Jump to content

Marin gassolje - Kan jeg bruke det?

Kjellg

Recommended Posts

Sitter igjen med et inntrykk at der er MGO som brukes av fiskeflåten her i nord, og da snakker vi vel ikke om store motorer men heller motorer på størrelse med min. De fiskebrukene jeg har sjekket med har vel uten unntak MGO og det er av samme fylling jeg får hentet fra. Men jeg aner ikke hva som er forskjell på MGO og autodiesel. Mere svovel i MGO?

Redigert av Kjellg (see edit history)
3 hours ago, Kjellg said:

Sitter igjen med et inntrykk at der er MGO som brukes av fiskeflåten her i nord, og da snakker vi vel ikke om store motorer men heller motorer på størrelse med min. De fiskebrukene jeg har sjekket med har vel uten unntak MGO og det er av samme fylling jeg får hentet fra. Men jeg aner ikke hva som er forskjell på MGO og autodiesel. Mere svovel i MGO?

Jepp, typisk 500ppm svovel i MGO, mot 10ppm i ADO. Tør ikke mene noe spesielt om hva din motor trives med, men helt generelt smører jo svovelen ganske så bra; er ikke lett å lage diesel med ekstremt lavt svovelinnhold uten at det går utover smøreegenskapene.

I manualen jeg finner på nett, står det at motoren skal ha diesel med over 45 i cetantall og under 0,5 %svovel.

MGO som selges i Norge passer godt til disse kravene, og kan derfor brukes på denne typen motor.

(Det betyr ikke at MGO kan brukes på moderne common rail motorer eller andre motorer der produsenten krever drivstoff som oppfyller kravene i EN 590.)

Austlendingen skrev 32 minutter siden:

I manualen jeg finner på nett, står det at motoren skal ha diesel med over 45 i cetantall og under 0,5 %svovel.

MGO som selges i Norge passer godt til disse kravene, og kan derfor brukes på denne typen motor.

(Det betyr ikke at MGO kan brukes på moderne common rail motorer eller andre motorer der produsenten krever drivstoff som oppfyller kravene i EN 590.)

Takk skal du ha. Vil jeg se noe forskjell på eksosen? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...