Jump to content

Raymarine autopilot kalibrerer ikke: LRN FAIL

Saltos

Recommended Posts

Lurer på om noen andre på forumet kan hjelpe meg litt på vei her. Jeg har en Raymarine X5 Smart Pilot wheel pilot installert i min seilbåt. Altså typen hvor det er en elektromotor som driver rattet rundt, ikke hydraulikkpumpeversjonen.

Rattet krever to tørn/runder for å legge roret fra midtskips til rundt 30 grader en av sidene. Men hver gang jeg starter å kalibrere autopiloten (Autolearn) så bare kjører den rattet kanskje en kvart gang rundt, noe som gjør at roret ikke rører seg noe særlig og skuta reagerer derfor heller ikke på kursendring. Den feiler uten noen feilkode: LRN FAIL. Har forsøkt å øke alt(?) av innstillinger, men den oppfører seg like puslete.

Jeg har vurdert å montere rorføler/giver, men så hører jeg at giveren bare gir data om rorets posisjon på skjerm. Og at autopiloten ikke tar hensyn til data fra denne i forhold til hvor mye ratt/ror den gir. Jeg vet ikke om det stemmer, men det ble iallefall påstått fra en utstyrsforhandler.

Kommentarer på hva som er fornuftig å gjøre her imøteses med takk.

Redigert av Saltos (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...