Ravis Startet 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2018 (redigert) Skal kjøpe splitter ny Askeladden C61 eller Flipper 640. Jeg har lite peiling, men jeg krysser fjorden mye og har forstått at flaps må til, men er auto virkelig auto? Er manuell bedre og mer sikkert? Fordeler og ulemper? Noen som kan gi et vink? Skal i møte om en dag eller to, og da må jeg ha en mening Redigert 27.Juni.2018 av Ravis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Ut fra hva jeg har lest så er auto å foretrekke. Men dersom de koster mye mer, så vit at du bare kan bytte de manuelle knappene mot en god auto-løsning for ca 6000 kr når som helst. Du kan (normalt sett) overstyre de automatiske hvis du vil endre trimmen. Du programmerer de automatiske til den vinkelen du vil de skal holde båten i, så gjør de det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ravis Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Takk! Det var beroligende! Alltid kjekt å kunne ha en fallback løsninge om jeg skulle angre et valg! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 (redigert) Måtte søke litt for å finne tråden jeg tenkte på. Her er den. (Ettermontert auto kontroll av trimplan, med erfaringer. ) Redigert 27.Juni.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kayb Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Har autoflaps på min båt.. Personlig er ikke dette noe jeg hadde villet bruke penger på. Synes at systemet er litt for enkelt til at det skal fungere slik som man ønsker. Om det kommer båre i mot og båten krenger for den ene båren så justerer flappsen seg for og motvirke, når du da har passert den båren så er man skjev helt til flapps oppdager dette. Å bruke det i vind er helt ubrukelig etter min mening, kan fungere i blikkstille vann hvis man forflytter seg mye inne i båten Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 @Kayb, hvilken type har du? (er bare nysgjerrig) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mix Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Tradisjonelle manuelle Bennet hydrauliske er bankers, driftssikre og lette å reparere. Elektriske ? Nei takk, man setter ikke en elektromotor under vann, det er å be om trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Grand Banks jr skrev for 5 timer siden: @Kayb, hvilken type har du? (er bare nysgjerrig) Har bennet sitt autoflaps system. Synes de manuelle knappene er en sikker vinner for meg Sitér dette innlegget Link to post
trettiseks Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Jeg monterte Mente Marine sitt system i min Skibsplast 660DC forrige uke, for mi del ble det som en helt annen båt å kjøre. Jeg kan virkelig ikke rose det nok. Det satt Bennett trimstyring fra før, å grunnen til at jeg ettermonterte dette (som var en enkel sak) var at det ene trimplanet gikk litt som det ville. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Du kan slappe helt av. Kjøpte ny C76 i fjor, og Zipwake som Askeladden bruker fungerer 100%! Det er vel standard utstyr også. Båten ligger alltid beint uavhengig av vind, bølger og hvor passasjer er i båten. Du kan også velge å kjøre det manuelt, men det er helt unødvendig. De som har satt på med meg, er imponert over hvor godt det fungerer. Planer mye lettere med dette også. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Ettermontert Mente Marine i Askeladden C75. Brukes på auto 90% av tiden. Resterende 10% er i off-posisjon pga tube og vannskikjøring hvor jeg ikke ønsker flaps. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.