Jump to content

Perkins 4.236 Stoppsolonoid

Valrun

Recommended Posts

Har en -81 Perkins 4.236, med elektrisk stop solonoid. Den virker helt fint på korte turer, men når jeg har hatt motoren i gang i flere timer må jeg i motorrommet og dra i den manuelt.

Hadde jeg vært i hjemmehavn ville jeg bare handlet ny og byttet for å se om det ble bedre, men jeg er på svenskekysten de neste ukene så jeg er avhengig av å få tilsendt del via venner som skal være med på tur. 

Så har noen hatt samme problem? Er det evt noe rundt det elektriske som kan trøble? 

Hadde den ikke virket i det hele tatt hadde jeg ikke vært i tvil, men i og med at den virker av og ti. (Kan varmen i motorrommet har noe å si?)

Kjekt å vite mest mulig så jeg får med det jeg trenger av deler.

Motoren stoppes med strøm. 

Fikk samboeren til å trykke inn knappen mens jeg stod og så, det er bevegelse i den, men ikke nok til å stoppe. 

Når jeg stopper den manuelt gjør jeg samme bevegelse som stoppsolonoiden skal ha, trekker i staget den skal bevege. 

Som sagt, det som gjør meg usikker på dette er at den virker helt fint på korte turer

Prøv å stoppa motoren for hand når den er kald. Er den då lettare i bevegelsen enn når den er varm?

Eg tenker slik at når du ser på at der er bevegelse i solenoiden sjølv om motoren er varm, men ikkje nok bevegelse til å stoppa, so er det sannsynlig at solenoiden er i orden. Der er mulighet for viklingsbrudd i ein spole, der er mulighet for at den må opp i temperatur før bruddet vises, men eit slikt brudd er enten av eller på, det kan ikkje vera delvis.

Sjekk også om det er bend i staget som går fra solenoid bort til pumpa, det er vel 30-40cm langt og er litt utsatt. Når du beveger staget med hånd frem og tilbake skal det gå lett.

Sjekk også for dårlig elektrisk kontakt både på solenoiden og i skjøten nede på kabelstokken.

Ellers får du ny solenoid hos Økomideler til en 2-300 kroner.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...