakke a la dette: https://seatronic.no/landstromspakke-med-20a-lader til en langt hyggeligere pris

3. Montere laderen som jeg allerede har (en CTek M200) permanent til forbruksbatteriet og la den ligge under benken der batteriet er. Da kan jeg bare løfte på benken og koble den til en landstrømkabel.

Alternativ 3 er jo helt klart det billigste og enkleste. Er det noe jeg burde tenke på her? Er det noe problem å ha laderen koblet til permanent med tanke på selvutlading av batteriet og at motoren lader under kjøring?

Vil alternativ 2 gi meg noe annet enn et ekstra 230V-uttak? Det er uklart for meg hva "landstrømsentralen" gir meg.

Tja, du får jo med en fin kveil med ledning (får anta det er skikkelige greier, som er beregnet på å ligge ute), sikring og kontakt som kan festes permanent :)

Vi har hatt alternativ tre et par år nå og planlegger å få til noe litt mer permanent for å slippe koblingen som ligger løst i båten og generelt rot.

-Også med i vurderingen at vi vil koble varmtvannskolben på landstrøm og ikke har spessielt lyst på et grenuttak liggende permanent.
Det blir ikke med seatronic sin pakke dog, da det ser ut som det ikke er plass til fler sikringer i den (vil ha separat kurs for lader og varmtvann)

Redigert av ttyridal (see edit history)

Alt. 1 eller 3. 1 er sikkert det beste, mens alt 3 er det billigste. Det er en helt grei løsning som jeg hadde i flere år på min forrige båt. Skru opp laderen og fest ledningene fast til batteriet. Nå du da trenger å lade så trekker du bare en skjøteledning ombord og plugger i. Nummer 2 ble je lott sånn tja til. Det ene er om det går an å justere noe på laderen, det andre er ledninga. Ser ut som en vanlig gummiledning som mange båthavner har forbud mot. Skal du begynne å koble opp flere ting ala varmtvannsbereder så er det straks noe helt annet. Blir straks litt mere arbeid om du skal sikre deg mot jordfeil etc. Er det en liten båt som du kun skal ha lading til, så ville jeg kjøpt meg en ctek lader og en skikkelig landstrømkabel. 

Redigert.

Ser nå at du alt har lader. Skru den opp og fest kablene og kjøp en landstrømkabel så er du i boks. Tror ikke de bruker noe strøm når de er tilkoblet, men ellers er det ingen andre problemer med å ha den fast tilkoblet. Mange som har det. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
  Hulda skrev On 26.6.2018 at 17.55:

Vil sterkt fraråde alt. 3. Hulda har hatt alt. 3 i 18 år, og billige bly/syre med skrukork holder ikke mer enn minimum 10 år :-) Rene selvmordet for batteriene.

Vis hele sitatet  

Eneste bakdelen med det er at du minimum hvert tiende år må slite med disse blyklumpene som ødelegger både rygg og humør :) 

Nå sist når jeg satt inn mine blyklumper så lagde jeg meg en anordning hvor jeg kan ‘jekke’ opp batteriene med en talje og noen kosteskaft :) hehehe. Men så har vi det årlige ettersynet da.... etterfylling av veske. Nesten så jeg ikke orker fortelle hvordan jeg gjør det men jeg bruker kamera og PC som jeg akkurat klarer å se veskenivået med, og veskebeholderen har jeg tapet opp på en pinne. :giggle: Men det er en billig, veldig billig løsning :) Så nå er det bare å håpe på at mine batterier også varer minst 10 år. 

jotto skrev On 26.6.2018 at 10.57:

2. Kjøpe og montere en plug'n'play landstrømspakke a la dette: https://seatronic.no/landstromspakke-med-20a-lader til en langt hyggeligere pris

3. Montere laderen som jeg allerede har (en CTek M200) permanent til forbruksbatteriet og la den ligge under benken der batteriet er. Da kan jeg bare løfte på benken og koble den til en landstrømkabel.

Alternativ 3 er jo helt klart det billigste og enkleste. Er det noe jeg burde tenke på her? Er det noe problem å ha laderen koblet til permanent med tanke på selvutlading av batteriet og at motoren lader under kjøring?

Vil alternativ 2 gi meg noe annet enn et ekstra 230V-uttak? Det er uklart for meg hva "landstrømsentralen" gir meg.

Vis hele sitatet  

alt.2 så kan du få så mange 220V utakt du bare vil. og sentralen med jordfeilbryter og sikringer gir deg trygghet ved jordfeil.lovlig å montere selv

Det skal landsentralen også gjøre, men er de i orden?

Dropper du varmtvannbrede er alt.3 ok

Du kan kjøpe sentral hos biltema , men da skal en ha elektriker til å montere den og 220V utak.

Enig i at planlegging er tingen, guttungen min på 45  byttet 200kg bly på et blunk i våres 

PS. Det finns mye bra Defa kabler hos hoggern.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takk for innspill alle sammen! Som sagt så gjort - alternativ 3 er installert. Enkelt og greit.

Siden det er snakk om en skjærgårdsjeep, så er ikke varmtvannsbereder spesielt aktuelt ?

Nå mangler det bare å finne et større forbruksbatteri enn det latterlige 50 Ah som fulgte med. Det ser ut til at det er plass nok.

Redigert av jotto (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...