Valrun Startet 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2018 Har en -81 Perkins 4.236, med elektrisk stop solonoid. Den virker helt fint på korte turer, men når jeg har hatt motoren i gang i flere timer må jeg i motorrommet og dra i den manuelt. Hadde jeg vært i hjemmehavn ville jeg bare handlet ny og byttet for å se om det ble bedre, men jeg er på svenskekysten de neste ukene så jeg er avhengig av å få tilsendt del via venner som skal være med på tur. Så har noen hatt samme problem? Er det evt noe rundt det elektriske som kan trøble? Hadde den ikke virket i det hele tatt hadde jeg ikke vært i tvil, men i og med at den virker av og ti. (Kan varmen i motorrommet har noe å si?) Kjekt å vite mest mulig så jeg får med det jeg trenger av deler. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Stoppes motoren med eller uten strøm ? Hvis solenoid trekker i den samme armen som du stopper den med manuelt så skal solenoid ha strøm for og stoppe den. Stoppes motor med og vri nøkkel helt til venstre eller med egen stoppknapp så skal den også ha strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Valrun Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Motoren stoppes med strøm. Fikk samboeren til å trykke inn knappen mens jeg stod og så, det er bevegelse i den, men ikke nok til å stoppe. Når jeg stopper den manuelt gjør jeg samme bevegelse som stoppsolonoiden skal ha, trekker i staget den skal bevege. Som sagt, det som gjør meg usikker på dette er at den virker helt fint på korte turer Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Litt snodig ja, for egentlig er det mer strøm tilgjengelig når du har gått lenge. Kan vel være den påvirkes av varmen. Er det mulig og justere solenoid slik at den trekker lenger inn? Men må jo ikke justeres for mye heller. Den må jo kunne gå helt av igjen slik at den ikke påvirker dieseltilførselen under gange. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Prøv å stoppa motoren for hand når den er kald. Er den då lettare i bevegelsen enn når den er varm? Eg tenker slik at når du ser på at der er bevegelse i solenoiden sjølv om motoren er varm, men ikkje nok bevegelse til å stoppa, so er det sannsynlig at solenoiden er i orden. Der er mulighet for viklingsbrudd i ein spole, der er mulighet for at den må opp i temperatur før bruddet vises, men eit slikt brudd er enten av eller på, det kan ikkje vera delvis. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Hej Det verkar vara en vanlig stoppmagnet, den består av en kolv som du kan dra ut, göra rent och smörja. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Sjekk også om det er bend i staget som går fra solenoid bort til pumpa, det er vel 30-40cm langt og er litt utsatt. Når du beveger staget med hånd frem og tilbake skal det gå lett. Sjekk også for dårlig elektrisk kontakt både på solenoiden og i skjøten nede på kabelstokken. Ellers får du ny solenoid hos Økomideler til en 2-300 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Valrun Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Takk for nyttige tips. Skal utforske litt i kveld, og prøve å justere litt. Ny er bestilt, men ville hente litt tips i tilfelle det kan være noe annet galt, så man får deler nedover med besøket :) Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Ofte kan det være varmen fra motoren som gjør at solenoiden går tregt. Ting utvider seg i varme og da kniper magnetspolen stempelet. Kan hjelpe å pusse stempelet ned litt, det hjalp på min 4236 jeg hadde i gamle båten. Sitér dette innlegget Link to post
Valrun Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Jeg tok ut stempelet og smurte opp, og justerte det så den dro stoppspaken lengre mot seg, og siden har det fungert helt fint! Takk for alle gode tips. Hadde ikke tenkt over at konstruksjonen var så enkel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.