Jump to content

Årets oppfordring: Don’t drink and drive!

Popeye70

Recommended Posts

Sommeren er i full blomst, og med den kommer nyhetene om båtkjøring i fylla. Og rapportene rett fra Oslo-politiet (via Twitter):

BC9E7DE5-781C-4038-95AE-883BAFB0877E.png.f9ac661956be362d40c88627dbb95530.png

Fylla har skylda:

D8FA7BD7-2FDF-484E-BF0A-6A04CB2EADCB.jpeg.da0dac690e423ed118a8640355f589bc.jpeg

Gjør deg selv og de rundt deg en tjeneste - ikke kjør båt i fylla. Konsekvensene både på kropp, sjel og lommebok kan bli store.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

20 minutes ago, index said:

Men du ser svært sjelden slike ulykker med 0,8 i promille. Ikke uten grunn, man har rimelig greit gangsyn på dette nivået og forårsaker neppe noe som helst.

Fint om du legger frem statistikk som viser ulykker og promille til sjøs blant fritidsbåter,.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dømmekraft, balanse og reaksjonsevne er nedsatt også ved 0,8 i promille. Selv om det ikke går like galt ved 0,8 som ved 1,5 kunne det vært interessant å se forsikringstall for antall og omfang på skader ved forskjellig promille.

Jeg mistenker at det underrapporteres inn promilleskader ved lavere promille, dvs at skadene rapporteres inn hvis de blir store nok, men ikke eventuell promille. Man skraper kanskje opp båten, men rapporterer det til forsikringsselskapet som hendelig uhell eller fikser selv.

Ved høyere promille, hvor beruselsen er åpenbar, har man ikke noe valg. Da er det gjerne politi osv inne i bildet. Blir man funnet sovende eller forslått i båten, godt parkert på et svaberg, så er det litt vanskeligere å bortforklare.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Mouche skrev for 2 timer siden:

Fint om du legger frem statistikk som viser ulykker og promille til sjøs blant fritidsbåter,.

Å herregud!  Du kan synse så mye du vil, men vi andre må legge frem statistikker som ikke finnes? Voks opp, mann! 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Påstand; Men du ser svært sjelden slike ulykker med 0,8 i promille. Ikke uten grunn, man har rimelig greit gangsyn på dette nivået og forårsaker neppe noe som helst.

Tilsvar; Fint om du legger frem statistikk som viser ulykker og promille til sjøs blant fritidsbåter,.

Reaksjon;

1. Kanskje du først kan gjøre det samme for å dokumentere påstandene dine? Og da helst statistikk, som viser at disse udokumenterte testene dine faktisk har relevans.

2. Å herregud!  Du kan synse så mye du vil, men vi andre må legge frem statistikker som ikke finnes? Voks opp, mann! 

Saklig?

+++++

Promille på 0,5: Man oppfatter situasjonen dårligere og reagere mindre presist.

Promille på 0,8: Dårligere koordinasjonsevne og lengre reaksjonstid.

https://www.lommelegen.no/rusmidler/alkohol/artikkel/alkohol-dette-skjer-med-kroppen-ved-promille/69030390

- Allerede med en promille opp mot 0,5, føler man seg som oftest lett påvirket. For mange personer vil det man kan kalle en vanlig festpromille være på rundt en promille, sier hun.

Da er de fleste mer kritikkløse og risikovillige.

https://www.klikk.no/helse/velvare/kroppogsinn/slik-pavirker-alkoholen-folelsene-dine-2472160

Med 0,8 i promille er du såpass beruset at det ikke er noen som helst tvil om at både dømmekraften og reaksjonsevnen er svekket. Les mer om hvordan promillen virker her.

https://www.marusfritrafikk.no/rus-i-trafikken/promillegrense-til-sjos

++++++++++++

Forøvrig er det synd at det visstnok ikke finnes noen statistikk over ulykker til sjøs og promille.

1 hour ago, Mouche said:

Forøvrig er det synd at det visstnok ikke finnes noen statistikk over ulykker til sjøs og promille.

Men å etterspørre statistikken, som kunne ha underbygget fantasiene dine, det er "Saklig" ... 

Det er ikke alle gjøremål som krever absolutt dømmekraft, reaksjonsevne og så videre. Å føre båt med 0,8 i promille er lov, og impliserer ikke utvist dårlig dømmekraft i seg selv. 

I artikkelen du viser til fra avholdsrøyrsla påstås det at svenskene har hatt suksess med sin senking av promillegrensen, men noen ulykkesstatistikk å vise til har de ikke der heller. 

I den andre artikkelen du viser til anbefales det å ligge et sted mellom 0,5 og 1,0. Den anbefalingen tar jeg til meg!

Redigert av quantumduck (see edit history)
9 hours ago, quantumduck said:

Men å etterspørre statistikken, som kunne ha underbygget fantasiene dine, det er "Saklig" ...

Siden følgende påstand ble fremsatt; Men du ser svært sjelden slike ulykker med 0,8 i promille. Så lurer jeg på hvordan dette kan hevdes? For egen del aner jeg ikke om det finnes/ikke finnes, enkelte, eller mange, slike ulykker i det hele tatt og har aldri hørt, eller sett, at det finnes noen statistikk eller annen informasjon om dette. Fortsatt uklart?

Hvilke "fantasier" er det du viser til at jeg har kommet med her sånn helt konkret?

