Jump to content

Hentetråd Bergen Sarpsborg med forbina 40.fly

WGM36

Recommended Posts

Hei på dere.

Da er det nært forestående å kjøre hjem en Forbina 40 07 mod fra Bergen til Sarpsborg, en kompis som har handlet så ikke min båt.

Noen som vet hva disse tåler av sjø? de er jo ganske flatbunnet så regner med at det ikke er helt på topp.

Så hvis noen har erfaringer med forbina 40 så kom med dem, alt av erfaringer mottas med takk.

Kjører fra Bergen idag kl 17.30 hvis alt går etter planen.

Mvh Terje 

Det blir nok en fin tur. Jeg var med å kjøre en Forbina 35 fra Flesland i februar 2016. Den slo relativt hardt og det var mye lyder i den i slagene :smiley:

Ganske skranglete, faktisk. Det var dørkplater i finèr mot glassfiber som ikke var festet fast på noe vis. Ikke en gummipakning engang. En annen ting, sjekk innfestningen til kjøleskapet, dette løsnet for oss, noe som ikke var morro i høy sjø. Vi overnattet i Haugesund og i Båly (Spangereid).

Man må påberegne å bli litt sliten i hodet på denne turen, så dra den ut av plan en gang i blandt, og ta det med ro. God tur !

Her fra fylling nummer 2 i Egersund:

DSC_0660.JPG

Så er vel føret i Blindleia litt annerledes enn det vi hadde:

DSC_0685.JPG

Redigert av Worry II (see edit history)
LALUNA II skrev for 16 timer siden:

Været ser jo passelig bra ut tidlig i morgen så ville dradd på og kommet meg nedover jæren tidligst mulig  med vinden i ræven som de sier i Bergen
6-7 ms allerede klokken 10 ut av Egersund iflg Windy
God tur
Ang Ais BoatBacon er å anbefale da den er mest stabil ;-)

Kjørte fra Haugesund 01.30, rufsete på Jæren, men nå sklir vi fint forbi Flekkefjord.

MajorAndy skrev for 20 timer siden:

Hvordan går Forbinaen så i vandet?

@MajorAndy , har ikke du eid en Forbina 36 før du kjøpte Nord West, eller er de en feilkobling i hjernen min nå ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jo, jeg havde en 10000 eller 33 eller 36, som modellen hedder før og efter fod-inflation. Jeg var bare nysgerrig på hvordan 42-eren opfattes i lidt sø. Som det skrives her, så er den letdrevet og planer let, men med D6 kan man også ligge i halvplan. Men det store, åbne rum forude og indretningen generelt gør sejlads i høj sø til en larmende oplevelse med høje brag og knagen fra apteringen. I hvert fald på min.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...