Jump to content

Er Flipper 640 DC en god båt?

Ravis

Recommended Posts

Prøvekjørte denne i dag. Meget godt inntrykk. Merkbart større en C61 og kjekt med kjørecomputer hvor jeg kan se forbruk osv. Forståelig trimplan med joystick. Lett som bare det

Ble ikke utfordra all verden, men nok til at jeg kjente at den går bra i sjøen

Ift adkomst som har vært diskutert, så kan C61 skilte med kjekk plattform i hekken, men for å dra med seg pensjonister må man helst ta det via fordekk. Det er jo så langt ned til plattformen fra brygga. Flipperen blir lettere å entre bakfra

Denne hadde 9" plotter fra Garmin. Er det stor forskjell på 7" og 9" i praksis?

Gode stoler! I tillegg var stikkabinen ganske mye større enn på C61. Nei.. Jeg var fornøyd med DENNE OGSÅ!

Dammit...

Artig å høre, da jeg selv vurderer en slik. Men mange her inne har kritisert finish/detaljer og rustproblematikk. Hvordan opplevde du finishen og byggekvaliteten? Hvilken motor satt på båten du prøvde, og hvordan opplevde du denne?

er det ok plass til å overnatte 2 stk i kabinen?

Byggekvaliteten virket å være svært bra. Jeg ble nettopp fortalt av en annen forhandler at denne har 4 spant, akkurat som C61. Jeg kom ikke på å tenke over at finishen var noe å tenke på, men det ene glasset på dekk hadde en brist.

Kabinen var merkbart større enn C61, og to stk går veldig lett inn der. Det ville jeg sagt om C61 også, og denne var merkbart større.

Farten var høyere på denne ved samme turtall enn C61, men min C61 forhandler har bytta propell til hva han mener er riktig. Han legger seg max opp til turtallsperren og med det tillates det mye last og mennesker uten at man merker at motoren sliter tyngre. Da merker man ikke noe, mener han.

Jeg synes at interiøret på C61 er mer elegant, for på 640 synes jeg det er klumpete. Putene der har ekstra polstring som støtte under knærne, men nå solsengen er på plass, så får vi jo høydeforskjell med tilhørende hump :o

Jeg likte godt joystick som trim. Effektiv. Den hadde også mer rom for lagring enn C61 og under dekk er det et enormt rom. Gardinene i kabinen er lystette, og det likte jeg godt.

Jeg er også fortalt at Suzukien på C61 OGSÅ har kjørecomputer som viser forbruk og diverse tall. Det er sånt jeg liker å følge med på

Men, hva men annenhåndsverdi om en vurderer disse to mot hverandre?

Bruktverdien vinner antagelig Askeladden. Bella 640dc er vel også 1 fot lengre enn Askeladden? Jeg har også hørt om finish og rustproblemer på de nye flipperbåtene, men har ingen erfaring med de selv. 

Når du først er oppe i 21 fot ville jeg sjekket Ibiza 640 og Yamarin 65 dc(utgående modell). Disse to har også meget sjødyktige skrog...

Har erfaring / eid en nyere Flipper. (760) fornøyd med mye men noe trakk ned. En del dårlig metall kvalitet om bord.  Spesielt er alle klemmer klemmer som holder slanger osv i båten galvanisert. I min båt verden er dette for dårlig. Mye rust vann osv som trakk ned intykket. Vet det er flere som har hatt samme problem. Hadde også broblemer med ir på vindu og kalersje løsningen. Bortsett fra dette var jeg fornøyd.

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Skal du sammenligne Askeladden mot denne, må det jo bli C65 som er konkurrenten, ikke C61. Vet ikke hvordan det er på C61, men på C76 er det stort rom under hele båten. 

Stemmer at Askeladden viser forbruket. Den viser antall liter i timen, men på den nyeste oppdateringen jeg fikk etter service i helgen, viser den forbruket pr nautisk mil. Og det er jo det som er vesentlig. Kjekt å følge med på ?

Grunnen til at jeg sammenligner C61 og Flipper 640 er rett og slett et godt tilbud på 2018 av Flipper. 470 000 og 20 000 billigere enn prisen jeg fikk på C61 og Flipperen har 9" plotter + vannskistang mot C61 sin 7" plotter.

Fordelen med C61 er lokal forhandler, serviceinnstilt og vedkommende kjenner fruens familie og den andre forhandleren er 20 nautiske unna. I tillegg kan lokal forhandler skilte med 7 års garanti på motoren hvor den andre tilbyr kun 5

Ravis skrev for 8 timer siden:

Han sa så. "Vi stoler så mye på Suzuki at vi ikke har problemer med å gi 7 år" 

Suzuki har vel fremdeles "bare" 5 års garanti på sine motorer her i landet,  meg bekjent ?  Er vel kun Honda som har seks års garanti på sine outboards.

Ravis skrev 56 minutter siden:

Ja, men forhandler gir selv 2 års ekstra garanti pga stoler såpass på at Suzukien ikke feiler

O.K. Høres jo bra ut. Ser jo også at i Sverige, der har de jo innført  7 års garanti på Suzuki sine påhengsmotorer. Men jeg tror nok man skal slite litt hardt for å få dekket noe feil på motoren etter 7 år. Da forlanger nok importør (Erling Sande)/forhandler at alle service intervaller,  årlig innspeksjon hos godkjent verksted, etc. er fulgt opp til punkt og prikke.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Ravis skrev for 15 timer siden:

Prata med forhandleren i dag, og han sa i 2018, så har Flipper ENDELIG fått retta på alt han mente måtte rettes på for å kunne si at alt er 100%. Svartstål og galvanisert er byttet ut med syrefast, også kanten på toppen av vindskjermen

Bare pass på og få dette skriftlig. !  

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...