PIMCO Startet 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2018 Hallois! Sagaen med Yamaha-problemer tar visst ingen ende (79-mod 2-takts Yamaha 55AE). Tennpluggene gir ikke gnist og coilene får tilsynelatende ikke spenning via CDI-boksen. Forsøkte å måle kontinuitet/motstand ut fra denne og verdiene var mange ganger høyere enn det som er oppgitt i manualen. Det er en forseglet enhet og antagelig umulig/vanskelig å inspisere inndvendig. Hvor ofte går disse boksene i stykker? Hvor kan jeg få tak i et nytt/brukt modul? Kan tenningsmodulet ha vært kilden til problemene i fjor hvor motor kuttet sporadisk/uten forvarsel? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 (redigert) Har du sjekket om statoren er hel og fungerer? Jeg hadde en eldre Mariner der jeg ikke hadde gnist. Men jeg målte litt spenning. Statoren sitter under svinghjulet og gir spenning når svinghjulet går rundt. Magnetene eller spolene kan løsne, og da vil den ikke levere riktig spenning. Jeg byttet stator og motoren var 100% frisk igjen. Billigst den gangen var fra Ravns garage. Redigert 29.Juni.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
PIMCO Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 (redigert) Takk for innspill! Snakket med en erfaren mekaniker som sa det samme som deg - CDI-boksene er sjeldent en feilkilde, stator er mer sannsynlig. Er det utskiftbare børster på disse? Vedkommende mente forøvrig også at CDI'n eventuelt måtte måles i picovolt (?) for å få noen fornuftige verdier. Manualen beskriver metode for å feilsøke magneto/stator ved å måle kontinuitet over de forskjellige spolene/magnetene - dvs. charge coil, pulser coil, trigger coil og lighting coil. Dessverre er ikke multimeteret mitt følsomt nok da det bare går ned til 200 ohm, og noen av disse verdiene er helt ned mot <0,5ohm. Forsøkte dog å måle spenning mellom jord og de seks kablene fra magneto/stator i terminalboksen mens motoren ble dratt på starteren. Uten CDI-boks tilkoblet var det et tilfelle av 2-3V (hvis jeg husker riktig), mens de fleste var +/- 0V. Med boksen tilkoblet fikk jeg et par ledninger med i overkant av 12V - dessverre sammenfaller ikke koblingskjemaet mitt mht. fargekoder slik at jeg ikke vet hvilke spoler dette gjelder. Spenning til coilene fra terminalboks er fremdeles 0V. Fant forøvrig en ny CDI-boks hos boatparts.no til noe over tusenlappen - men frister lite å kasta penger etter nye deler uten å vite med noe mer grad av sannsynlighet hva som er defekt. Ser ikke ut som Ravns Garage har servicedeler til noen Yamaha totaktere? Redigert 6.Juli.2018 av PIMCO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 @PIMCO, har du ohm-meter med buzzer? Altså det valget der multimeteret gir lyd ved kortslutning? (Ofte bilde av et lydsignal. På mine billige multimeter er det nederste valgmulighet.) Det pleier å kunne måle ned til 0,1 til 0,01 ohm mener jeg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Her har jeg markert på det billige Biltema multimeteret. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
PIMCO Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Jepp, den funksjonen har jeg. Skal gi det et forsøk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.