Jump to content

Årets oppfordring: Don’t drink and drive!

Popeye70

Recommended Posts

28 minutes ago, Ida Marie III said:

Ja trist hendelse...men det hadde den vært om det var innfor hjemmets 4 vegger, eller camping plass, eller på hytten....eller.....  ser ikke at slike familie tragedier relaterer til båtlivet...

Sånne historier er med på å forklare hvorfor jeg ikke drikker mye i båt, og hvorfor jeg prøver å tenke litt på barna og hvordan de oppfatter meg. Ikke bare i havn, men også når vi er utpå.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Ventus skrev On 1.7.2018 at 12.36:

med én kald øl i sommervarmen for en voksen mann skal det godt gjøres å treffe 0.8... treffer neppe 0.5 heller. Kanskje 0.2.

Verre å være trøtt, solvarm og dehydrert med mere...

Det er forskjell på folk hvordan en reagerer på alkohol og hvordan kroppen absorberer alkohol. Med 4 halve innabords bikker jeg 0,1.

Min eldste datter på 35 merker godt virkningen av 1 Corona.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

1 hour ago, Wallas Service said:

Det er forskjell på folk hvordan en reagerer på alkohol og hvordan kroppen absorberer alkohol. Med 4 halve innabords bikker jeg 0,1.

Min eldste datter på 35 merker godt virkningen av 1 Corona.

Derav også den generelle betegnelsen "en voksen mann" som statistisk er ca. 180cm og 74kg (har ikke krysset normalfordelingen) ved sesjon/verneplikt. Man kan anta at vekten øker noe utover alder vs. høyde som er  statisk. Mener jeg la til grunn ca. 80kg.

Så ikke noe vits å trekke det ut av kontekst, for så klart det er en sammenheng. Hver enkelt kan lett gjøre øvelsen for seg selv og se hvordan de er "omtrentlig". Men hvis man driver og finregner for å se om man er klar til å kjøre/føre båt så misforstår man min intensjon - bare så det er sagt.

Forskjell på faktiske én pils, og "en pils".

Redigert av Ventus (see edit history)
Popeye70 skrev for 2 timer siden:

Sånne historier er med på å forklare hvorfor jeg ikke drikker mye i båt, og hvorfor jeg prøver å tenke litt på barna og hvordan de oppfatter meg. Ikke bare i havn, men også når vi er utpå.

Helt enig... men hva med hjemme ? Regner med du tar samme hensyn til dine barn der også ang drikking.. poenget er...det er ikke relatert til båtliv...men til familieliv generelt sett.. enten det er i Syden eller i båten...

16 hours ago, Popeye70 said:

Takk for det. ?

Vi hadde en heller trist opplevelse i Fjellbäcka for et par år siden.

Har sett noe lignende, men det er mange år siden. Da var det ikke noen edru mødre tilstede heller, og isteden kjefting og krangling. Lystig lag i havn på kvelden ser man derimot ganske ofte, noen ganger er det helt ok, og andre ganger ikke helt innafor. Har man med barn selv er det jo også lurt å se an litt hvor man legger seg, f.eks. kanskje ikke rett utafor Skagerrack i Strømstad i helgen, her fins det jo mange tidligere tråder (med god underholdningsverdi :o) man kan lese.

Trenden i Sverige etter innførsel av 0.2-grense er at folk flest nå har lavere promille i kontroll pga. holdningsendring, og de som nå fortsatt blir tatt, er de som ikke klarer å la være (ref. artikkelen Mouche viste til), altså de samme som du beskriver egentlig. De er hinsides enhver promillegrense og må nok få hjelp på annet vis.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Det skrives mye om manglende kontroll, men en liten kikk i avisen Lillesands-Posten fra idag viser;

Onsdag; 22 båter kontrollert. Tre båter fikk bot for fartsovertredelse. To personer bøtelagt for manglende vest.

Torsdag: 35 båter kontrollert. 10 forenklede forelgg for høyu fart, ett for manglende vest og ett for manglende båtførerbevis.

Fredag: 25 båter kontrollert. To båtførere anmeldt for kjøring i beruset tilstand. Fire forelegg for manglende flytemidler, to for fart og to for alder.

Lørdag/søndag morgen båt 1: 25 båter kontrollert. 00.41 båtfører anmeldt for kjøring påvirket. 02.02. Båtfører anmeldt for kjøring beruset.

Lørdag/søndag morgen båt 2: 20 båter kontrollert. Fem forenklede forelegg og en anmeldelse for kjøring beruset.

Så noe gjøres da?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

6 hours ago, Mouche said:

Det skrives mye om manglende kontroll, men en liten kikk i avisen Lillesands-Posten fra idag viser;

Onsdag; 22 båter kontrollert. Tre båter fikk bot for fartsovertredelse. To personer bøtelagt for manglende vest.

