Jump to content

Førstehjelp til gammelt skrogtrekk som "henger"

Grand Banks jr

Recommended Posts

I båten jeg kjøpte i fjor så er det flere steder der det gamle skrogtrekket "henger". Altså at limet har sluppet tak. Samme med "teppet" lenger ned på skrogsidene.

Hvordan kan jeg best gi dette førstehjelp og få det til å henge igjen, slik at ikke ungene piller i stykker trekket og det tørre "pulveret" som er bak (ser ut som pulverisert skumgummi). 

Er trikset å få av alt som er løst, og deretter vanlig kontaktlim eller spraylim?

Kan dette vaskes med feks Aceton (på baksiden), eller er det for sterkt? (Dumt å teste siden dette er synlige steder.)

Byggeår er 1979/ 1980 en gang. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Guest Avmønstret#
Grand Banks jr skrev 31 minutter siden:

I båten jeg kjøpte i fjor så er det flere steder der det gamle skrogtrekket "henger". Altså at limet har sluppet tak. Samme med "teppet" lenger ned på skrogsidene.

Hvordan kan jeg best gi dette førstehjelp og få det til å henge igjen, slik at ikke ungene piller i stykker trekket og det tørre "pulveret" som er bak (ser ut som pulverisert skumgummi). 

Er trikset å få av alt som er løst, og deretter vanlig kontaktlim eller spraylim?

Kan dette vaskes med feks Aceton (på baksiden), eller er det for sterkt? (Dumt å teste siden dette er synlige steder.)

Byggeår er 1979/ 1980 en gang. 

Driver med det samme i egen båt. Kontaktlim på sprayboks fungerer ikke. Har nå løsnet børsta og støvsugd ut så mye jeg kan. 

Tok med et stykke for testing hjemme og har test i garasjen, har også en rull med nytt skrogtrekk og tester med med hhv våtromslim og kontaktlim på boks, dvs type "gele". Kontaktlimen fester mye fortere, så det skal jeg bruke i taket. Våtromslimet størkner mye saktere, men ser ut til å gi mist like god vedheft, så det vil fungere godt på skrogsider osv. 

Har også testet ifht å lime på liggerunderlag som isolasjon mot skrogsiden (er ved ene køya dette). Og når jeg limer liggerunderlag+ skrogtrekk så sitter det som ei kule med kontaktlim. Med våtromslim så sitter skrogtrekket dårlig på liggerunderlaget. 

Så kun skrogtrekk på skuteside fungerer våtromslim veldig bra, gjør monteringen enklere iom at en får tid på seg. I tak osv vil jeg bruke kontaktlim. Og skal det isoleres så vil jeg også bruke kontaktlim. 

Jeg vasker flatene jeg skal lime mot med hva som helst fettløselig, salmiakk eller hva som helst. 

--------

I morgen så har jeg et endelig resultat iom at jeg ikke vet helt hvordan limet reagerer med de ulike materialene, dvs skrogtrekket og isolasjonen. 

Takk for innspill og dine erfaringer.

Innspill mtp isolering: Hvis du vil ha god isolasjon så har jeg veldig (og da mener jeg veldig) god erfaring med Low-e isolasjonen. Bygger noen få millimeter. Isolerer som 7-10 cm Glava. Koster mer enn liggeunderlag, men i en annen liga mtp isolasjon. 

Ser frem til å få vite din konklusjon på dine tester.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Vedr. nytt trekk mener jeg @Knude har skrevet litt om et spesielt spraylim han bruker. Er skrevet i tråden hans om bygging av trawler ut fra tegninger. Leste det i forbindelse med at han la teppe eller trekk i trappen i båten. Kanskje han kan kaste lys over dette, fra et profesjonell del av båtverdenen?

@boble65, godt innspill. Ca hvor stort hull i sprøytespissen? 

Virker som et godt innspill der det er "blemmer" og jeg ikke har lyst til å demontere for mye.

Guest Avmønstret#

Da har jeg ett høyst uvitenskapelig resultat. Satt opp et "testpanel", dvs en gammel og halvskitten finérplate i garasjen. Vasket over med "malingsrens" eller noe i den dur, kjøpt på Byggmax. Tipper det er saltsyre, var etsende og luktet saltsyre. 

Har to "grunnfelt" på plata. Med og uten sperregrunn. Og på de to feltene så prøver jeg med to typer lim, våtromslim fra Byggmax og vanlig kontaktlim fra boks kjøpt på Jula, tror merket er britisk eller noe. Er i geleform. 

Testet nytt skrogtrekk med lukkede celler, dvs med glatt bakside men noen milimeter "isolasjon". Prøvde også gammelt skrogtrekk med sånn passe løs bakside, dvs har fjernet rester av gammelt skum som har gått i oppløsning. Og prøvde liggerunderlag, pluss liming på liggeunderlaget. 

Påførte alt med pensel, var ikke gjærrig. Ble nok lagt sånn passe ujevnt, som det vil bli når jeg gjør jobben i båten...

Panelet: IMG_20180630_115011296.jpg.c3c90e8f4420e707a09ce23b9c7ce1e0.jpg

1. Liggeunderlag rett på avfettet finér, kontaktlim. Sitter som ett skudd, liggeunderlaget revner.  

IMG_20180630_115044474.jpg.2016f8fbb835eb952deec8623485f600.jpg

2. Gammelt skrogtrekk hvor oppsmuldra skum er fjernet limt rett på avfettet finér med hhv kontaktlim og våtromslim. Sitter relativt godt på begge, ikke supergodt, men kanskje litt overraskende sitter det ganske mye bedre med våtromslimet enn kontaktlim. Merker at det er skrogtrekket som slipper, ikke lim eller underlag. 

