Jump to content

Montere start og forbruksbatteri på Suzuki DF 140 HK

Sponga

Recommended Posts

Har idag kun ett batteri på min Askeladden C62 Cruiser. Vurderer å montere 2 stk Ritar DC12-120S AGM-batteri 120Ah, da disse også passer som start batteri.

Motor lader 40 Ah. Er ganske grønn på dette og ble litt betenkt når jeg leste dette på: https://www.suzukimarine.com.au/parts-and-servicing/top-5-outboard-maintenance-reminders/battery-specs

Caution: Avoid using deep cycle battery, maintenance-free battery, lithium battery or gel cell battery.

Note:

• Parallel connection of batteries (dual battery installation) – In the case of parallel connection, two batteries should be of the same specification.
  • Parallel charging of batteries – Do not charge batteries of different specifications connected in parallel. Make sure to connect batteries of the same type and same capacity.

Jeg lurer da på om dette opsettet vil fungere og hva jeg eventuellt trenger i tillegg. Beklager på forhånd min ukunnskap om temaet. Har prøvd å lese meg opp på nettet, men har ikke blitt så veldig klokere. 

Hei

Vet ikke hva du skal med all den kapasiteten, men du har sikkert en plan.

Ut fra tabellen så anbefales det et batteri på ca100Ah, skal du ha 2 stk så må du eventuel koble dem i prallell og da må det, som det står, være 2 helt like batterier. Skal du ha som du antydet et forbruk og et for start så må du koble en dertil egnet vender som finnes å få tak i.

Det jeg synes du bør tenke litt på er tyngden av 2 stk 120Ah batterier, mener vekta vil være rundt 60-70kg, er det gunstig å ha.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Om batteria kan vera forskjellig, kjem an på kva du meiner med forskjellig.

Hvis det er snakk om forskjeller som bly/syre - Agm - gel - slike forskjeller vil forkorta levetida på batteria vesentlig.

Hvis det er snakk om forskjell i alder på desse batteria, so tålest litt.

Hvis det er snakk om størrelsen på batteria so tolest ein heil del.

Jeg har vært i samme situasjon som deg og jeg bruker båten på en slik måte at det er mye start/stopp og timevis med kartplotter, ekkolodd, radio og VHF og har aldri hatt problemer. Følg bare med spenningen på batteriet så har du en indikasjon på status. Kan være smart en gang i blandt og få batteriet ladet.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Synes planen din er helt OK jeg. Veldig overforsiktig den Suzukimanualen. Men regulator på motor er nok satt opp for bly-syre og da er det greit å holde seg til det (dvs åpne, AGM eller Gel). AGM/Gel bør ikke ha for høy floatspenning over tid, men det er neppe et problem med mindre du ligger med lading i havn.

Vil du spare vekt kan du kjøpe nytt Optima Red Top eller lignende som startbatteri. 100Ah betyr lite for start - er startstrøm som teller. Monterte et Red Top på 50 Ah som start for en VP D6 og det fønket helt fint. Da er det nok for påhengsen også.  Så kan du bruke eksisterende startbatteri som forbruk hvis det er noenlunde friskt og heller bygge ut med ett ekstra forbruksbatteri.

Rimeligste måte å skille batteriene på er VSR fra Biltema. Så flytter du alle forbrukere over til forbruksbanken. Siden båten har kun ett batteri i utgangspunktet trenger du trolig en ekstra hovedbryter til forbruk, og gjerne en ‘nødstart’-bryter slik at du kan starte på forbruksbank om du ønsker det. Forbruksbryteren trenger ikke ha veldig stor kapasitet, men nødbryteren må være ratet høyere enn max strøm på starter.

Det blir alltid en diskusjon rundt ‘releklapring’/overlast på rele ift hvilken batteribank VSR skal koples til (Når du starter motor og den begynner å lade kan det gå ganske store strømmer til tom forbruksbank fra startbatteri i det rele kopler inn forbruk. Noen kopler motsatt slik at forbruk lades først men da blir startbatteri nedprioritert. Beste løsning er såkalt FET-ladeskille etter min mening, men det koster mer, dog ikke mye mer enn VSR fra BEP og andre ‘dyre’ fabrikanter. Seatronic har Quick FET ladeskillet feks).

Ville også finlest manual til motor for å finne ut om den er ‘forberedt’ for 2 batteribanker. Godt mulig noen her på forumet vet dette. I så fall trenger du ikke et eget ladeskille.

Skal du ligge mye i uthavn er solcellepanel supert. Er kanskje ikke så praktisk å montere permanent i den båten, men se etter en ‘pakke’ med fleksibelt panel med så stor kapasitet du har plass til og MPPT regulator. Så kopler du regulator direkte på forbruksbatteri og bruker feks en hurtigkobling (panelene kommer ofte med såkalt MC-4 kopling om jeg husker rett betegnelse) slik at du kan legge panel på fordekket eller oppå kalesje ved landligge. Still inn regulator iht batteritype, så kan du evt la solceller toppe batterier mens du ligger i hjemmehavn også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...