Jump to content

Mercury 75 optimax 2005, finne årsak til redusert ytelse?

Svein34

Recommended Posts

En 2005 optimax 75 som står på en 17ft uttern (450kg) gjør etter gps måling såvidt 27 knop med litt tålmodighet å turtallet stopper på 4900rpm. Det står på en 17tommers propell som jeg har fått bekreftet er for lett til den kombinasjonen, så det må være noe som hindrer full effekt. Jeg har lyst til å prøve å finne ut av det selv før jeg evt sender den på verksted, så jeg blir glad for tips.

Kontroller at du har gnist på alle plugger, at bensinfilter er rene, at bensinslange er ok, bensinslanger kan svulme opp innvendig...

Kjør på full gass og pump på primerpumpen på bensinslangen, øker turtallet da så vet du at bensintilførselen er problemet.

3 sylindret optimax har en svakhet med coilene,kontrolleres ved å sjekke gnist på pluggene, for så og kryssbytte 2 og 2 coiler.

Forutsetter at båten er ren og fin under?? Og at du trimmer motoren utover etter hvert som farten øker?

Er vel mye sensorer og slikt på disse  - fins det diagnoseutstyr å få tak i for "hvermansen" ?    Ser for meg å feilsøke "på gammelmåten" blir mer som å famle i blinde.. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...