Copernicus Startet 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2018 Er på jakt etter dynamo til min 2gm20. Ser det finnes mange ulike kopier der ute. Hvilke bør jeg gå for? Jeg kan også tenkte meg å gå litt opp på amp til LR140 eller LR155. Kan godt tenke meg å kjøpe en original også dersom jeg finner en rimelig en. Dynamoen må ha W-uttak til turteller. Vil for eksempel denne passe? https://www.ebay.com/itm/Yanmar-Hitachi-Alternator-119836-77201-LR140-721B-12V-40A-New/323250706299?hash=item4b433e577b:g:xF0AAOSwyupa5Hw- Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Erik Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Spørs litt hva du prioriterer kanskje, lav pris eller god lading, men jeg endte på en Balmar dynamo med ekstern regulator gjennom Jorg her på baatplassen, : http://www.tbbecker.no/ Den senser både spenning og temp både på batteri og dynamo, og er programerbar i forhold til type batterie etc, og gir dermed veldig god lade karakteristikk. Jeg synes det er viktig ombord i en seilbåt som helst ikke ønskes motorkjørt mer enn å akurat få seg litt varmtvann og løsna dreggen hver dag.. Veldig godt fornøyd med både produkt og service. Men det er nok kanskje ikke det billigste alternativet. Ett annet alternativ er å spare litt på dynamoen, og heller supplere med solceller for de sparte kronene. Jeg har en kombinasjon av begge deler, og har ikke vært koblet til landstrøm siden det kom ombord. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Copernicus Svart 29.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Vi bruker motoren svært lite, så er primært til lit lading under gang. Vi har også solceller, men er akkurat ikke selvgående. Skal nok supplere med ett panel til etter hvert. Jeg kommer nok til å sende den originale til overhaling, men vil ha en som kan fungere i mellomtiden. Erfaringsmessig så blir vel midlertidig mer eller mindre permanent Da jeg ikke har sensor for turteller på svinghjulet, så ønsker jeg å ha et W-uttak på den nye dynamoen. Jeg ser helst at dette er montert fra fabrikk på grunn av garantier mv. Hvilke er brukbare og hvilke burde jeg styre unna? Jeg kan godt kjøpe på nettet fra utlandet, men vil ikke ha noe som ryker første uka i sommerferien. Ny original Hitachi er dessverre utelukket på grunn av pris. Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Kjellg Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Bare husk på at det finnes veldig mange Hitachi kloner på markedet. Etter det skjønner og har lest så kan de plasseres i 3 bokser, den originale, den forferdelige og den som kan gå an. Men som Erik er jeg også opptatt av optimal lading og da må du inn med ekstern regulator. Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 29.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 (redigert) Takk for innspill. Har fått et greit pristilbud på en inbyttedynamo fra yanmardele.no med original innmat. Velger å gi den gamle LR135'2n en sjanse først. Sender hele sulamitten til Fredrikstad Vikleverskted for en vurdering. Forhåpentlig vis kommer den tilbake i god form og med W-utgang. Redigert 29.Juni.2018 av Copernicus (see edit history) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
index Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Ville gått for den minste dynamoen du finner. 20hk er ikke allverden, og gjør at motoren kan slite med å komme skikkelig I gang om dynamoen er for stor. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
shaukaas Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Tja.. Har en 110A Balmar på min 20HK 3YM20, og dette går absolutt brillefint. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Jeg hadde en 15 hk Yanmar i forrige årtusen. Monterte en 90 A dynamo og satte på dobbel kilerem. Fungerte helt utmerket. Man bør muligens ikke kjøre særlig over 80 A på enkel kilerem om den er 13 mm. Har man dette som utgangspunkt, må det være drøssevis av rimeligere dynamoer der ute. Mulig at W-uttak kan være en begrensning. Originalt hadde motoren min 25 A. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 index skrev On 29.6.2018 at 14.28: Ville gått for den minste dynamoen du finner. 20hk er ikke allverden, og gjør at motoren kan slite med å komme skikkelig I gang om dynamoen er for stor. Eg sar her med noko av same tankane, men då med hensyn til at du mister mykje krefter til framdrift, når dynamoen lader for fullt. Men slik som eg forstår dette so er motoren brukt mest for å få strøm, dermed vert det rett å bruka ein stor dynamo. Hvis so skulle vera, at dynamoen vert so stor at motoren er problematisk å starta, so går det an å setja ein brytar på ledningen mellom tenningsnøkkel og ladelys. Dermed so kan motoren startast med ladelyset, og dermed dynamoen avslått. Når so motoren er skikkelig i gang slår du dynamoen på. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 index skrev On 29.6.2018 at 14.28: Ville gått for den minste dynamoen du finner. 20hk er ikke allverden, og gjør at motoren kan slite med å komme skikkelig I gang om dynamoen er for stor. Hei Mine 2GM20F har gått fint med Hitatchi 80 dynamoar i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.