IMG_20180630_115105332.jpg.da00ae7196972ca10aea0d768b0b29e0.jpg

3. Liggerunderlag rett på finér og våtromslim. Sitter som ei kule, liggeunderlaget revner. Så her er våtromslim og kontaktlim like bra. 

IMG_20180630_115307116.jpg.4e82875679cc72c51bc18297864ec86e.jpg

4. Ny skrogtrekk rett på (avfettet) finér og våtromslim. Sitter veldig godt, drar med seg trefibre fra finéren.  

IMG_20180630_115134668.jpg.3d2fc01b998c5fece8b41eb46735d00e.jpg

5. Nytt skrogtrekk på avfettet finér med ett lag sperrgrunn og så hhv kontaktlim oppe og våtromslim nede. Sitter klart best med våtromslim, her drar den med både grunningen og trefibre. Kontaktlimen virker å slippe lettere fra grunnet finér enn ubehandletIMG_20180630_115255776.jpg.b73644dd6fabbc11d9d5342e36ec9256.jpg

6. Dagens negative overraskelse. Ny skrogkledning på liggeunderlag med våtromslim fungerer ikke. Sitter løst og limen virker tilsynelatende ikke å tørke. IMG_20180630_115149555.jpg.2adcdd46f4bd43f1b6450e8544477c41.jpg

7. Glemte å ta bilde. Nytt skrogtrekk på ubehandlet finér og kontaktlim. Sitter godt, men ikke like godt som våtromslim, men bedre enn med kontaktlim på grunnet overflate. 

Oppsummering:

Våtromslim er en åpenbar vinner mtp vedheft. Den er lett å jobbe med, lukter ikke, er hvit og lite grisete ifht kontaklim. Men den har noen nedsider. Når jeg limte var det ca rundt 20 grader og våtromslimet tørket veldig sakte. Dette vil være umulig å bruke i tak eller plasser der en må ha kjapp vedheft. Men på skrå flater hvor skrogkledningen kan "ligge" på, muligens også på vertikale flater hvis man sikrer at den ikke siger ned eller noe, så sitter det veldig godt. Så godt at det vil bli veldig mye arbeid å fjerne i ettertid vil jeg tro. 

Sperrgrunn/grunning uten pussing er en ulempe. Syns kontaktlimet slapp lettere på flata med sperrgrunn, den bør da sikkert røbbes opp litt før liming. Våtromslimet festet ekstremt godt til sperrgrunnen (også) og dro med seg både den og trefibre.

Skal du lime skrogkledning på liggeunderlag så er våtromslim no-go. Da er kontaktlim veien å gå. 

Skal du lime liggeunderlag på finér er våtromslim og kontaktlim like bra så lenge finéren er ubehandlet. Er den malt eller grunnet er våtromslim antagelig bedre. 

---

Jeg kommer til å ta med både våtromslim og kontaktlim i båten når jeg skal fikse opp div hengende skrogklening. Begge deler har sine fordeler og ulemper. 

Flott test!

Våtromslim er vel vannbasert? Kan det vøre at vannet ikke klarer å fordampe gjennom skottbelegg og liggeunderlagene, og dermed aldri oppnår vedlegg?

Men mot fineren så trekker fukten inn i treverket, og dermed oppnås vedlegg?

Hva da med et ikke-pustende materiale som glassfiber? 

Guest Avmønstret#
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Flott test!

Våtromslim er vel vannbasert? Kan det vøre at vannet ikke klarer å fordampe gjennom skottbelegg og liggeunderlagene, og dermed aldri oppnår vedlegg?

Men mot fineren så trekker fukten inn i treverket, og dermed oppnås vedlegg?

Hva da med et ikke-pustende materiale som glassfiber? 

Tenkte akkurat det samme. Står ett eller annet om forhåndsregler hvis ene materialet er vanntett, PBC basert og tilsvarende. 

Var ute å kjente på det igjen. Limen er fortsatt "våt". Så mot glassfiber... og diffusjonstette celler på baksiden av nytt skrogtrekk eller isolasjon. Ville ikke tatt sjansen merker jeg. 

Men mot flater hvor limet får trekke inn så ja. 

---

Blir litt "ubereinelig" det våtromslimet da egentlig. Kontaktlimet limer jo uansett, om ikke like godt alltid. 

Kom til og tenke på at jeg ikke brukte sprøyte men liten malerpensel siden jeg kom til skaien som var løs fra skøtene. Men kanskje kontaktlim på spray også ett sånn tynt rør som følger med smørespraybokser går. Da er det jo bare og stikke ett lite hull i skaien og sprøyte inn?

Guest Avmønstret#
boble65 skrev 8 minutter siden:

Kom til og tenke på at jeg ikke brukte sprøyte men liten malerpensel siden jeg kom til skaien som var løs fra skøtene. Men kanskje kontaktlim på spray også ett sånn tynt rør som følger med smørespraybokser går. Da er det jo bare og stikke ett lite hull i skaien og sprøyte inn?

Jeg prøvde BT sin kontaktlim på spray. Fungerte overhodet ikke på skrogtrekk som var delvis løsna. Tror nok det er for dårlig feste på baksiden av skrogtrekket pluss på skroget hvor restene henger i gammel lim. Men kjapt å prøve da ;-) 

Kommer du til med pensel så ville jeg prøvd å legge tjukt på i stedet. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...