Festina_Lente Startet 29.Juni.2018 Del på Facebook Startet 29.Juni.2018 Er på vei inn i Vestlandsfjordene med Festina Lente og har visst at ladingen/dynamoen er upålitelig så vi har kjøpt ny. Den er med i båten men ikke montert så vi kjører med den gamle. Nå lukter det litt svidd (ikke veldig), og ladingen kobler inn ut hele tiden. Er dette farlig å kjøre videre med?. Dynamoen er ikke spesielt varm. Alternativet er å koble fra dynamoen, vi har nok strøm til å komme oss helt frem og da får vi landstrøm. Hvilke ledninger må jeg i så fall koble fra? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 (redigert) Tja, du bør i alle fall måle ladespenningen. Det virker jo betryggende at den ikke er varm, men hvis motoren klarer seg uten strøm og du fører båten med nødvendig margin så du ikke plutselig risikerer å miste framdrift, styring og evt nødvendige systemer ved evt motorstopp ville jeg ha ansett det for trygt å koble den fra. Koble i så fall fra alle ledninger og sørg for at de ikke kan kortslutte. Dersom den lader og spenningen på batteriene ikke er for høy risikerer du egentlig bare dynamoen, med mindre den kan gi varmgang i ledninger da. Redigert 29.Juni.2018 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Det kommer litt an på dynamoen. Tar du av ledningen som gir energi til magnetiseringen, blir det ingen strømproduksjon. Dette er ledningen som går til dynamobørstene. Altså fra batteri + via tenningnøkkel, ladelampe... vanligvis. Hulda er eksempelvis også der litt spesiell. Ser du på Byggingen av Hulda, en av de senere postingene, er det to tynne ledninger inn på toppen av dynamoen. Den ene til børstene, den andre er sense. Napper jeg ut 'børsteledningen', produseres ikke strøm. Men ledningen vil kortslutte mot minus, og må isoleres. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Mange dynamoer trenger exiterspenning kun til å starte og vil deretter produsere strøm nok til feltet selv. Andre igjen må ha strøm gjennom ladelampa for å virke. Eldre regulatorer med vippe kunne brenne fast kontaktoren til feltstrømmen og da kokte den batteriet, kunne fort bli skummelt. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 29.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Takk for kjappe svar, baatplassen ruler som vanlig! Ladespenningen NÅR den lader er litt under normalt: 13,1 - 13,3. Når den lader så går ladelampen av og turtelleren kommer på. Slik var den i hele fjoråret og jeg tenkte vel at den synger på siste verset. Derfor: ny dynamo innkjøpt. Turen idag er ca 6 timer, til vakre Rosendal. Der skal båten i sommeropplag (være hytte). Jeg var forberedt før vi dro på at vi kunne risikere hele turen uten lading så batteriene ble grundig toppet på landstrøm. Vi går derfor ikke tom for strøm til de livsnødvendige lensepumpene underveis (med mindre vi får en uventet, større lekkasje - og da hjelper det kun med redd mann med bøtte uansett ;-) Så jeg lurer vel bare på om noe kan ta fyr når man kjører med en gammel utslitt dynamo som kobler ladingen ut og inn hvert annet minutt. Bør vel nevne at motoren er en SABBMitsubishi 4.210 på 50 hk. Vi kjører nå på ca 2100 o/min. PS nå har den ladet stabilt hele den tiden det har tatt meg å skrive denne meldingen (5 minutter) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Kan ikke si noe fra eller til. Jeg er ekstremt dårlig på telepati. Det kan naturligvis ha en ren mekanisk bakgrunn. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 29.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Syns du var bra på telepatien jeg Hulda, nå har den ladet stabilt siden forrige innlegg. Der er folk som tar godt betalt for fjernhelbredelse. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Det kan nesten virke som om børstene er utslitt og det er ikke farlig. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Kan være annet enn selve dynamo også. Mye av lade og starterkretsen er usikret. En svak kortslutning kan derfor gi både varm dynamo og lav ladespenning. Blir om trent som man kjører med en stor forbruker på hele tiden. Så en sjekk av ladekabel og startkabel at ikke strømmen kryper til gods noe sted kan jo lønne seg. Men da skulle jo batterispenning falle ganske fort når motor er stoppet og hovedbryter på. Unntaket er skillediode. Der kan det være kortslutning på kabel mellom dynamo og diode uten at batteri tappes når motor er stoppet og hovedbryter er på. Tenkte bare og nevnte dette om problemet skulle vedvare selv etter dynamobytte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Festina_Lente skrev for 3 timer siden: Syns du var bra på telepatien jeg Hulda, nå har den ladet stabilt siden forrige innlegg. Der er folk som tar godt betalt for fjernhelbredelse. Da er det bare å Vipse over noen tusen spenn. Det er ikke resultatet, men Troen som koster :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.