Jump to content

9,9 og Viking 370 alujolle - går litt sakte, eller?

ko-stens

Recommended Posts

Kjøpte for litt siden en Mercury 9,9 (ikke den store) firetakter til Viking 370en. 

Fra før var det en Tohatsu 6 firetakter på den. Da gikk den 15 knop med meg alene,men slet mer med 11 knop og mer pløying enn planing med frøkna ombord i tillegg.

Nå er farten maks 21 knop alene og 18,5 med frøkna. Ei frøken til, og det blir 17,5.

Hadde et håp om 23 - 25 knop, men det ser verre ut. 21 får den med feil trim. Da går den mer og hopper enn pent. Med tilt helt inn blir det 19.8 knop.

Vet ikke hva slags stigning det er på propellen, men kanskje den burde byttes? Burde kanskje hatt på turteller og sett hvor høyt det er. Synes liksom det mangler litt der.

Ellers synes jeg det spruter opp en del vann under full fart. Skulle nesten tro stammen er for lang, men den er jo ikke det.

Tips til hva jeg burde gjøre? Eller burde jeg være fornøyd?

Motoren er for øvrig i perfekt stand. Båten veier 55 kg.

• 3 uker senere...

Har ikke fått prøvd med høyere feste på motoren ennå, men skal se om jeg får tilpasset et eller annet og legge det på toppen. Et firkantrør, kanskje. Tenkte kanskje å få bøyd/knekt en plate og lagt over, etter hvert. Litt risikosport, synes jeg, for det er da ikke sååå mye å gå på med tanke på hold til festet. 

Litt pussig dette med monteringshøyde, egentlig, for i instruksjonsboka ser det ut til at motoren er riktig satt på, mens når jeg googler på nett og ser på YouTube, ser det ut til at plata over propellen (kavitasjonsplata?) skal flukte med nederste del av skroget. I så fall er jo motoren noen cm for lavt plassert. 

Sånn ca hvor mye kan det å høyne motoren et par, tre cm ha å si for turtallet?

Ellers har jeg kontaktet Bakken motor for å høre om det finnes alternative propeller. Ser enkelte på Ebay, men å finne en som faktisk passer, kan jo være en utfordring når en ikke har særlig peiling. På propellen som sitter på, står det kun F8,5. Kan det være stigningen? Har målt diameteren til ca 22 cm. Det skulle vel tilsvare ca 9 tommer (22,5 cm). Så da ser det ut som 9x8,5". Aner ikke om dette kan høres riktig ut med tanke på båten min. 

du får få laget til et feste som skrus fast i speilet , og om du knekker ei plate , pass på at du får en liten kant på innsida

vanskelig å si ang turtall , men det vil jo bremse mindre og og sprute mindre vann 

propeller i denne størrelsen har gjerne ikke det store utvalget i diameter, så da er det stigning som er stemplet på ja. Det fins helt sikkert både større og mindre å få tak i

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Bør vel få tak i aluminiumsplate da? Er vel ingen god idè å ha stål mot aluminium, selv om båten kun går i ferskvann? Men å få bøyd til aluminium uten at det knekker kan vel by på utfordringer. Går kanskje an å få sveiset et feste. 

Får i hvert fall prøve på høyere montasje før jeg ser etter propell, men burde jeg ha en med feks 9" stigning eller 8"? Om det finnes noe slik. Med 9" vil vel motoren ha lavere toppturtall, saktere akselerasjone og høyere toppfart, mens det blir høyt turtall, raskere akselerasjon og lavere toppfart? Eller burde jeg prøve propell med større forskjell? Annen diameter? Kanskje en til 15 hk kan passe? Får evt høre med Bakken motor hva de sier. Venter på svar derfra, så får se.

Skulle gjerne prøvd turteller på motoren, men hvordan får man montert det? Tenkte bare midlertidig for å sjekke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...