casie Startet 28.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2018 Skal hente ny båt på karmøy imorgen,en 01 princess 50.Ser det er meldt endel vind,fra 6-9 ms nord,nordvest...Burde dette gå greit,eller burde jeg vente? Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 28.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Antar du skal nordover siden du skal hente båt på Karmøy og skal over Sletta..... En Princess 50 burde ikke ha problemer med slike værforhold. Avpass farten etter forholdene, og det er jo relativt raskt overstått...... Vi gikk utsiden av Bømlo i går i tilsvarende forhold, no problems... Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 28.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Nei,nå har ikke jeg svart belte i vær og vind,men tenker tilbake med skrekk og gru den gangen jeg gikk ut fra risør i bra kuling.Det var meldt fralandsvind,så tenkte at det burde jo gå greit,men den gang nei.Noen monstre som kom imot meg,med mye knuste glass og fat som resultat...Kom veldig overraskende og brått på,så tenker det er greit og forhøre seg om jeg er usikker.Men da skulle over sletta gå greit imorgen altså Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 28.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Nå har det vært relativt rolig det siste døgnet, men litt dønninger fra nord må du regne med. Husker selv turer hvor utstyr har gått «veggimellom», men da fordi vi ikke sjøsikret skikkelig før avreise. Når man er midt ute idet er det for sent.... Stoler du på at båten er i god stand og gjør godt sjøklar før avreise blir dette helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Burde være kurant med en 50 foter... Men å gjøre sjøklart skader aldri.. Rydde vekk knuselige ting og tang..? Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 28.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Tja, sjøklart bør en jo gjøre uansett når en går fra havn. Kjenner ikke til denne båtens sjøegenskaper, men med en 50 fots båt bør dette være helt uproblematisk. Dette er jo en stor båt . Sletta er jo ikke så lang, har gått der 3 ganger med adskillig større vindstyrke. Det som gjør det litt humpete, er at vinden kommer imot dominerende strøm retning, men det bør ikke by på store problemer, med såpass lav vindstyrke. Kos deg på sjøen, sett ned kravet til utgått distanse pr. time, så går dette bare bra Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 28.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Ingen problem for en slik båt med det varslete været. Jeg har gått over Sletta utallige ganger i dårligere vær, bl.a. i stiv kuling (motvind) med en Nord Star 28 Patrol. Lønner seg å gå langt ute når vinden er mellom SW og NW. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Frisk bris er ikke noe problem for en princess 50 ...blir ikke rare bevegelsen av det men sikre alt som kan velte /falle ned er alltid lurt under fart Sjekk bølgevarsel her https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/rogaland/9 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
tobba Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Ny båt for deg? Gjøre sjøklart bør og innefatte sjekk av drivstoff/tappepung, reimer/ filtere/impellere tilgjengelig som reservedeler. Peile olje etc. Blir nok en flott tur i maksværet vi har på Vestlandet for tiden. God tur? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Er dette verkeleg eit seriøst spørsmål? Då blir eg i så fall litt bekymra..... Sjølvsagt toler båten det, om han er i den stand han skal vere. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Selvfølgelig var det er seriøst spørsmål. Hvilken erfaring TS har fra før, hvilken båt, etc spiller selvfølgelig en rolle. Din bekymring er i så fall noe du selv må finne ut av..... Jeg for min del håper å høre fra TS hvordan turen gikk.... Sitér dette innlegget Link to post
fanaholmen Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Ler meg i hjel. Sitér dette innlegget Link to post
joern-eo Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Er det ikke rart at det alltid skal dukke opp noen på forumet som har behov for å få fram hvor usannsynlig flinke de selv er til å kjøre båt...? Trådstarter stiller et for ham helt legitimt spørsmål. Svar seriøst eller la vær å svare! Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 ? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 joern-eo skrev for 1 time siden: Er det ikke rart at det alltid skal dukke opp noen på forumet som har behov for å få fram hvor usannsynlig flinke de selv er til å kjøre båt...? Trådstarter stiller et for ham helt legitimt spørsmål. Svar seriøst eller la vær å svare! Dette! Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 (redigert) Jeg er på sjøen i min 27’ NB820 Combi i like mye vind, så det skal nok din båt også tåle. Din båt er vel en CE klasse B eller skal tilsvare det (minst) og da vel grensen 20,7 m/s, som den da er sertifisert for, men båten tåler mye mere en det. Redigert 30.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Jeg har litt ungt og uerfarne mannskap med meg, de sier stopp lenge før båten klager. Mannskapet klager fort rundt 7-8m/s og krappe bølger over 0,5m. Men båten hadde lett klart tredobbelt så mye, og mer. En 50 fot princess er en skikkelig plog på sjøen så disse forholdene er ingenting, men kan ikke si noe om mannskapet ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
sunnmøre Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Dersom ein person kjøper ein Princess 50, har vedkomande forhåpentlegvis eig nokre båtar tidlegare, og vore ute med båt før. Dette er ikkje ein båt som bør vere introduksjonen til båtlivet. Så de får ha meg tilgitt, men eg synes det er litt rart... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Større båt er ofte letter å manøvrere, men 50fot er kanskje litt stort å starte med. Enig i det :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Ida Marie III Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 sunnmøre skrev for 3 timer siden: Dersom ein person kjøper ein Princess 50, har vedkomande forhåpentlegvis eig nokre båtar tidlegare, og vore ute med båt før. Dette er ikkje ein båt som bør vere introduksjonen til båtlivet. Så de får ha meg tilgitt, men eg synes det er litt rart... Du har et poeng der... Hørte ikke noe mer... mulig han sitter å ler seg skakk ...billig underholdning... ?? Sitér dette innlegget Link to post
KaRoBa Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Ida Marie III skrev 5 minutter siden: Du har et poeng der... Hørte ikke noe mer... mulig han sitter å ler seg skakk ...billig underholdning... ?? Dette er som med fiske. Bare å legge ut litt agn så kan det bite på noe.....? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Jeg oppfatter vel spørsmålet slik at det gjelder mer strekket enn vindstyrken. Sletta kan være stygg i vestlig vind, på grunn av forholdet mellom strøm og dybdeforhold som kan gi skikkelig rotte forhold. Men 6-9 m/s burde være innenfor komfortsonen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
aileenll Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 I utgangspunktet helt uproblematisk. Men er båten ny, ny for eier? Evt. Hvor gammel er den. Er diesel tanker nylig rengjort. Er motor sjekket evt fått service. Er styremaskiner i orden? Er ankringsutstyr i orden. Er nødutrustning i orden. Det er kjedelig å få motorstopp på den strekningen med den vinden. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Ruby Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Les første post fra TS. Båten er en 01 modell og ny for TS....... Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Ja turen gikk helt fint.Satt på flybridgen og nøt været Det var mellom 8-10 s/m da vi gikk over.Det sprutet godt opp på flybridgen,og var jo endel bevegelse i skipet,så jeg fant vel ut av at med et par sekunmeter mer,så ville nok turen blitt ubehagelig. Båten er ny for meg,og jeg har lite erfaring med hvor mye vind som er maks man bør gå i over sletta.Takk for svar folkens Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.