Jump to content

Årets oppfordring: Don’t drink and drive!

Popeye70

Recommended Posts

«Don’t drink  and drive» stemmer godt med vår praksis. Ei kald øl er godt i sommervarmen, men den kan vente til vi har fortøyd. Trodde kanskje det var slik reglene var, men det er kanskje bare i trafikken.

Men hva skjer med dem som har mer enn 0,8 i promille når en ulykke inntreffer? Når millionbåten ligger langt oppe på land, og de man tenkte var venner står med advokat og skal ha erstatning fra forsikringsselskapet for livsvarige skader. Hva skjer da om man hadde 0,85 istedenfor 0,75? Noen som har hørt om tilfeller der forsikringen vender seg mot kunden og krever regress pga. slike saker?  Kjører man nærmest uforsikret om man velger å dra på sjøen med promille?  Jeg har god forsikring når jeg er under 0,8 men forventer en annen behandling om en skade skjer med promille. Unntaket er kanskje om hensikten med turen er å berge båt, liv eller helse og skade skjer. 

12 minutes ago, Seilars said:

«Don’t drink  and drive» stemmer godt med vår praksis. Ei kald øl er godt i sommervarmen, men den kan vente til vi har fortøyd. Trodde kanskje det var slik reglene var, men det er kanskje bare i trafikken.

Det er ulik promillegrense på landeveien og til sjøs, ganske oppsiktsvekkende å ferdes til sjøs uten å kjenne reglene. Eller var det et forsøk på retorisk spørsmål, dette? I såfall sier jeg som alltid at landeveien og sjøen er vidt forskjellige, og samme regler og grenser kan ikke nødvendigvis brukes om hverandre. Fartsgrense i tettbebygd strøk er f.eks. default 50 km/t hvis ikke annet er angitt. Passer det like godt med 25kn i trang led? Eller 40kn? Trang led er jo sjelden like trang som landeveien, hvor man vanligvis kan kjøre i 80 km/t, så det burde jo gå greit?

Redigert av quantumduck (see edit history)

Normalt kreves det årsakssammenheng, så om du lå 0.05 over (og målenøyaktighet spiller jo alltids inn også samt tidspunkt for prøve vs. inntak + hendelse med mere).

Så virkemidlene er til stede for å håndtere de stygge tilfellene som inntreffer, mens det for mer gråsoner ikke nødvendigvis er fra gård og grunn uten at det ligger en skjønnsmyndighet der.

PS: med én kald øl i sommervarmen for en voksen mann skal det godt gjøres å treffe 0.8... treffer neppe 0.5 heller. Kanskje 0.2.

Verre å være trøtt, solvarm og dehydrert med mere...

2 minutes ago, quantumduck said:

I sommervarmen blir man ganske daff, og det hjelper ikke akkurat med en pils da. Tar heller en lettøl, om planen er å lese en bok, f.eks. 

Det var sammenligningen mellom promille og andre faktorer på kognitive og motoriske evner. Er man dehydrert bør man først og fremst drikke vann så klart...selv om man ikke trenger mengdene som Farris reklamerer for...

Synes selv lettøl er godt - har fortsatt mye av samme smaken og lesker.

2 minutes ago, Ventus said:

Det var sammenligningen mellom promille og andre faktorer på kognitive og motoriske evner. Er man dehydrert bør man først og fremst drikke vann så klart...selv om man ikke trenger mengdene som Farris reklamerer for...

Synes selv lettøl er godt - har fortsatt mye av samme smaken og lesker.

Alko virker dehydrerende har jeg hørt, så det er vel ikke noen innertier i det lange løp. Sikkert bedre enn å drikke saltvann, dog. Og mange lettølvarianter smaker godt i varmen. Mellanøl også, når temperaturen er sånn lagom.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Jeg er såpass «hjernevasket» at jeg får dårlig samvittighet hvis jeg drikker vanlig øl når jeg fører båt. En lettøl/mellanøl går greit, men bare én. Jeg tror det også kan ha noe med at jeg har barn, og jeg har sett min del av småfulle eller drita fedre med barn tilstede på dagtid rundt i stort sett alle havner vi har vært i.

For min del er ikke kos i båt knyttet til alkohol. Jeg kan fint kose meg med Cola, vann eller Farris. Er jeg i Sverige kjøper jeg lyseblå Pripps på 2,2% for da kan jeg ta to eller tre over litt tid hvis jeg skulle ønske det.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

12 minutes ago, Popeye70 said:

Jeg er såpass «hjernevasket» at jeg får dårlig samvittighet hvis jeg drikker vanlig øl når jeg

fører båt. En lettøl/mellanøl går greit, men bare én. Jeg tror det også kan ha noe med at jeg har barn, og jeg har sett min del av småfulle eller drita fedre med barn tilstede på dagtid rundt i stort sett alle havner vi har vært i.

Jeg for min del, samt vel de fleste andre, kan fint ta en pils eller to-tre over tid med veldig god margin til å bli en drita forelder. Så den antydede årsakssammenhengen mellom å drike 2-3 pils over tid og bli en drita forelder kan du bare begrave med en gang.

