
PIMCO
Takk for innspill!
Snakket med en erfaren mekaniker som sa det samme som deg - CDI-boksene er sjeldent en feilkilde, stator er mer sannsynlig. Er det utskiftbare børster på disse? Vedkommende mente forøvrig også at CDI'n eventuelt måtte måles i picovolt (?) for å få noen fornuftige verdier.
Manualen beskriver metode for å feilsøke magneto/stator ved å måle kontinuitet over de forskjellige spolene/magnetene - dvs. charge coil, pulser coil, trigger coil og lighting coil. Dessverre er ikke multimeteret mitt følsomt nok da det bare går ned til 200 ohm, og noen av disse verdiene er helt ned mot <0,5ohm.
Forsøkte dog å måle spenning mellom jord og de seks kablene fra magneto/stator i terminalboksen mens motoren ble dratt på starteren. Uten CDI-boks tilkoblet var det et tilfelle av 2-3V (hvis jeg husker riktig), mens de fleste var +/- 0V. Med boksen tilkoblet fikk jeg et par ledninger med i overkant av 12V - dessverre sammenfaller ikke koblingskjemaet mitt mht. fargekoder slik at jeg ikke vet hvilke spoler dette gjelder. Spenning til coilene fra terminalboks er fremdeles 0V.
Fant forøvrig en ny CDI-boks hos boatparts.no til noe over tusenlappen - men frister lite å kasta penger etter nye deler uten å vite med noe mer grad av sannsynlighet hva som er defekt. Ser ikke ut som Ravns Garage har servicedeler til noen Yamaha totaktere?