Torsdag: 35 båter kontrollert. 10 forenklede forelgg for høyu fart, ett for manglende vest og ett for manglende båtførerbevis.

Fredag: 25 båter kontrollert. To båtførere anmeldt for kjøring i beruset tilstand. Fire forelegg for manglende flytemidler, to for fart og to for alder.

Lørdag/søndag morgen båt 1: 25 båter kontrollert. 00.41 båtfører anmeldt for kjøring påvirket. 02.02. Båtfører anmeldt for kjøring beruset.

Lørdag/søndag morgen båt 2: 20 båter kontrollert. Fem forenklede forelegg og en anmeldelse for kjøring beruset.

Så noe gjøres da?

Spørsmålet om fart er relevant om hvor de måler - og når. Ref. fartskontroller på landeveien i forbikjøringsområdene (både med forbikjøringsfelt og vanlig). Ikke alltid politiet glimrer med rasjonell virksomhet - ref. fartskontroller på Fornebu noen år tilbake.

Promille - ift. antall anmeldt (5) per antall kontroller (127); tyder dette på at reglene da er noenlunde riktige og at det kun er fåtallet som er utenfor. Og man ser jo ikke her igjen om det er litt over eller håpløst over... Da først blir det faktisk interessant. Hadde disse i tillegg høy fart, lite hensynsfull adferd eller var det kun "uflaks" at de ble tatt?

Noe er bra, hvis det i tillegg er fornuftig er det enda bedre. Og så er det jo interessant om dette er varig tilstedeværelse eller jojo-virksomhet?

Ny alvorlig ulykke med rus involvert:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zL1Kk9/mann-hardt-skadet-i-baatulykke-i-krageroe

Fra artikkelen:

«Mannen ble funnet like ved stedet, men utenfor båten. Mannen, som ikke er hjemmehørende i Kragerø, ble fløyet til sykehus i Skien. Politiet omtalte ham som hardt skadd. 

Det var lenge uvisst om mannen hadde vært alene i båten da han krasjet. 

– Han er i sjokk og kan ikke forklare seg. Han har mulige hodeskader og et åpent lårbeinsbrudd.»

Og

«Det er andre natten på rad at politiet i Kragerø har tatt flere båtførere med høy promille på sjøen. Natt til lørdag stoppet de en mann i 50-årene som ble målt til rundt 2 i promille.

–I går natt tok vi fire personer med promille på sjøen, og hittil i natt har vi tatt to. Det er ikke bra, sier operasjonslederen.»

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Og det er en rekke slike oppslag i avisene rundt forbi som både viser at folk drikker og kjører, samt at det er kontroller og mange blir tatt, heldigvis. Kanskje de gjentatte påstandene om at det ikke er kontroller og at man ikke risikerer noe ved å "drink and drive" så smått kan oppfattes å ikke være helt riktig?

Mouche skrev for 3 timer siden:

Kanskje de gjentatte påstandene om at det ikke er kontroller og at man ikke risikerer noe ved å "drink and drive" så smått kan oppfattes å ikke være helt riktig?

Kontroller og tilstedeværelse av politi er geografisk betinget. I min avkrok av Oslofjorden, nordre Vestfold, ser jeg politibåt ca en gang hvert annet år.

Men tydelig at de er mer til stede der båttetthet og sommerturist-befolkning er høy.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

• 2 uker senere...

Litt mere statistikk siden det hevdes at det ikke drives kontroller:

Hittil i sommer har politibåtene på Agder skrevet ut 245 forenklede forelegg. I tillegg er 41 båtførere tatt med promille.

Jeg synes det er skuffende og skremmende at så mange er tatt med promille hittil i år, sier leder av Agder politidistrikts båttjeneste, Miriam Stausland, til Agderposten.

Fredag ettermiddag viste politiets statistikk at 38 båtførere var anmeldt for promille til sjøs de fire siste ukene. Natt til lørdag ble ytterligere tre personer anmeldt, opplyser operasjonsledelsen i Agder politidistrikt.

På fire uker har altså 41 båtførere blåst over 0,8 i promille og blitt politianmeldt.

Ingen kontroller?

3 hours ago, Mouche said:

Ingen kontroller?

Så lenge man ikke blir kontrollert selv oppleves det nok sånn.

Men jeg har ikke fått med meg at noen hevder det ikke foretas kontroller? Det er i tilfelle feil. Jeg tror det har blitt hevdet at det ikke foretas nok kontroller, og når man ser på resultatet når det først foretas, så synes jeg det kanskje underbygger den oppfattelsen, men vi vet jo ikke hvor mange prosent av de kontrollerte som testet positivt. Dog hadde det vel vært ønskelig med lavere tall uansett, når grensene tross alt ikke er helt urimelig lave her tillands.

