quantumduck
3 hours ago, Mouche said:
Siden følgende påstand ble fremsatt; Men du ser svært sjelden slike ulykker med 0,8 i promille. Så lurer jeg på hvordan dette kan hevdes? For egen del aner jeg ikke om det finnes/ikke finnes, enkelte, eller mange, slike ulykker i det hele tatt og har aldri hørt, eller sett, at det finnes noen statistikk eller annen informasjon om dette. Fortsatt uklart?
Hvilke "fantasier" er det du viser til at jeg har kommet med her sånn helt konkret?
Påstanden er ikke fremsatt av meg, du må nesten spørre vedkommende som har fremsatt den. Så jeg kan bare gjette. Men legger man dine egne premisser til grunn; at dømmekraften synker når promillen øker (sammen med reaksjonsevnen og en hel del annet), så er det vel ikke urimelig å anta at det motsatte også er tilfelle. Man ser ikke folk kjøre store yachter på land med 1,5 i promille så ofte, og da syns jeg det er - pr. dine premisser altså - rimelig å anta (som en ren fantasi det også selvsagt, fakta i form av statistikk mangler vi jo dessverre) at man ser det med 0,8 i promille enda sjeldnere, siden dømmekraften, og en hel del andre egenskaper, da er i bedre stand. Det hele hviler selvsagt også på definisjonen av ord som "svært" og "sjelden" osv. så det er full anledning til å holde på videre her for den som kjeder seg. Men utfra egen hukommelse har jeg inntrykk av at sånne nyhetsoppslag ofte opptrer i kombinasjon med ulovlig høy promille.
"Fantasien" er statistikken som viser sammenheng mellom promille og ulykker til sjøs. Nå har du jo kommet tilbake til virkeligheten allerede og innsett at noen slik statistikk ikke finnes, kun undersøkelser som viser effekten av alkoholinntak på kognitive og fysiske evner, samt holdninger, som igjen har ført til færre promilledommer i Sverige. Hvordan denne effekten påvirker ulykkesstatistikken kan vi som sagt bare fantasere om. Dog, at det er en påvirkning er det vel liten tvil om. I Sverige har man jo også klart å både sykle og tygge tyggegummi på en gang, og dermed endt opp med et differensiert regelverk, noe jeg synes virker meget fornuftig.