For ikke å snakke om hvor offtopic det er å misjonere "havnenykterhet" i en tråd om å føre båt, det er jo i havn vi "fyllikene" får beskjed om å drikke i hvert eneste innlegg fra "avholdsbevegelsen" her.

1 minute ago, quantumduck said:

Jeg for min del, samt vel de fleste andre, kan fint ta en pils eller to-tre over tid med veldig god margin til å bli en drita forelder. Så den antydede årsakssammenhengen mellom å drike 2-3 pils over tid og bli en drita forelder kan du bare begrave med en gang.

For ikke å snakke om hvor offtopic det er å misjonere "havnenykterhet" i en tråd om å føre båt, det er jo i havn vi "fyllikene" får beskjed om å drikke i hvert eneste innlegg fra "avholdsbevegelsen" her.

Poenget var ikke å preke om «havnenykterhet» som sådann, men barna mine ser foreldre som drikker og blir fulle, og de vil ikke at jeg skal bli «sånn», som de sier. Det gjelder uansett om vi er til sjøs eller i havn. Blant annet derfor er jeg forsiktig med alkohol uansett når barna er i nærheten. Jeg drar drikkingen ut i tid og prøver å være litt bevisst mengden jeg får i meg, og som nevnt er ikke «kos i båt» knyttet til alkohol for min del, som jeg skrev tidligere. 

quantumduck skrev 1 time siden:

Det er ulik promillegrense på landeveien og til sjøs, ganske oppsiktsvekkende å ferdes til sjøs uten å kjenne reglene. Eller var det et forsøk på retorisk spørsmål, dette? 

Kan du svaret?

Har du lov til å føre båt når du drikker øl? Med promille 0,79? Det er kanskje oppsiktsvekkende, at jeg velger å ikke drikke mens jeg seiler når jeg ikke vet svaret.  Men kanskje enda mer oppsiktsvekkende om noen gjør det motsatte uten å vite svaret. Har en styrmann lov til å drikke på vakt? Jeg mener svaret er nei, og han må møte på vakt med promille lavere enn 0,8 nedadgående.  

Jeg vet faktisk ikke svaret, og tenkte kanskje noen andre visste det.  Men om det faktisk er lov, så   fortsetter jeg uansett med dagens praksis  da jeg stort sett har barn ombord. Skulle jeg åpnet en øl på sjøen, så er det i såfall langt utaskjærs og i drømmeforhold.  Rett og slett der det kreves litt mindre, og før svenskegrensen......

Men hva andre velger legger jeg meg ikke opp i. Alkohol har også mange positive sider, og jeg er ikke en av dem som ønsker at lavere promillegrense skal være en prioritert sak på sjøen. Da er jeg heller for flere kontroller ihht. dagens regelverk, og nasjonale fartsgrenser. 

3 hours ago, quantumduck said:

Påstanden er ikke fremsatt av meg, du må nesten spørre vedkommende som har fremsatt den.

Da foreslår jeg at du leser gjennom tråden, ikke minst hva du selv har skrevet, men kanskje glemt?

Men å etterspørre statistikken, som kunne ha underbygget fantasiene dine, det er "Saklig" ... 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

18 minutes ago, Mouche said:

Da foreslår jeg at du leser gjennom tråden, ikke minst hva du selv har skrevet, men kanskje glemt?

Men å etterspørre statistikken, som kunne ha underbygget fantasiene dine, det er "Saklig" ... 

Fantasiene dine har jeg alt svart på, og påstanden du siterte ellers var index sin, ikke min, som jeg skrev.

32 minutes ago, Seilars said:

Kan du svaret?

Har du lov til å føre båt når du drikker øl? Med promille 0,79? Det er kanskje oppsiktsvekkende, at jeg velger å ikke drikke mens jeg seiler når jeg ikke vet svaret.  Men kanskje enda mer oppsiktsvekkende om noen gjør det motsatte uten å vite svaret. Har en styrmann lov til å drikke på vakt? Jeg mener svaret er nei, og han må møte på vakt med promille lavere enn 0,8 nedadgående.  

Jeg vet faktisk ikke svaret, og tenkte kanskje noen andre visste det.  Men om det faktisk er lov, så   fortsetter jeg uansett med dagens praksis  da jeg stort sett har barn ombord. Skulle jeg åpnet en øl på sjøen, så er det i såfall langt utaskjærs og i drømmeforhold.  Rett og slett der det kreves litt mindre, og før svenskegrensen......

Men hva andre velger legger jeg meg ikke opp i. Alkohol har også mange positive sider, og jeg er ikke en av dem som ønsker at lavere promillegrense skal være en prioritert sak på sjøen. Da er jeg heller for flere kontroller ihht. dagens regelverk, og nasjonale fartsgrenser. 

Selvfølgelig kan jeg svaret på hva som er promillegrensen for fritidsbåter i Norge. Som er det som diskuteres. Det gjelder andre regler for yrkesfartøy/nyttetrafikk. Det virker også som de fleste andre som diskuterer her har fått det med seg, iom at de har ymse meninger om saken. Blant de som ferdes på sjøen uten å kjenne reglene tror jeg forøvrig de fleste er såpass ignorante eller generelt lost at de også driter i føre var-prinsippet. Du må være et slags unntak som bekrefter regelen, tror jeg ... ære være deg for dét.