S/Y Emma skrev for 9 timer siden:

Igjen viser det seg at det ikke finnes noe stadie mellom klink edru og dritings i Norge...

Jo, det gjør det... og de/vi er det store flertallet...

Men de personene hører en aldri om...og desverre er det det lille fåtallet med idioter som setter dagsorden for alle oss andre.

Pga av slike klovner får vi idiot regler trykket nedover hode..  0.0 promille grense er vel snart like om hjørnet... redningsvest påbud i båter under 8 meter er en annen regel uten logikk... 

Det paragrafrytterne aldri forstår, er at flatfyll og båt vil fortsette som før, uavhengig av lovteksten....dette er folk som gir faen uansett..

andk skrev 1 time siden:

Promillegrensen på sjøen burde være lik den på veien. Ingen grunn til differensiering. 

Helt uenig.

Det å kjøre bil på veien krever presisjon og det kan når som helst hoppe ut noe i veien som krever unnamanøver eller bråbrems. Så på veien er jeg helt enig i at det skal være 0,2 (0,2 er forøvrig ikke nulltoleranse).

På sjøen er det mye mer spillerom og der bør det kunne tas en øl eller et glass vin. De fleste takler det helt fint og promillegrense på 0,8 er helt riktig. Det kumne sikkert blitt satt til 0,5, men nulltoleranse er tullete. Jeg kommer ikke til å følge slike regler. Jeg tar en styrepils i godt vær hvis jeg vil uansett hva slags regler som settes. Man kan til og med drikke en øl på 0,33 liter og kjøre bil etter en time (selv om det kjennes helt feil) da kroppen forbrenner bort alkoholen på ca en time under normale omstendigheter.

Man kan heller innføre høyhastighetssertifikat for båter med toppfart over 45 knop der man ikke har lov å drikke og kjøre rask båt. Å ødelegge kosen for oss som tar et glass vin til rekemiddagen sjøen og holder oss til det ser jeg ikke poenget med.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

3 hours ago, Mouche said:

Siden følgende påstand ble fremsatt; Men du ser svært sjelden slike ulykker med 0,8 i promille. Så lurer jeg på hvordan dette kan hevdes? For egen del aner jeg ikke om det finnes/ikke finnes, enkelte, eller mange, slike ulykker i det hele tatt og har aldri hørt, eller sett, at det finnes noen statistikk eller annen informasjon om dette. Fortsatt uklart?

Hvilke "fantasier" er det du viser til at jeg har kommet med her sånn helt konkret?

Påstanden er ikke fremsatt av meg, du må nesten spørre vedkommende som har fremsatt den. Så jeg kan bare gjette. Men legger man dine egne premisser til grunn; at dømmekraften synker når promillen øker (sammen med reaksjonsevnen og en hel del annet), så er det vel ikke urimelig å anta at det motsatte også er tilfelle. Man ser ikke folk kjøre store yachter på land med 1,5 i promille så ofte, og da syns jeg det er - pr. dine premisser altså - rimelig å anta (som en ren fantasi det også selvsagt, fakta i form av statistikk mangler vi jo dessverre) at man ser det med 0,8 i promille enda sjeldnere, siden dømmekraften, og en hel del andre egenskaper, da er i bedre stand. Det hele hviler selvsagt også på definisjonen av ord som "svært" og "sjelden" osv. så det er full anledning til å holde på videre her for den som kjeder seg. Men utfra egen hukommelse har jeg inntrykk av at sånne nyhetsoppslag ofte opptrer i kombinasjon med ulovlig høy promille. 

"Fantasien" er statistikken som viser sammenheng mellom promille og ulykker til sjøs. Nå har du jo kommet tilbake til virkeligheten allerede og innsett at noen slik statistikk ikke finnes, kun undersøkelser som viser effekten av alkoholinntak på kognitive og fysiske evner, samt holdninger, som igjen har ført til færre promilledommer i Sverige. Hvordan denne effekten påvirker ulykkesstatistikken kan vi som sagt bare fantasere om. Dog, at det er en påvirkning er det vel liten tvil om. I Sverige har man jo også klart å både sykle og tygge tyggegummi på en gang, og dermed endt opp med et differensiert regelverk, noe jeg synes virker meget fornuftig.

1 hour ago, Lingefan said:

Man kan heller innføre høyhastighetssertifikat for båter med toppfart over 45 knop der man ikke har lov å drikke og kjøre rask båt. Å ødelegge kosen for oss som tar et glass vin til rekemiddagen sjøen og holder oss til det ser jeg ikke poenget med.

Et slikt sertifikat kunne sikkert være på sin plass uavhengig av promillegrenser. Ellers synes jeg den svenske modellen med en todeling basert på båtlengde eller hastighet ikke er så dum, selv om jeg selv urettferdig nok havner i feil kategori. Får skru på autopilot og drikke i jolla ... :0)

13 hours ago, S/Y Emma said:

Igjen viser det seg at det ikke finnes noe stadie mellom klink edru og dritings i Norge...

Joda det fins mange stadier, 0,1, 0,2, 0,3, 0,4 ... og helt opp til 1,0 som er anbefalt max blant fagekspertisen det vises til her. Jeg har personlig vært gjennom alle stadiene mange ganger og kan bekrefte at de absolutt eksisterer!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...