Jump to content

Over Sletta i 6-9 ms NNV, greit med Princess 50?

casie

Recommended Posts

Nei,nå har ikke jeg svart belte i vær og vind,men tenker tilbake med skrekk og gru den gangen jeg gikk ut fra risør i bra kuling.Det var meldt fralandsvind,så tenkte at det burde jo gå greit,men den gang nei.Noen monstre som kom imot meg,med mye knuste glass og fat som resultat...Kom veldig overraskende og brått på,så tenker det er greit og forhøre seg om jeg er usikker.Men da skulle over sletta gå greit imorgen altså:smiley:

Nå har det vært relativt rolig det siste døgnet, men litt dønninger fra nord må du regne med. Husker selv turer hvor utstyr har gått «veggimellom», men da fordi vi ikke sjøsikret skikkelig før avreise. Når man er midt ute idet er det for sent.... Stoler du på at båten er i god stand og gjør godt sjøklar før avreise blir dette helt greit.

Tja, sjøklart bør en jo gjøre uansett når en går fra havn. Kjenner ikke til denne båtens sjøegenskaper, men med en 50 fots båt bør dette være helt uproblematisk. Dette er jo en stor båt . Sletta er jo ikke så lang, har gått der 3 ganger med adskillig større vindstyrke. Det som gjør det litt humpete, er at vinden kommer imot dominerende strøm retning, men det bør ikke by på store problemer, med såpass lav vindstyrke. Kos deg på sjøen, sett ned kravet til utgått distanse pr. time, så går dette bare bra :smiley: 

Jeg har litt ungt og uerfarne mannskap med meg, de sier stopp lenge før båten klager. Mannskapet klager fort rundt 7-8m/s og krappe bølger over 0,5m. Men båten hadde lett klart tredobbelt så mye, og mer. En 50 fot princess er en skikkelig plog på sjøen så disse forholdene er ingenting, men kan ikke si noe om mannskapet ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

sunnmøre skrev for 3 timer siden:

Dersom ein person kjøper ein Princess 50, har vedkomande forhåpentlegvis  eig nokre båtar tidlegare, og vore ute med båt før. Dette er ikkje ein båt som bør vere introduksjonen til båtlivet. Så de får ha meg tilgitt, men eg synes det er litt rart...

Du har et poeng der... 

Hørte ikke noe mer... mulig han sitter å ler seg skakk ...billig underholdning... ??

Jeg oppfatter vel spørsmålet slik at det gjelder mer strekket enn vindstyrken. Sletta kan være stygg i vestlig vind, på grunn av forholdet mellom strøm og dybdeforhold som kan gi skikkelig rotte forhold. Men 6-9 m/s burde være innenfor komfortsonen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja turen gikk helt fint.Satt på flybridgen og nøt været:cool:

Det var mellom 8-10 s/m da vi gikk over.Det sprutet godt opp på flybridgen,og var jo endel bevegelse i skipet,så jeg fant vel ut av at med et par sekunmeter mer,så ville nok turen blitt ubehagelig.

Båten er ny for meg,og jeg har lite erfaring med hvor mye vind som er maks man bør gå i over sletta.Takk for svar folkens

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...