Seilars skrev 45 minutter siden:

Men hva andre velger legger jeg meg ikke opp i. 

Det legger jeg meg opp i. Hva med alle nestenulykkene? Er drittlei alle disse øldrikkerne i lystig lag på fjorden som glemmer at det finnes sjøveisregler. Må stadig vike selv om det er den andre båten som skal vike hvis man skal følge reglene. Nesten uten unntak ser man en ølboks i hånda på føreren når de passerer

4 hours ago, quantumduck said:

"Fantasien" er statistikken som viser sammenheng mellom promille og ulykker til sjøs. Nå har du jo kommet tilbake til virkeligheten allerede og innsett at noen slik statistikk ikke finnes, kun undersøkelser som viser effekten av alkoholinntak på kognitive og fysiske evner, samt holdninger, som igjen har ført til færre promilledommer i Sverige. Hvordan denne effekten påvirker ulykkesstatistikken kan vi som sagt bare fantasere om. Dog, at det er en påvirkning er det vel liten tvil om. I Sverige har man jo også klart å både sykle og tygge tyggegummi på en gang, og dermed endt opp med et differensiert regelverk, noe jeg synes virker meget fornuftig.

Jøss, kan jeg tolke deg dithen (beklager allerede nå og før du har lest videre hvis jeg har feiltoket deg) at alkohol kan ha en negativ innflytelse på reaksjonsevne og/eller dømmekraft og sågar føre til uhell som muligens (våger ikke ta så hardt i her vet du) ikke hadde skjedd hvis sjåføren hadde avholdt seg fra å drikke alkohol?

Fremgang å spore, dog nokså moderat, men hadde ikke noe håp om noe "bedre".

ps

hva er alkoholgrensen i sofakroken (din)?

2 hours ago, quantumduck said:

Det bør være samme grense i stua og på veien. Man sitter i en slags lenestol og stirrer på en skjerm ... Right? 

Hvis du ikke har klart å forstå hva jeg har skrevet opp gjennom åra før nå, så ja ... Vel, får bare gratulere, tolk det som du vil ;-)

Javel, du får leve greit med dine fantasier og ha en fortsatt god aften.

Min tørre drøm er at forsikringsselskapene går sammen og innfører 100 prosent avkortning ved alkohol og ulykke. 

Så kan de heller ha unntak hvis dreggen ryker etter ankerdrammen. For det skjer jo hele tiden og er den største bekymringen for folk mot å senke alkoholgrensen. 

Var en day cruiser som rant i senk en trebåt her i Tvedestrand i går. Spent på årsaken, håper det ikke var promille. 

Sannsynligvis sol.... 

1 hour ago, quantumduck said:

Det synes jeg det er flott at du respekterer! Vi voksne vet at de som blir "sånn" drikker mye mer en 2-3 pils over tid, men det vet ikke barn.

Takk for det. ?

Vi hadde en heller trist opplevelse i Fjellbäcka for et par år siden. Rundt kl 1200, i det vi rydder vekk en veldig sen frokost, kaster jeg et blikk over i nabobåten hvor det sitter to menn og prater. Da legger jeg merke til at bordet er fullt av tomgods, men tenker bare de ikke har ryddet etter kvelden før. Det er ikke alltid vi heller tømmer cockpit helt hvis det er stille og rolig før vi legger oss.

Jeg setter meg i cockpit for å slappe av med litt nyheter og for å Google fram en løsning på et problem ombord, og jentene sysler med sitt. Når det har blitt stille i vår båt hører jeg stemmene til mennene i nabobåten, og det er helt åpenbart at de er fulle - de schnøvler og holder på med typisk fyllerør. Gamle skrøner og historier går på repeat. Greit nok, de snakker ikke så høyt (ennå).

Da merker jeg at det er to unge gutter ombord, som prøver å snakke med det som er fedrene sine. «Pappa, kan vi få penger til is?» kommer flere ganger rolig fra begge to. Hver gutt spør sin pappa, men blir avvist med at de er opptatt. «Sehr der’ke at pappah er opptath», med hissig og høy stemme.

Nå er det flere som kikker opp i båtene rundt, og i retning de to mennene. Jentene våre ser nesten forskremt på meg, og jeg ser oppgitt på dem. Heldigvis kommer mødrene ombord fra handletur på brygga, og de skjønner tegninga, sender noen syrlige kommentarer til mennene og tar med seg guttene inn på land for is. Det var åpenbart på kommentarene at det ikke var første gang det skjedde, og at mødrene bare tok med barna og holdt seg unna.

Det er sånt som gjør meg trist, og mest på barnas vegne. Sitt gjerne og kos deg med øl eller vin i havn, men når det går ut over familien og drikkingen får resten av familien til å vike unna deg blir det bare trist. Hvilke minner sitter barna igjen med, og hva tenker de om foreldre som er drita kl 1200?

Sånn, det var dagens lille moralpreken fra meg. Regner med at de som er uenige med meg og min konklusjon melder seg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...