Jump to content

Dynamo lukter svidd og kobler seg inn lading går av og på, bør jeg koble den fra når jeg går?


Festina_Lente

Recommended Posts

Er på vei inn i Vestlandsfjordene med Festina Lente og har visst at ladingen/dynamoen er upålitelig så vi har kjøpt ny. Den er med i båten men ikke montert så vi kjører med den gamle. Nå lukter det litt svidd (ikke veldig), og ladingen kobler inn ut hele tiden. Er dette farlig å kjøre videre med?. Dynamoen er ikke spesielt varm.

 

Alternativet er å koble fra dynamoen, vi har nok strøm til å komme oss helt frem og da får vi landstrøm.

Hvilke ledninger må jeg i så fall koble fra?

Link to post

Tja, du bør i alle fall måle ladespenningen. Det virker jo betryggende at den ikke er varm, men hvis motoren klarer seg uten strøm og du fører båten med nødvendig margin så du ikke plutselig risikerer å miste framdrift, styring og evt nødvendige systemer ved evt motorstopp ville jeg ha ansett det for trygt å koble den fra. Koble i så fall fra alle ledninger og sørg for at de ikke kan kortslutte. Dersom den lader og spenningen på batteriene ikke er for høy risikerer du egentlig bare dynamoen, med mindre den kan gi varmgang i ledninger da. 

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Det kommer litt an på dynamoen. Tar du av ledningen som gir energi til magnetiseringen, blir det ingen strømproduksjon. Dette er ledningen som går til dynamobørstene. Altså fra batteri + via tenningnøkkel, ladelampe... vanligvis. Hulda er eksempelvis også der litt spesiell. Ser du på Byggingen av Hulda, en av de senere postingene, er det to tynne ledninger inn på toppen av dynamoen. Den ene til børstene, den andre er sense. Napper jeg ut 'børsteledningen', produseres ikke strøm. Men ledningen vil kortslutte mot minus, og må isoleres.

Link to post

Takk for kjappe svar, baatplassen ruler som vanlig!

 

Ladespenningen NÅR den lader er litt under normalt: 13,1 - 13,3. Når den lader så går ladelampen av og turtelleren kommer på. Slik var den i hele fjoråret og jeg tenkte vel at den synger på siste verset.

Derfor: ny dynamo innkjøpt.

 

Turen idag er ca 6 timer, til vakre Rosendal. Der skal båten i sommeropplag (være hytte).

Jeg var forberedt før vi dro på at vi kunne risikere hele turen uten lading så batteriene ble grundig toppet på landstrøm. Vi går derfor ikke tom for strøm til de livsnødvendige lensepumpene underveis (med mindre vi får en uventet, større lekkasje - og da hjelper det kun med redd mann med bøtte uansett ;-)

 

Så jeg lurer vel bare på om noe kan ta fyr når man kjører med en gammel utslitt dynamo som kobler ladingen ut og inn hvert annet minutt.

 

Bør vel nevne at motoren er en SABBMitsubishi 4.210 på 50 hk. Vi kjører nå på ca 2100 o/min.

 

PS nå har den ladet stabilt hele den tiden det har tatt meg å skrive denne meldingen (5 minutter)

Link to post

Kan være annet enn selve dynamo også. Mye av lade og starterkretsen er usikret. En svak kortslutning kan derfor gi både varm dynamo og lav ladespenning. Blir om trent som man kjører med en stor forbruker på hele tiden. Så en sjekk av ladekabel og startkabel at ikke strømmen kryper til gods noe sted kan jo lønne seg. Men da skulle jo batterispenning falle ganske fort når motor er stoppet og hovedbryter på. Unntaket er skillediode. Der kan det være kortslutning på kabel mellom dynamo og diode uten at batteri tappes når motor er stoppet og hovedbryter er på.                                          Tenkte bare og nevnte dette om problemet skulle vedvare selv etter dynamobytte.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...