Jump to content

55hk Yamaha uten gnist - defekt CDI-boks (tenningsmodul)?


PIMCO

Recommended Posts

Hallois!

 

Sagaen med Yamaha-problemer tar visst ingen ende (79-mod 2-takts Yamaha 55AE).

 

Tennpluggene gir ikke gnist og coilene får tilsynelatende ikke spenning via CDI-boksen. Forsøkte å måle kontinuitet/motstand ut fra denne og verdiene var mange ganger høyere enn det som er oppgitt i manualen.

 

Det er en forseglet enhet og antagelig umulig/vanskelig å inspisere inndvendig. Hvor ofte går disse boksene i stykker? Hvor kan jeg få tak i et nytt/brukt modul?

 

Kan tenningsmodulet ha vært kilden til problemene i fjor hvor motor kuttet sporadisk/uten forvarsel?

Link to post

Har du sjekket om statoren er hel og fungerer?

 

Jeg hadde en eldre Mariner der jeg ikke hadde gnist. Men jeg målte litt spenning. 

 

Statoren sitter under svinghjulet og gir spenning når svinghjulet går rundt. Magnetene eller spolene kan løsne, og da vil den ikke levere riktig spenning. 

 

Jeg byttet stator og motoren var 100% frisk igjen. Billigst den gangen var fra Ravns garage.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Takk for innspill!

 

Snakket med en erfaren mekaniker som sa det samme som deg - CDI-boksene er sjeldent en feilkilde, stator er mer sannsynlig. Er det utskiftbare børster på disse? Vedkommende mente forøvrig også at CDI'n eventuelt måtte måles i picovolt (?) for å få noen fornuftige verdier.

 

Manualen beskriver metode for å feilsøke magneto/stator ved å måle kontinuitet over de forskjellige spolene/magnetene - dvs. charge coil, pulser coil, trigger coil og lighting coil. Dessverre er ikke multimeteret mitt følsomt nok da det bare går ned til 200 ohm, og noen av disse verdiene er helt ned mot <0,5ohm.

 

Forsøkte dog å måle spenning mellom jord og de seks kablene fra magneto/stator i terminalboksen mens motoren ble dratt på starteren. Uten CDI-boks tilkoblet var det et tilfelle av 2-3V (hvis jeg husker riktig), mens de fleste var +/- 0V. Med boksen tilkoblet fikk jeg et par ledninger med i overkant av 12V - dessverre sammenfaller ikke koblingskjemaet mitt mht. fargekoder slik at jeg ikke vet hvilke spoler dette gjelder. Spenning til coilene fra terminalboks er fremdeles 0V.

 

Fant forøvrig en ny CDI-boks hos boatparts.no til noe over tusenlappen - men frister lite å kasta penger etter nye deler uten å vite med noe mer grad av sannsynlighet hva som er defekt. Ser ikke ut som Ravns Garage har servicedeler til noen Yamaha totaktere?

Redigert av PIMCO (see edit history)
Link to post

@PIMCO, har du ohm-meter med buzzer? Altså det valget der multimeteret gir lyd ved kortslutning? (Ofte bilde av et lydsignal. På mine billige multimeter er det nederste valgmulighet.) Det pleier å kunne måle ned til 0,1 til 0,01 ohm mener jeg. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...