Kjellg Startet 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2018 Har en Yanmar 4LHA som jeg bruker ca 5m3 diesel på i året. Har imidlertid mulighet til å få tak i Marin Gassolje til en veldig fordelaktig pris. Kan jeg bruke det på min motor? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Jeg bruker MGO regelmessig på min 6LY2, det fungerer utmerket, har stort sett bare brukt MGO. 4LH er vel i utgangspunktet samme motor bare i 4 sylinder utgave. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 MGO (F-75/76) er beregnet for store skipsmaskiner, har en tykkere konsistens en autodiesel, at det går å bruke denne på mindre dieselmotorer var ukjent for meg. Autodiesel (F-54) brukes til mindre motorer. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kjellg Svart 29.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 (redigert) Sitter igjen med et inntrykk at der er MGO som brukes av fiskeflåten her i nord, og da snakker vi vel ikke om store motorer men heller motorer på størrelse med min. De fiskebrukene jeg har sjekket med har vel uten unntak MGO og det er av samme fylling jeg får hentet fra. Men jeg aner ikke hva som er forskjell på MGO og autodiesel. Mere svovel i MGO? Redigert 29.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Før i tida kalla dei det det solar ? Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 På 90-tallet kom diesel, fyringsolje og MGO fra samme tank når det ble lastet på tankbil. MGO blir normalt kun levert som sommerdiesel (GO-11). Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 .Snorre skrev 25 minutter siden: MGO blir normalt kun levert som sommerdiesel (GO-11) Normalt leveres den i 0/-11 sommer og -3/-12 vinter. Noe som holder i massevis på sjøen. Autodiesel EN-590 kan inneholde inntil 7% bio. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 3 hours ago, Kjellg said: Sitter igjen med et inntrykk at der er MGO som brukes av fiskeflåten her i nord, og da snakker vi vel ikke om store motorer men heller motorer på størrelse med min. De fiskebrukene jeg har sjekket med har vel uten unntak MGO og det er av samme fylling jeg får hentet fra. Men jeg aner ikke hva som er forskjell på MGO og autodiesel. Mere svovel i MGO? Jepp, typisk 500ppm svovel i MGO, mot 10ppm i ADO. Tør ikke mene noe spesielt om hva din motor trives med, men helt generelt smører jo svovelen ganske så bra; er ikke lett å lage diesel med ekstremt lavt svovelinnhold uten at det går utover smøreegenskapene. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Mix skrev for 7 timer siden: Normalt leveres den i 0/-11 sommer og -3/-12 vinter. Noe som holder i massevis på sjøen. Autodiesel EN-590 kan inneholde inntil 7% bio. Såkalt avgiftsfri diesel, eller "annleggsdiesel" inneholder ikke noe bio-tilsetning. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 (redigert) EN590 er vel det motorprodusentene anbefaler til mindre,moderne dieselmotorer. Er det ikke bannlyst av Volvo? Redigert 30.Juni.2018 av M/S Malene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 M/S Malene skrev 28 minutter siden: EN590 er vel det motorprodusentene anbefaler til mindre,moderne dieselmotorer. Er det ikke bannlyst av Volvo? Joda, men dette er vel i så henseende en «eldre» mekanisk motor helt uten elektronikk, høytrykksdyser etc. Sitér dette innlegget Link to post
Austlendingen Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 I manualen jeg finner på nett, står det at motoren skal ha diesel med over 45 i cetantall og under 0,5 %svovel. MGO som selges i Norge passer godt til disse kravene, og kan derfor brukes på denne typen motor. (Det betyr ikke at MGO kan brukes på moderne common rail motorer eller andre motorer der produsenten krever drivstoff som oppfyller kravene i EN 590.) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Austlendingen skrev 32 minutter siden: I manualen jeg finner på nett, står det at motoren skal ha diesel med over 45 i cetantall og under 0,5 %svovel. MGO som selges i Norge passer godt til disse kravene, og kan derfor brukes på denne typen motor. (Det betyr ikke at MGO kan brukes på moderne common rail motorer eller andre motorer der produsenten krever drivstoff som oppfyller kravene i EN 590.) Takk skal du ha. Vil jeg se noe forskjell på eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
Sofia 1030 Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Har gått tur retur Tromsø - Sørlandet og hatt begge deler på common rail motor uten problemer. Mange steder får en bare MGO eller det opplyses ikke hva en tanker. Yanmar Common Rail Sitér dette innlegget Link to post
Sofia 1030 Svart 30.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 Legger til at jeg bruker regelmessig Alron som tilsetting ved tanking både sommer og vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.