Jump to content

Biltema sylinderlekkasjetest på ekspansjonstanken

Bayliner85

Recommended Posts

Hei

har sett att det bobbler i ekspansjonstanken etter første turen iår og motoren gikk varm, prøvde å lufte systemet og testet termostaten, fikk da normal temp og ekspansjonstanken holdt seg på normalt nivå. Men når eg ser i ekspansjontanken små bobbler det forsatt og gikk til innkjøpa av ein lekkasjetester fra Biltema for å sjå Co i kjøleveska, har bare ekspsjontank på volvoen, står att man skal teste ifra radiator, er det godt nok å teste ifra ekspsjonstank med slike test? Har testet den nå og får ikkje noe utslag. Testet den heilt opp til drifts temp. 

Jeg gjorde følgende (på en TMD40A)

1) Kjørte med lokket PÅ. Kjørte motor varm, og på et turtall så jeg visste det boblet mye. 

2) Monterte sammen sylinderlekkasjetester, inkludert den blå væsken. Hadde alt klart.

3) Stoppet motoren

4) Tok av lokket på ekspansjonstanken og holdt sylinderlekkasjetesteren på, slik at gummien på den tettet best mulig

5) Pumpet med gummibelgen øverst på lekkasjetesteren.

6) Brukte god tid. Stresset ikke (CO kan ikke stikke av noe sted)

7) Etter en 20-30 pump ( i alle fall) så ble væsken gradvis gulere. Pump i alle fall 60 ganger i rolig tempo. 

Hvis du ikke ser noe da så er det nok ikke CO (eksos) der.
Min motor hadde lekkasje i pakningen mellom turbo og manifold. 

PS: Min kjølevæske ble gradvis "slørete". Også et tegn på eksos i kjølevæsken.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Testet det du sa grand banks jr. Køyrde motoren varm ca 5 min (60 grader) med lokket på og var kjapp med å ta av lokket etter eg stoppet motoren  og satt på testeren, forsatt like blå og pumpet ca 80 ganger, prøvde en gang til å køyrde  motoren på ca 2000 i 5-10 min mens testeren sto på og forsatt like blå, gikk med litt kjølevæske da eg var litt uforsiktig og stoppet motoren når den hadde bikket 70 grader uten lokk, fosset ut litt væske fra tanken, kan man bruke blå ( Biltema) kjølevæske på grønn Volvo Væske?

rekner med att alt er iorden og att det var berre masse luft i systemet. 

Hvilken motor har du @JSviking?

Nei, ikke bland blå og grønn. (Mulig det kan gå, men jeg hadde ikke gjort det. Kjølevæsker som ikke fungerer sammen blir et salig søl å ordne opp i. )

Bedre å bare helle på rent vann da. (La motor være kald. ) Du har nok litt å gå på. Er ofte mye kjølevæske disse motorene (vet ikke hvilken du har), så om du bare mistet en halvliter å hadde i alle fall jeg bare helt på rent vann.

Godt at det ikke var eksoslekkasje da!

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...