Roger jo
jotto skrev for 7 timer siden:
2. Kjøpe og montere en plug'n'play landstrømspakke a la dette: https://seatronic.no/landstromspakke-med-20a-lader til en langt hyggeligere pris
3. Montere laderen som jeg allerede har (en CTek M200) permanent til forbruksbatteriet og la den ligge under benken der batteriet er. Da kan jeg bare løfte på benken og koble den til en landstrømkabel.
Alternativ 3 er jo helt klart det billigste og enkleste. Er det noe jeg burde tenke på her? Er det noe problem å ha laderen koblet til permanent med tanke på selvutlading av batteriet og at motoren lader under kjøring?
Vil alternativ 2 gi meg noe annet enn et ekstra 230V-uttak? Det er uklart for meg hva "landstrømsentralen" gir meg.
alt.2 så kan du få så mange 220V utakt du bare vil. og sentralen med jordfeilbryter og sikringer gir deg trygghet ved jordfeil.lovlig å montere selv
Det skal landsentralen også gjøre, men er de i orden?
Dropper du varmtvannbrede er alt.3 ok
Du kan kjøpe sentral hos biltema , men da skal en ha elektriker til å montere den og 220V utak.
Enig i at planlegging er tingen, guttungen min på 45 byttet 200kg bly på et blunk i våres
PS. Det finns mye bra Defa kabler hos hoggern.