Lingefan
andk skrev 1 time siden:Promillegrensen på sjøen burde være lik den på veien. Ingen grunn til differensiering.
Helt uenig.
Det å kjøre bil på veien krever presisjon og det kan når som helst hoppe ut noe i veien som krever unnamanøver eller bråbrems. Så på veien er jeg helt enig i at det skal være 0,2 (0,2 er forøvrig ikke nulltoleranse).
På sjøen er det mye mer spillerom og der bør det kunne tas en øl eller et glass vin. De fleste takler det helt fint og promillegrense på 0,8 er helt riktig. Det kumne sikkert blitt satt til 0,5, men nulltoleranse er tullete. Jeg kommer ikke til å følge slike regler. Jeg tar en styrepils i godt vær hvis jeg vil uansett hva slags regler som settes. Man kan til og med drikke en øl på 0,33 liter og kjøre bil etter en time (selv om det kjennes helt feil) da kroppen forbrenner bort alkoholen på ca en time under normale omstendigheter.
Man kan heller innføre høyhastighetssertifikat for båter med toppfart over 45 knop der man ikke har lov å drikke og kjøre rask båt. Å ødelegge kosen for oss som tar et glass vin til rekemiddagen sjøen og holder oss til det ser jeg ikke poenget med.