Jump to content

Test: Liming av skrogtrekk og isolasjon

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har så smått begynt med absolutt nødvendig innvendig "restaurering" av skrogkledning i båten. Noen plasser vil det holde å "fikse litt", andre plasser skal jeg bytte til ny skrokledning, og noen plasser skal jeg isolere i tillegg. Så da må jeg vite hva som fungerer av liming på hhv gammelt og nytt skrogtrekk og med/uten isolasjon. Og har grunning/sperrgrunn noe for seg eller er det bortkasta tid og arbeid?

----

Våtromslim: https://www.byggmax.no/maling/glassfiberstrie-och-strielim/våtromslim-p18036

Kontaktlim: Pattex https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/maling-og-fugemasse-og-sparkel/kontaktlim/kontaktlim-502083/

Heftgrunn: Butinox interiør heftgrunn https://www.byggmax.no/maling/interiørmaling/butinox-interiør-heftgrunn-v-p-p19814

Satt opp et "testpanel", dvs en gammel og halvskitten finérplate i garasjen. Vasket over med "malingsrens" eller noe i den dur, kjøpt på Byggmax. Tipper det er saltsyre, var etsende og luktet saltsyre. 

Har to "grunnfelt" på plata. Med og uten grunning. Og på de to feltene så prøver jeg med to typer lim, våtromslim fra Byggmax og vanlig kontaktlim fra boks kjøpt på Jula, tror merket er britisk eller noe. Er i geleform. 

Testet nytt skrogtrekk med lukkede celler, dvs med glatt bakside men noen milimeter "isolasjon". Prøvde også gammelt skrogtrekk med sånn passe løs bakside, dvs har fjernet rester av gammelt skum som har gått i oppløsning. Og prøvde liggerunderlag, pluss liming på liggeunderlaget. 

Påførte alt med pensel, var ikke gjærrig. Ble nok lagt sånn passe ujevnt, som det vil bli når jeg gjør jobben i båten...

Panelet: IMG_20180630_115011296.jpg.c3c90e8f4420e707a09ce23b9c7ce1e0.jpg

1. Liggeunderlag rett på avfettet finér, kontaktlim. Sitter som ett skudd, liggeunderlaget revner.  

IMG_20180630_115044474.jpg.2016f8fbb835eb952deec8623485f600.jpg

2. Gammelt skrogtrekk hvor oppsmuldra skum er fjernet limt rett på avfettet finér med hhv kontaktlim og våtromslim. Sitter relativt godt på begge, ikke supergodt, men kanskje litt overraskende sitter det ganske mye bedre med våtromslimet enn kontaktlim. Merker at det er skrogtrekket som slipper, ikke lim eller underlag. Tror nok våtromslimet trekker bedre inn i skrogtrekk og underlag og derfor gir bedre heft til slutt. 

IMG_20180630_115105332.jpg.da00ae7196972ca10aea0d768b0b29e0.jpg

3. Liggerunderlag rett på finér og våtromslim. Sitter som ei kule, liggeunderlaget revner. 

IMG_20180630_115307116.jpg.4e82875679cc72c51bc18297864ec86e.jpg

4. Ny skrogtrekk rett på (avfettet) finér og våtromslim. Sitter veldig godt, drar med seg trefibre fra finéren.  

IMG_20180630_115134668.jpg.3d2fc01b998c5fece8b41eb46735d00e.jpg

5. Nytt skrogtrekk på avfettet finér med ett lag heftgrunn og så hhv kontaktlim oppe og våtromslim nede. Sitter klart best med våtromslim, her drar den med både grunningen og trefibre. Kontaktlimen slipper lettere fra grunnet finér enn ubehandlet, men sitter fortsatt "greit nok", såvidtIMG_20180630_115255776.jpg.b73644dd6fabbc11d9d5342e36ec9256.jpg

6. Dagens negative overraskelse. Ny skrogkledning på liggeunderlag med våtromslim fungerer ikke. Sitter løst og limen virker tilsynelatende ikke å tørke. Leser i oppskrifa til våtromslimet

at en skal grunne med fortynna våtromslim ved ekstremt sugenede overflate, som kanskje liggeunderlaget i praksis blir her. Men den enkle løsningen her er.... kontaktlim.

IMG_20180630_115149555.jpg.2adcdd46f4bd43f1b6450e8544477c41.jpg

7. Glemte å ta bilde. Nytt skrogtrekk på ubehandlet finér og kontaktlim. Sitter godt, men ikke like godt som våtromslim, men bedre enn med kontaktlim på grunnet overflate. 

Oppsummering:

Våtromslim er en åpenbar vinner mtp vedheft. Den er lett å jobbe med, lukter ikke, er hvit og lite grisete ifht kontaklim. Men den har noen nedsider. Når jeg limte var det ca rundt 20 grader og våtromslimet tørket veldig sakte. Dette vil være umulig å bruke i tak eller plasser der en må ha kjapp vedheft. Men på skrå flater hvor skrogkledningen kan "ligge" på, muligens også på vertikale flater hvis man sikrer at den ikke siger ned eller noe, så sitter det veldig godt. Så godt at det vil bli veldig mye arbeid å fjerne i ettertid vil jeg tro. 

Grunning uten pussing er en ulempe. Kontaktlimet slapp lettere på flata med grunning. Våtromslimet festet ekstremt godt til grunningen (også) og dro med seg både den og trefibre.

Skal du lime skrogkledning på liggeunderlag så er våtromslim no-go. Da er kontaktlim veien å gå. 

Skal du lime liggeunderlag på finér er våtromslim og kontaktlim like bra så lenge finéren er ubehandlet. Er den grunnet (eller malt?) er våtromslim kanskje bedre. 

---

Våtromslimet gir tid til tilpasninger, men kanskje ikke den vedheften du trenger raskt enkelte steder. Og skal du lime skrogkledning på liggeunderlag så må du bruke kontaktlim. 

Jeg kommer til å ta med både våtromslim og kontaktlim i båten når jeg skal fikse opp div hengende skrogklening. Begge deler har sine fordeler og ulemper. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...