Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

StorStas skrev 1 time siden:

Hei Kjellg.  Dette håper jeg du finner ut av. 

 

Mine 2 cents, hvis du ikke kommer videre med å koble forbi ladeskillet:  Jeg mener at feltkretsen helt sikkert får noe strøm her, men bare så lite at det ikke er mulig for dynamoen din å drive de tre lanternene dine.  Og så tenker jeg at siden du allerede har prøvd to regulatorer uten hell så kan problemet ligge et annet sted, kanskje i selve dynamoen.  For å sjekke om regulatoren har noe med saken å gjøre, kan du bryte feltkretsen (fysisk frakobling) når problemet oppstår.  Dvs. bryt først kretsen til tenningen sånn at regulatoren stenger ned.  Allerede da kan du kanskje se om spenningen synker, men hvis ikke så bryt deretter feltkretsen.  Da er du sikker på at regulatoren ikke kan bidra her.  Et par strategisk plasserte brytere og noen ledningsstumper med kabelsko, er det du trenger for å teste dette.

 

Om spenningen synker når du bryter feltkretsen, så ligger problemet på regulatorsiden.  Hvis det derimot ikke blir noen forandring når du bryter feltkretsen, så kan du se helt bort fra regulator inkl. sense, tempsensor osv., for da er det noe annet som forsyner feltkretsen med strøm.  Da tror jeg at jeg ville bedt Balmar om råd.

 

Takk skal du ha StorStas. 

Skal prøve i morgen med å koble meg utenom Fet for bare å utelukke den. Men denne setningen skjønte jeg ikke helt:

Jeg mener at feltkretsen helt sikkert får noe strøm her, men bare så lite at det ikke er mulig for dynamoen din å drive de tre lanternene dine.

Orker du å forklare :)

 

Resten skjønte jeg og det var jaggu en god ide, men er den safe å gjøre mens lading pågår? Den er vel det, men iom at det er garanti så bør jeg kanskje konferere med Jørg? Han er i Tyskland nå og er vel ikke tilbake før i neste uke. 

 

Men i alle fall så tester jeg i morgen med lading direkte til batteri, deretter så ordner jeg meg med 2 relé slik at jeg kan styre dette fra førerplass.

 

Men sånn sett så kan jeg jo ta tenningen enkelt med å skru av tenningen, da vil jo regulator shute ned. Har ikke noe annet påkoblet tenningen som skulle tilsi at jeg ikke skal kunne gjøre det. Så da trenger jeg jo bare en anordning til å fysisk frakoble felt om det trengs. Tenker da enklest et relé. 

 

Det må jo være en grei plan.

 

Tusen takk, StorStas! 

 

 

 

Redigert

 

Leste igjennom alt på nytt og det er jaggu en veldig god ide. Nå står det som et selvsagt neste skritt i feilsøkingen. Du er ikke dum du :)

Kjellg

Kjellg

StorStas skrev 44 minutter siden:

Hei Kjellg.  Dette håper jeg du finner ut av. 

 

Mine 2 cents, hvis du ikke kommer videre med å koble forbi ladeskillet:  Jeg mener at feltkretsen helt sikkert får noe strøm her, men bare så lite at det ikke er mulig for dynamoen din å drive de tre lanternene dine.  Og så tenker jeg at siden du allerede har prøvd to regulatorer uten hell så kan problemet ligge et annet sted, kanskje i selve dynamoen.  For å sjekke om regulatoren har noe med saken å gjøre, kan du bryte feltkretsen (fysisk frakobling) når problemet oppstår.  Dvs. bryt først kretsen til tenningen sånn at regulatoren stenger ned.  Allerede da kan du kanskje se om spenningen synker, men hvis ikke så bryt deretter feltkretsen.  Da er du sikker på at regulatoren ikke kan bidra her.  Et par strategisk plasserte brytere og noen ledningsstumper med kabelsko, er det du trenger for å teste dette.

 

Om spenningen synker når du bryter feltkretsen, så ligger problemet på regulatorsiden.  Hvis det derimot ikke blir noen forandring når du bryter feltkretsen, så kan du se helt bort fra regulator inkl. sense, tempsensor osv., for da er det noe annet som forsyner feltkretsen med strøm.  Da tror jeg at jeg ville bedt Balmar om råd.

 

Takk skal du ha StorStas. 

Skal prøve i morgen med å koble meg utenom Fet for bare å utelukke den. Men denne setningen skjønte jeg ikke helt:

Jeg mener at feltkretsen helt sikkert får noe strøm her, men bare så lite at det ikke er mulig for dynamoen din å drive de tre lanternene dine.

Orker du å forklare :)

 

Resten skjønte jeg og det var jaggu en god ide, men er den safe å gjøre mens lading pågår? Den er vel det, men iom at det er garanti så bør jeg kanskje konferere med Jørg? Han er i Tyskland nå og er vel ikke tilbake før i neste uke. 

 

Men i alle fall så tester jeg i morgen med lading direkte til batteri, deretter så ordner jeg meg med 2 relé slik at jeg kan styre dette fra førerplass.

 

Det må jo være en grei plan.

 

Tusen takk, StorStas! 

 

 

 

Redigert

 

Leste igjennom alt på nytt og det er jaggu en veldig god ide. Nå står det som et selvsagt neste skritt i feilsøkingen. Du er ikke dum du :)

Kjellg

Kjellg

StorStas skrev 32 minutter siden:

Hei Kjellg.  Dette håper jeg du finner ut av. 

 

Mine 2 cents, hvis du ikke kommer videre med å koble forbi ladeskillet:  Jeg mener at feltkretsen helt sikkert får noe strøm her, men bare så lite at det ikke er mulig for dynamoen din å drive de tre lanternene dine.  Og så tenker jeg at siden du allerede har prøvd to regulatorer uten hell så kan problemet ligge et annet sted, kanskje i selve dynamoen.  For å sjekke om regulatoren har noe med saken å gjøre, kan du bryte feltkretsen (fysisk frakobling) når problemet oppstår.  Dvs. bryt først kretsen til tenningen sånn at regulatoren stenger ned.  Allerede da kan du kanskje se om spenningen synker, men hvis ikke så bryt deretter feltkretsen.  Da er du sikker på at regulatoren ikke kan bidra her.  Et par strategisk plasserte brytere og noen ledningsstumper med kabelsko, er det du trenger for å teste dette.

 

Om spenningen synker når du bryter feltkretsen, så ligger problemet på regulatorsiden.  Hvis det derimot ikke blir noen forandring når du bryter feltkretsen, så kan du se helt bort fra regulator inkl. sense, tempsensor osv., for da er det noe annet som forsyner feltkretsen med strøm.  Da tror jeg at jeg ville bedt Balmar om råd.

 

Takk skal du ha StorStas. 

Skal prøve i morgen med å koble meg utenom Fet for bare å utelukke den. Men denne setningen skjønte jeg ikke helt:

Jeg mener at feltkretsen helt sikkert får noe strøm her, men bare så lite at det ikke er mulig for dynamoen din å drive de tre lanternene dine.

Orker du å forklare :)

 

Resten skjønte jeg og det var jaggu en god ide, men er den safe å gjøre mens lading pågår? Den er vel det, men iom at det er garanti så bør jeg kanskje konferere med Jørg? Han er i Tyskland nå og er vel ikke tilbake før i neste uke. 

 

Men i alle fall så tester jeg i morgen med lading direkte til batteri, deretter så ordner jeg meg med 2 relé slik at jeg kan styre dette fra førerplass.

 

Det må jo være en grei plan.

 

Tusen takk, StorStas! 



×
×
  • Create New...