On 7/8/2018 at 2:44 PM, Mouche said:

Og det er en rekke slike oppslag i avisene rundt forbi som både viser at folk drikker og kjører, samt at det er kontroller og mange blir tatt, heldigvis. Kanskje de gjentatte påstandene om at det ikke er kontroller og at man ikke risikerer noe ved å "drink and drive" så smått kan oppfattes å ikke være helt riktig?

Folk oppfatter altså at det er en reell risiko for å bli tatt, men kjører på likevel? Tja, mulig det, men jeg er ikke helt sikker ...

Muligens har man trappet opp kontrollvirksomheten de siste par åra, uten at det ennå har "satt seg" i befolkningen kanskje?

8 hours ago, quantumduck said:

Men jeg har ikke fått med meg at noen hevder det ikke foretas kontroller? Det er i tilfelle feil.

Det er til stadighet innlegg som omtaler "faren" for å bli tatt som tilnærmet lik null og tilsvarende uttrykk etter hva jeg har erfart opp gjennom årene som medlem her. Mitt poeng er som du påpeker; det er feil, heldigvis!

Jens_P skrev On 8.7.2018 at 18.37:

Kontroller og tilstedeværelse av politi er geografisk betinget. I min avkrok av Oslofjorden, nordre Vestfold, ser jeg politibåt ca en gang hvert annet år.

Men tydelig at de er mer til stede der båttetthet og sommerturist-befolkning er høy.

Det er også min erfaring...

Her jeg ligger, bare et par nm fra Bergen havn, ser en politiet stadig vekk på sjøen...med sikkert tilhørende kontroller... Men jeg skal ikke bevege meg langt nordover i Sogn og andre utkant strøk, før fraværet er totalt... befolkningen det oppe har knapt nok noen gang sett en politi båt...

Tror det blir litt navlebeskuende når folk i sentrale strøk av Norge tror det er slik i utkantstrøk også... henger muligens sammen med ens eget fravær i disse områdene... på lik linje med politiet....

Politiet har vært ekstremt! synlige i oslo/bærum/ generelt oslofjorden i år, mistenker det er populært sted å jobbe, forstålig, jeg hadde lett søkt meg dit ;) 

Møtt de flere ganger per tur stortsett, både ribben og gamle båten, ikke sett KLAR så mye

Sætre og nedover har jeg også møtt jevnlig når jeg turer forbi drøbakk. 

1 hour ago, Mouche said:

Det er til stadighet innlegg som omtaler "faren" for å bli tatt som tilnærmet lik null og tilsvarende uttrykk etter hva jeg har erfart opp gjennom årene som medlem her. Mitt poeng er som du påpeker; det er feil, heldigvis!

Etter hva jeg har erfart opp gjennom årene som medlem her har jeg aldri blitt promillekontrollert på sjøen. De kontrollene som foretas dekkes selvfølgelig godt i media for maks effekt.

Igjen;  Folk oppfatter altså at det er en reell risiko for å bli tatt, men kjører på med promille likevel? 

2 hours ago, Popeye70 said:

Apropos promille og kontroller: Er straffesatsene på sjøen inntektsbasert som på veien, eller er de faste og uavhengig av personlig økonomi?

Agderposten får av jurister opplyst at promille på mellom 0,8 og 1,5 normalt straffes med bøter. Er promillen høyere kan det bli snakk om rettssak med betinget eller i verste fall ubetinget fengsel som utfall.

Botens størrelse settes normalt til en tredjedels brutto månedsinntekt. Med andre ord: tjener du 40.000 kroner i måneden (før skatt) får du bot i størrelsesorden 13.500 kroner.

– Blir du anmeldt for promille til sjøs mister du også båtførerbeviset i ett år, og du må ta det på nytt for å kunne kjøre båt igjen, sier Stausland.

Forøvrig melder de også at i alt 136 personer fikk forelegg for fart i samme området/periode!

Redigert av Mouche (see edit history)

en hel del off topic, men;

I Thailand kjører folk i fylla med bil og motorsykkel så det holder - også i narkotikarus

de har en dødsrate på landeveien i Thailand som er helt hinsides (farligste landet i verden)

så vidt jeg ser så er det samme ikke tilfelle ved kjørimg av båt

imidlertid, i Thailand er det ikke promille grense re føring av båt - du kan være så drita du vil og kjøre båt lovlig,

men - blir du innblandet i en ulykke og er drita så er du ute å kjøre

jeg ser mye høl i hue kjøring med båt

men jeg ser ikke fyllekjøring

V8 rules.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...