Jump to content

Suzuki DT90 2-takt, får ikke startet..

Guest RuHo

Recommended Posts

Motoren stoppet under kjøring på sakte fart, får ikke startet igjen. Sviver rundt når jeg "kinner", men tenner ikke. 

Pumpen på bensinslange virker hard, så antar det kommer bensin frem til motoren. "Flyter" litt bensin i bunn-deksel motor.

Forslag til hvor jeg begynner feilsøkingen, er det noe "typiske" feil som kan forårsake dette?

Kan det være så enkelt som å bytte plugger, at det er "uforbrent" bensin som lekker ut i bunn-deksel, eller....?

Har lite peiling på dette, så alle forslag mottas med takk.

Stemmer, det, liker helst litt turtall, men har normalt funket på dorging også. Har prøvd å starte med mye gass, lite gass, choke litt først, uten choke... Vært borti en gang før at den var vanskelig å starte, men kom  til slutt. I det siste (intil i går), så har den startet utrolig lett... Har ikke fått sett nærmere på det, så kan håpe på at den kanskje bare er "sur", og starter igjen i kveld... ;-). 

Har også en sånn fra 1997. Synes den går bedre og bedre for hvert år, men min er vanskelig å starte hvis den ikke brukes jevnlig. Får imidlertid alltid start, men det er litt jobb hvis den ikke har vært i bruk på noen dager. Varm starter den stort sett alltid på første slaget. Bruker aldri choke (motoren er kun i bruk i perioden mai-august). Fikk den sur noen ganger rett etter jeg hadde kjøpt den, men da luktet det ganske tydelig bensin av motoren.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Min Evinrude 60hk 1991 2-t ble veldig fort sur. Etter å ha byttet tennpluggene som stod i (forrige eier) til de som originalt skal brukes så har den aldri blitt sur. Mye tomgang/ dorgefart ved fiske. Blåser ut av motoren på vei ut til og inn fra fiskeplasser.

Etter tennpluggskifte har den fungert fantastisk godt nå i to år. Hele året. Starter stort sett på første forsøk. Aldri sur når den har gått lenge på lite gass.

Da lærte jeg at bytte av tennplugger kan være en god start på feilsøking.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...