sebba2 Startet 29.Juni.2018 Del på Facebook Startet 29.Juni.2018 Heisann, lurar bare enkelt og greit på kordan reglane/straffene for å "lage" seg ein egen bøye/moring på offentlig grunn fungerar? Blir ein skutt for å gjøre sånt? Bot? :D Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Det er nok neppe bare å ta seg tilrette, men iallefall i Hordaland er du trygg om du skulle finna på å leggja ut moring. Skyting er avvikla her. Men gapestokken fungerer i ny forkledning. Media. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ask Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Hei Du kan høyra med hamnevesenet. I nokre distrikt er utlegging av bøye søknadspliktig. I andre distrikt er det ikkje søknadsplikt. Det er heller ikkje lov å legga ut bøye i nasjonalparkar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Korrigering. Du må sjølvsagt ha lov av grunneigar. Dersom staden er grunnare enn to meter, på fjøre sjø, er det einkvan som eig grunnen. Det kan vera det offentlege er grunneigar som er grunneigar. Då må du ha lov av det offentlege, på same måte som om staden var eigd av ein privatperson. Dersom staden er djupare enn to meter er det ikkje nokon grunneigar du må ha løyve frå, men bøyen kan vera søknadspliktig eller forbode på anna grunnlag. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Moringer og bøyer er ikke søknadspliktige etter have- og farvannsloven dersom havnedistriktet ikke har eget havnereglement. Bøyer og moringer skal likevel ikke være til hinder for sjøverts ferdsel eller i konflikt med kommunens øvrige planer eller retningslinjer. Teksten er hentet fra et brev jeg fikk fra en Sørlandskommune på dette spørsmålet. De mente selvfølgelig at min foreslåtte plassering var i konflikt med "et eller annet". Gadd ike å gå videre med saken. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
kirokiro Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Fra Havne og farvannsloven § 27.Tiltak som krever tillatelse Bygging, graving, utfylling og andre tiltak som kan påvirke sikkerheten eller fremkommeligheten i kommunens sjøområde, krever tillatelse av kommunen hvor tiltaket skal settes i verk. Som tiltak regnes bl.a. fortøyningsinstallasjoner, kaier, brygger, broer, luftspenn, utdypning, dumping, akvakulturanlegg, opplag av fartøy, lyskilder, kabler og rør. Kommunen kan ikke gi tillatelse til tiltak som vil stride mot bestemmelser gitt i eller i medhold av loven her. Tiltak som nevnt i første ledd som skal settes i verk i hovedled eller biled eller for øvrig utenfor kommunens sjøområde, krever i stedet tillatelse fra departementet. Det samme gjelder tiltak som skal settes i verk innenfor kommunens sjøområde, men som kan påvirke sikkerheten eller fremkommeligheten i hovedled eller biled. Departementet kan i forskrift fastsette hva slags tiltak som er omfattet av de ulike leddene i denne paragrafen, og kan videre fastsette at bestemte typer av tiltak som omfattes av første ledd, i stedet krever tillatelse av departementet. Departementet kan også i det enkelte tilfellet bestemme at et tiltak som er omfattet av første ledd, i stedet krever tillatelse fra departementet. Departementet kan videre i forskrift gi regler om at visse typer tiltak skal være unntatt fra kravene om tillatelse etter denne paragrafen, dersom tiltaket er meldt til myndigheten etter loven innen en fastsatt frist før tiltaket settes i verk. Departementet kan også ved enkeltvedtak unnta et tiltak fra kravet om tillatelse etter denne paragrafen, når tiltaket er meldt til myndigheten etter loven innen rimelig tid. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 29.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Sjå her ja! Detta gav meg ein god pekepinn på kordan dette systemet fungerar! Då går eg utifra at bøter er det ein får for å leggja ut ett søkke på offentlig grunn UTEN tillatelse? Er bare veldig nysjerrig :) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Søppelseiler`n Svart 2.Juli.2018 Del på Facebook Svart 2.Juli.2018 Kom over en slik "privat bøye" i Sandefjord nå i helga. Kan ikke fatte at det skal være lov. Ble kauka til av en kar med megafon i en seilbåt som lå på svai like ved at den bøya var privat. Hvem har med seg megafon i seilbåten? IKKE jeg hvertfall. Merkelig oppførsel syns jeg. Dagen etter lå det flere båter på samme bøye. Trodde virkelig ikke det var lov å slenge ut private bøyer der man hadde lyst. Uting om så er... Men konfliktsky som jeg er fant jeg en annen plass og la meg på anker. Sitér dette innlegget "Det er turen som er målet" www.inthewind.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.